Uusimmat

Ylikellotustestit

22.03.2012 16:23 Muropaketin toimitus

Ylikellotustesteissä GeForce GTX 680 oli asennettuna Fractal Design XL -koteloon ja kylkipaneeli pidettiin testien ajan kiinni. Testeissä saavutetut kellotaajuudet eivät edusta absoluuttisia maksimiarvoja, vaan ovat lukijoillemme suuntaa antavia. Näytönohjaimella haettiin kaikki testiohjelmat vakaasti ja ilman grafiikkavirheitä läpäisevät kellotaajuudet.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

NVIDIAn ajureista ei löydy mahdollisuutta ylikellottaa näytönohjainta tai muita virittelyominaisuuksia. Saimme NVIDIAlta ylikellotustestejä varten käyttöön EVGA:n Precision X -ohjelman beetaversion. GeForce GTX 680:n tapauksessa ylikellotustesteissä on tärkeintä säätää heti aluksi Power Target -asetus maksimiin eli 132 prosenttiin, jolloin käytössä on 195 watin sijaan noin 250 watin maksimi TDP-arvo.

GK104-grafiikkapiiriä ylikellotetaan nostamalla 1006 MHz:n peruskellotaajuutta, jolloin myös 1059 MHz:n GPU Boost -kellotaajuus nousee samassa suhteessa. Muistien ylikellotus hoituu tavalliseen tapaan. EVGA:n Precision X -ohjelman beetaversiolla ei valitettavasti pystynyt nostamaan grafiikkapiirin 3D-jännitettä, joten jouduimme tyytymään 1,175 voltin vakiojännitteeseen. Kokeilimme myös uutta MSI:n Afterburnerin uusinta beetaversiota, mutta myöskään sillä ei valitettavasti pystynyt nostamaan 3D-jännitettä.

Aloitimme tutustumisen GeForce GTX 680:n ylikellottamiseen hakemalla mahdollisimman korkeat kellotaajuudet, joilla 3DMark11:n Extreme-testi meni onnistuneesti läpi. Tuulettimen kierrosnopeus säilytettiin Auto-asennossa ja Power Target -asetus säädettiin 132 %:iin. GK104-grafiikkapiirin peruskellotaajuus saatiin nostettua 1191 MHz:iin (+185 MHz), jolloin GPU Boost -kellotaajuus oli 1244 MHz. Käytännössä grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3DMark11-testin ajan 1296 MHz, mikä on hyvä osoitus siitä, että GPU Boost toimii mahdollisuuksien mukaan korkeammalla kellotaajuudella. Hynixin GDDR5-muistit venyivät 1777 MHz:n (+275 MHz) kellotaajuudelle.

Näillä asetuksilla 3DMark11:n Extreme-esiasetuksilla tulokseksi saatiin X3680 pistettä, joka on 36 % parempi kuin vakiotulos.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

Vaikka 3DMark11 rullasi onnistuneesti läpi, Unigine Heaven 3.0 osoittautui raskaimmaksi testisovellukseksi. Sen läpäisemiseksi GK104-grafiikkapiirin peruskellotaajuus piti laskea 1191 MHz:stä 1156 MHz:iin (+150 MHz), jolloin GPU Boost -kellotaajuus oli 1209 MHz. Grafiikkapiirin kellotaajuus pysytteli Heaven-testin aikana suurimmaksi osaksi 1247 MHz:ssä.

Kun tuuletin pidettiin Auto-asennossa, grafiikkapiirin lämpötila oli 3D-rasituksessa 83 astetta, tuulettimen kierrosnopeus nousi 63 prosenttiin ja kokoonpanon tehonkulutus nousi GeForce GTX 680 ylikellotettuna 276 watista 304 wattiin.

Ajoimme ylikellotetulle GeForce GTX 680:lle (GPU: +14,9 % & muistit: +18,3 %) vertailukohdaksi suorituskykymittaukset Radeon HD 7970 ylikellotettuna Catalyst Control Centerin maksimiarvoihin eli Tahiti XT -grafiikkapiirin osalta 1125 MHz:n (+21,6 %) ja GDDR5-muistien 1575 MHz:n (+14,5 %) kellotaajuudelle.

GeForce GTX 680:n suorituskyky nousi ylikellotettuna pelitesteissä noin 15 %. Ylikellotetun GeForce GTX 680:n suorituskyky oli pelitesteissä 5-20 % parempi kuin ylikellotetun Radeon HD 7970:n.

Palaamme Muropaketissa GeForce GTX 680:n ylikellottamiseen, kun tarjolla on paremmat työkalut, joiden avulla onnistuu 3D-jännitteen korottaminen. Tutustumme myöhemmin myös näytönohjainvalmistajien omiin piirilevyihin ja jäähdytysratkaisuihin perustuviin GeForce GTX 680 -malleihin.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 680 (GK104)
  2. Uudet ominaisuudet: GPU Boost, Power Target, Advanced VSync, Surround ja TXAA
  3. Kepler-arkkitehtuuri
  4. Näytönohjaimen esittely
  5. Testikokoonpano ja suorituskyky yhdellä näytöllä (1920x1080)
  6. Kolmen näytön Surround-suorituskyky (5760x1080)
  7. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  8. Ylikellotustestit
  9. Loppuyhteenveto