Uusimmat

Ennakkokatsaus 50 Centistä Tomb Raideriin

12.10.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Loppuvuoden ja ensi vuoden puolella on luvassa yhtä jos toistakin mielenkiintoista pelimaailmassa. eDome kokosi yhteen lyhyitä ennakkokatsauksia tulevan pelitarjonnan jännittävimmistä pelituotteista – tietenkin kokeiltuaan pelejä ensin.

50 Cent: Bulletproof
Tekijä: Vivendi
Kustantaja: Vivendi
Versiot: Xbox, PlayStation 2 ja PSP

”Fiddyn” tuleva ultraväkivaltainen toimintapeli ei sisällä paljoa pelillisiä yllätyksiä, mutta G-Unitin faneille Bulletproof on nannaa. 50:n lisäksi G-Unitin Lloyd Banks, Tony Yayo ja Young Buck kulkevat välillä mukana tekoälyn ohjaamina. Jokaisella heistä on erikoiskykyjä. Yayo on esimerkiksi erittäin nopea liikkeissään ja Buck kätevä tiirikoimaan. Meininki näytti olevan sitä itseään: ammuskellessaan hahmot huusivat kirosanoilla höystettyjä uhkauksia ja ”rap-meininki” toi hymyn huulille.

50:llä on myös brutaaleja lopetusliikkeitä, kuten esimerkiksi haulikkolaukaus suoraan naamaan.

Godfather
Tekijä: EA
Kustantaja: EA
Versiot: PlayStation 2, PSP, Xbox, Xbox 360, pc
Julkaisu: marraskuu

Alkuvuodesta näytettyjen videodemojen jälkeen oli rohkaisevaa huomata, kuinka monet tekijöiden lupaamista asioista kävivät toteen peliosuuksissa. Ohjaussysteemi toimi erinomaisesti ja tarjosi paljon liikkeitä, joita oli helppo hyödyntää. Tappelut olivat fyysisiä ja hyvin toimivia kokemuksia, kuten myös asetaistelut. Vastustajiin lukkiudutaan L-olkanapilla, minkä jälkeen oikealla analogisauvalla voi suorittaa neljä erilaista iskua. Ampua voi toisella napilla. Hahmoista voi napata kiinni, ja otteessa olevaa hahmoa voi uhkailla, heittää vasten seinää tai tiputtaa katolta.

Kaupunkiympäristössä ei ollut paljoa elämää, mutta ajaminen tuntui hyvältä, grafiikka oli komeaa ja latausaikoja ei juuri ollut.

Mario Strikers
Tekijä: Next Level Games
Kustantaja: Nintendo
Julkaisu: joulukuu
Versio: GameCube

Mario on monipuolinen taituri, joka hallitsee niin baseballin kuin golfinkin salat. Putkimies ottaa nyt ensiaskeleensa vihreälle veralle kuningas jalkapallon pariin. Super Mario Strikers on arcademainen futispeli, jossa on hyvin paljon yhtäläisyyksiä Mario Tennikseen. Pelaajat ovat Mario-universumista tuttuja hahmoja, ja monilla on käytössään futikseen heikosti sopivia erikoisliikkeitä. Pelaajat voivat jäähdyttää vastapuolen pelaajia tai torpata nämä taitavasti ammutulla punaisella kilpikonnan kuorella.

Futisrealismia Mario Strikersistä on turha hakea, mutta yksinkertainen pelattavuus ja nelinpeli toimivat demoversiossa mukavasti.

Odama
Tekijä: Vivarium
Kustantaja: Nintendo
Versio: GameCube
Julkaisu: ei tiedossa

Viime vuoden messuillakin massasta mukavasti erottunut Odama on kulkenut entistäkin oudompaan suuntaan. Peli on flipperin ja strategiapelin hämmentävä sekoitus. Satojen pienten sotilaiden kansoittamaa taistelukenttää katsellaan yläkuvakulmasta flipperipöydän tyylisesti.

Odama on valtava kivikuula, jota mätkitään flippereillä kohti vastustajien sotilaita. Uutta viime vuoden versioon verrattuna olivat äänikomennot. Joukkoihinsa saa vipinää karjaisemalla komentoja GameCube-ohjaimeen kiinnitettyyn mikrofoniin. Komentoja olivat esimerkiksi ”Charge” (hyökkää) ja ”More Men”, jolla saadaan reservijoukotkin taistoon. Voitto saavutetaan eliminoimalla kaikki vastapuolen sotilaat ja komentamalla omat joukot ruudun ylälaitaan.

Scarface: The World is Yours
Tekijä: Radical Entertainment
Kustantaja: Vivendi
Julkaisu: kevät 2006
Versiot: Xbox, PlayStation 2 ja Xbox 360

Scarface on siirtynyt vuodelle 2006, mutta demo oli lupaava. Al Pacinon esittämän Tony Montanan maneerit on siirretty peliin erinomaisesti. Tonyn mahtailu ampuessaan näytti ja – mikä tärkeintä – kuulosti tismalleen siltä, miltä elokuvissa. Kaikki Tonyn legendaariset lausahdukset ovat mukana.

