UUSIMMAT

Dead Island Riptide – mieluummin Zombieland-hassuttelua kuin perheitärepivää draamaa

24.04.2013 15:16 | Jukka O. Kauppinen

Dead Island. Toissavuotinen väkevän ennakkohypetyksen alta löytyi yllättäen myös ihan hauska peli, joka oli ongelmistaankin huolimatta voittopuolisesti hauska pelattava. Ja kun peli nousee miljoonia myyväksi hitiksi, niin ei ihme että jatkoa tulee ja varsin ripsakkaan tahtiin.

Riptide. Selviytyjät pääsevät lopulta pakoon painajaismaiselta paratiisisaareltaan – ja päätyvät heti seuraavaan pahaan liriin. Sillä haaksirikko ja uusi zombiepainajaisparatiisi. Ei hyvin mene, ei. Tutustukaamme peliin jututtamalla sen tuottajaa Alexander Toplanskya.

Toplansky kertoo, että kuten esikoispelissäkin, myös Riptidessä pelataan paratiisin ja helvetin kontrasteilla.

”Otamme kauneimman mahdollisen paikan ja täytämme sen hullulla zombietoiminnalla, joka on kuin maailmansota, jossa mätkitään pinatoja.”

”Emme halua mennä väkivallassa liian pitkälle. Peli on enemmänkin hulluttelua kuin kauhua tai ihmisten pelottelua. Kyse ei ole välttämättä siitä, että zombit olisivat pelottavia kuin siitä, että minä kykenen ja pystyn ottaman tilanteen haltuun”, Toplansky avaa Riptiden filosofiaa.

Dead Islandin menestys avasi Deep Silverille monia ovia, ja myös fanit olivat ottaneet pelin omakseen. Riptideä tehdessä pelitiimi tutkikin tarkoin mitä pelaajat oikein ekassa pelissä puuhastelivat ja katselivat muun muassa lukemattomia fanivideoita.

”Saimme niistä aivan upeita ideoita, joita käytämme nyt Riptidessa. Dead Island löysi äänensä fanien kautta ja me totesimme, että se mitä pelaajat tekivät ja keksivät oli tärkeämpää kuin tarinankerronta. Niinpä pelissä panostetaan enemmän toimintaan ja oman seikkailun luomiseen. Emme tietenkään halua eroon tarinasta, mutta halusimme varmistaa että pelaajille on tarjolla tarpeeksi iso hiekkalaatikko, jossa on riittämiin tilaa seikkailla ja tutkia, mutta halutessaan voit myös palata takaisin tarinan pariin.”

Zombitoiminta on toki jo vähän yliampuvaakin peli- ja viihderintamalla, mutta Riptidessa yritetään pitää genreä kiinnostavana. Se onnistuu monin tavoin, pienet sääntöjenviilaukset mukaan lukien. Pikku muutoksilla zombiemeiningistä saadaan irti hyvin erilaisia fiiliksiä.

”Myös maailmanlopuilla on eroja. Jotkut ovat vakavaa draamaa. Toiset Zombieland-tyylistä hulluttelua. Me panostamme mieluummin siihen hauskempaan puoleen, jossa ei tarvitse enää välittää parisuhdeongelmista tai laskujen maksamisesta, vaan elämme tasan tässä ja nyt.”

 

Vaan, sukelletaanpa itse haastatteluun, jota on höystetty myös ehdoilla pelikuvilla ja –videoilla.

Alexander Toplansky, Creative Producer, Deep Silver, ole hyvä.

 

Osa 1:

 

Dead Islandin hypehittimäisyys, ihmisten reaktiot, tarinan ja toiminnan tasapainottelu…

 

Osa 2:

 

Väkivalta ja pelin kiinnostavana pitäminen, Saints Row IV –henkistä hulluutta, paratisiisaari tapahtumapaikkana…

 

Osa 3:

 

Zombeihin kyllästyminen, elokuvalliset esikuvat, saippualaatikko ja rakkaan pelin päästäminen käsistä pelaajille..

 

Dead Island Riptide

Tekijä: Techland

Julkaisija: Deep Silver

Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 – 26.4.2013

Pelaajia: 1, 2-4

Pelin kotisivu: http://deadisland.deepsilver.com

Jukka O. Kauppinen

 

Dead Island (PC, PS3, Xbox 360)

Paratiisisaarta vaivaavasta tavallista pahemmasta ihottumasta kertova peli tahtoo nimittäin olla Oblivionin zombiversio. Avoin maailma ja kymmenet tehtävät repivät pesäeroa suoraviivaisempiin veripalttuihin. Ideassa on potkua, mutta kun tekijänä häärii Call of Juarez -sarjan sössinyt Techland, ei skeptikko uskalla odottaa liikoja.

 

Lisää aiheesta

Dead Island: Riptiden Zombie Bait Edition on…hämmentävä

Dead Islandin jatko-osa liian verinen saksalaisille

Lue myös

Command & Conquer tulee taas – nyt ilmaisnaksuna

Demonicon-ensikosketus: demonisen synkkää roolipelaamista (osa 1)

Far Cry 3 Blood Dragon –ensikosketus – lumoavaa kahjoräiskintää

Flashback-ensikosketus – upea uudelleentulkinta 20 vuoden takaisesta scifi-klassikosta

Metro Last Light –ensikosketus – kohti neljättä maailmansotaa (osa 1)

The Mighty Quest for Epic Loot –ensikosketus – kotini on nettilinnani

Tolkien innoitti Mike Singletonia – Lords of Midnight on kuin sota Keski-Maasta

 

Muropaketin uusimmat