Flashback-ensikosketus – upea uudelleentulkinta 20 vuoden takaisesta scifi-klassikosta

11.04.2013 18:00 | Jukka O. Kauppinen

Vuosi 1992 oli hieno vuosi pelaajille. Silloin näet ilmestyivät Star Trek: 25th Anniversary, Wolfenstein 3D ja ranskalaisen Delphine Softwaren Amiga-peli Flashback. Flashbackistä tuli yksi 16-bittisen pelaamisen ja Amigan valtakauden ikonisimmista peleistä, monen monesta syystä. Ei vähiten siksi, että se tarjosi loistavaa pelattavaa ja hienoa tarinankerrontaa.

Niinpä hyvin salassa pidetty jatko-osa tulikin taivaalta kuin pommi. Ubisoft goes Flashback. Kyllä nyt monen retropelurin pelihousut repeilevät.

Flashback on Ubisoftin modernisoima näkemys 21 vuotta vanhasta klassikosta. Eikä hätää – peliä ei ole HD-masteroitu pilalle jonkun tunarin toimesta. Jos jotain on pielessä, niin siitä voi syyttää ihan vapaasti alkuperäisenkin Flashbackin tekijää, Paul Cuissetia. Hän näet oli tiukasti mukana myös uuden version työstämisessä.

Flashback ei siis ole jatko-osa. Se on täysin alusta tehty HD-versio, uusi tulkinta alkuperäisestä pelistä. Mutta twisteillä. Paul Cuisset ja Ubisoftin tiimi ovat myös hioneet teosta ja rakentaneet siihen uutta sisältöä, jonka avulla peli tarjoaa uutta fiilisteltävää myös vanhoille faneille.

Vanhojen fanien ostovoimaan ei kuitenkaan pidä luottaa liikaa. Pelin on ennen kaikkea vakuutettava nykypelaajat, ja sen se tekee aivan varmasti. Ainakin jos vain nämä tykkäävät sivulta kuvatuista tasoloikkaseikkailuista.

Alkuperäinen Flashback, samoin kuin samoihin aikoihin ilmestynyt vastaavahko Another World, oli väkevän tarinallinen toiminta-tasoloikka-seikkailuhybridi. Nimenomaan tarinallinen. Pelin juju oli hyvässä tarinankerronnassa ja hienosti luodussa maailmassa, jossa oli ilo seikkailla. Vaikka se onkin äkilliselle katselijalle lähinnä tasoloikka, on Flashbackissa sisältöä vaikka millaisen seikkailun eväiksi. Onkin jossain määrin kertovaa 90-luvun alusta aikakautena, että tällainen klassikko luotiin juuri silloin sivusta kuvatun tasoloikan eväin, keskellä tasoloikkagenren suurinta kultakautta.

I’m sure I’ve had better landings, but I’m not sure when

 Peli alkaa viidakosta. Hämärissä merkeissä. Pakkolasku. Jotain rähinää. Kuka piru minä edes olen? Pian pelaaja löytää holokuution, josta tupsahtaa holovideo tutun näköisestä kaverista. Sehän olen minä itse? Olen siis Conrad ja… Nyt minun pitäisi mennä New Washingtoniin saamaan lisätietoja itsestäni. Mutta viidakko on täynnä tyyppejä, jotka eivät haluaisi minun menevän sinne.

Spoilaan: Conrad on galaktisen suojelupoliisin agentti, joka on juuri saanut selville, että avaruuden inhomuukalaiset ovat soluttautuneet kaikkialle maapallon hallintoon ja valmistelevat juuri suurta invaasiota. Conrad teki tämän selvittäessään muististaan varmuuskopion ja antoi sen ystävälleen, sitten vielä varmuudeksi holoviestin itselleen, ihan vain varmuuden vuoksi, jos vaikka alienit saavatkin hänet kiinni. Saivathan ne ja pyyhkivät sitten muistinkin, kiitti vaan.

Nyt Conradin pitäisi siis selvittää tiensä halki sokkeloisen, monitasoisen viidakon, selvitä vastustajistaan ja ratkoa monenlaisia vastaantulevia ongelmia, jotta reitti ylipäätään aukenisi. Ei ole helppoa tämä aivopestyn elämä.