Peli alkaa elokuvan loppukohtauksesta. Nyt selvitäänkin hengissä kartanon tulitaistelusta tappamalla Tonyn elokuvassa yllättänyt salamurhaaja. Sen jälkeen paetaan ja aletaan rakentaa uutta huumehöyryistä paluuta Miamin rikolliseliittiin.

Ajo-osuudet näyttivät yllättävänkin toimivalta, joskin grafiikka oli kovin samanlaista kuin True Crimessä. Veneilläkin pääsee ajamaan. Soundtrackilla on yli sata biisiä 1980-luvulta.

Tony Hawk’s American Wasteland
Tekijä: Neversoft
Kustantaja: Activision
Versiot: PlayStation 2, PSP, Xbox, Xbox 360, pc, GameCube
Julkaisu: marraskuu

Katsellessani taannoin Tony Hawkin E3-nimmarisession lyhyttä jonoa en voinut välttyä ajatukselta, että Tonyn ja pelisarjan pitäisi pitää parin vuoden tauko. Seitsemässä vuodessa julkaistaan yhtä monta Tony Hawk -peliä, ja Neversoftilta alkavat paukkua loppua. Nimmarinhakijoiden vähyyden perusteella kuluttajienkin kiinnostus on vähenemässä.

Los Angelesin kaupunki on Wastelandsin täysin avoin ja latausvapaa peliympäristö. Pelaajat voivat skeitata missä haluavat, joskin osa kaupungista avautuu vasta ratkaisevien tapahtumien, esimerkiksi suoritettujen tehtävien tai maanjäristyksen, jälkeen. Kaikki tutut ominaisuudet, kuten laudan suunnitteleminen ja hahmon kustomointi, onnistuvat näitä palveluja tarjoavissa paikoissa Grand Theft Auton tyyliin.
Kaupungissa voi liikkua metrolla, autolla sekä BMX-pyörällä, jolla voi tehdä temppujakin.

Classic-pelitila koostuu vain sarjan vanhoista kentistä ja sitä voi pelata myös verkossa. Xbox-versiot sisältävät viimeinkin verkkopeliominaisuudet.

Tomb Raider Legend
Tekijä: Crystal Dynamics
Kustantaja: Eidos
Versiot: PlayStation 2, Xbox
Julkaisu: joulu

Crystal Dynamicsin ”takaisin juurille” -ohjenuora seuraavan Tomb Raiderin suunnittelussa tuntuu oikealta ratkaisulta. Esitellyssä demossa Lara kävelee vehreästä viidakosta valtavan vesiputouksen eteen ja suorittaa loikan alla olevaan järveen. Pian ollaankin syvissä katakombeissa vipuja vääntelemässä ja loikkia tekemässä. Tästä Tomb Raidereissa oli alun perin kyse, eikä suinkaan hiippailusta Pariisin kaduilla ja museoissa.

Legend ei aiheuttanut aivan odotetunlaista graafista hämmästystä, mutta Lara itse on animoitu sutjakkaasti, ja hänen rintavarustuksensa on muotoutunut saksalaisesta pornotähtimallista normaalimmaksi. Laran liikkuminen ei ole lähimainkaan yhtä kankeaa kuin aikaisemmin. Nyt tutkija liikkuu pehmeästi, ja hänellä on valtavasti tilannekohtaisia animaatioita.

Selkäreppu on jäänyt historiaan. Kaikki varusteet näkyvät Laran vyötäröllä ja ne otetaan käyttöön ristiohjaimella. Lisävarusteita olivat ainakin kiikarit, taskulamppu ja heittoköysi, jonka avulla Lara voi loikata yli sellaisten alueiden, joiden yli hän ei muuten pysty hyppäämään. Hyppyjen ei enää tarvitse osua millilleen kohdalleen, vaan jos hyppää hieman ohi, Lara tarraa jommallakummalla kädellään kiinni esimerkiksi kuilun reunasta ja hilaa itsensä ylös. Demoa ei kuitenkaan saanut pelata, joten ohjauksesta on vaikea sanoa mitään lopullista.

Taskulampusta on hyötyä syvissä katakombeissa, joissa ei ole muuta valoa. Nämä osuudet muistuttivat Silent Hilliä lampun roikkuessa Laran henkseleistä.

Ympäristöjen vuorovaikutteiset kohteet erottuvat helposti, sillä ne on merkitty kolmioilla. Demossa näkyi kolmiolla merkattuja tynnyreitä. Kolmiota painamalla Lara ampui automaattisesti kohti tynnyreitä, joiden räjähdys tappoi pari vihollista.

Thomas Puha