Pelillisiltä elementeiltään Flashback ei enää tänään yllätä sillä tavoin kuin muinoin. Mutta vakuuttaa kyllä. Teknisesti ottaen pelaaminen on lainannut paljon alkuperäiseltä, siltä sivustakuvatulta Prince of Persialta, sillä tässäkin mennään alkuvaiheessa pitkin päällekkäin olevia tasoja, hypitään, kiipeillään, pudottaudutaan ja silleen. Tietenkin erittäin miellyttävästi ja karkisti animoituna. Unreal Engine -pelimoottorilla on taas kerran tehty hurjan upeaa jälkeä, ja 2D-tasoloikintaan on loihdittu tyylikkäällä tavalla myös kolmiulotteista tuntumaa. Nam!

Flashback on mainio sekoitus äly-toiminta-tasoloikka-seikkailua, joka etenee mukavan hiljaisessa tahdissa, kiireettömästi. Pelaajan ei tarvitse suuremmin hötkyillä, vaan tekemisiään saa enimmäkseen katsella ja miettiä rauhassa, mitä nyt välillä tulee vähän enempi kiirettä vihollisten kanssa.

Alkuperäinen Flashback oli klassikko. Vaikea sanoa toimiiko vanha taika miten hyvin myös uudelle sukupolvelle, mutta ainakaan pelissä ei tunnu olevan vikaa sen enempää toteutukseltaan kuin ulkoasultaankaan. Ja onhan täysin uusiksi tehty näkemys vanhasta klassikosta vähän isompi ja uskottavampi tempaisu kuin vaikkapa Another Worldin resoluutioviritelty 20-vuotispainos.

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Flashback – herkkua vuodelta 1992

Alkuperäisestä Flashback-seikkailusta voi lukea lisää Mobygamesin pelisivulta.

Lisätietoja: Flashback: The Quest for Identity

 

Flashback

Tekijä: VectorCell

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa: PlayStation 3, Xbox 360

Pelaajia: 1

Muuta: ladattava peli PSN/XBLA

Pelin kotisivu: www.ubi.com

Jukka O. Kauppinen

 

Flashback Amigaaaaaalla

 

Lue myös

Battlefield 4 –ensikosketus – hypen alta pilkistää DICEn kasvava halu kertoa tarinoita

Dark –ensikosketus osa 2 – pimeää kyberpunkismia, vampyyreitä ja Witcherin ääntä

eSDomen suuri energiajuomakatsaus

Fester Mudd –haastattelu: suomalaista villin lännen komediaa

LucasArtsia muistellen – suosikkejamme ja inhokkejamme vuosien varrelta

Remember Me –ensikosketus: muistojen Pariisi

Saint’s Row IV –ensikosketus – kun mikään ei enää riitä

Space Hulk: Death Angel (lautapeli)

 

Keskustelu

Nyt kyllä jutusta unohtui mainita, että peli on erittäin buginen ja muutenkin vaikuttaa siltä, että viimeistely on jäänyt pahasti kesken. Ainakin Xbox 360 versiossa mm. kuolinanimaatiot ja hissit bugittaa huolella.

Eikä tuo nyt ole pelinäkään kuin korkeintaan keskinkretainen. Metascorekin on 51 ja ihan ansaitusti.

”Toivottavasti tämä tiimi(Amyn tekijä)ei raiskaa tätä.”

Pelatun perusteella ei. Projektin pomo oli myös oikein pätevän oloinen kaveri ja alkuperäinenkin designeri on messissä, joten kyllä tätä uskaltaa odottaa.
– jok

Ei paha! Tuli heti muutamia hyviä foboja kun katteli 2D scrollausta ja hypi/pompi kenttiä… Ilmseisesti sitä alkaa olla niin pahasti kalkkis, että mikä tahansa nostalginen näyttää uppoavan :-)
Saisikohan muutaman muunkin klassikon kunnollisella remasteroinnilla… Toivossa on hyvä elää sano lapamato!

Traileri ainakin rokkasi, tämän joutuu kyllä hankkimaan :)

toivottavasti menestyy, tosin nykyajan fps jonneille ei ainakaan uppoa. Mutta onneksi on niitäkin jotka esim trinestä jne tykkää.

Muropaketin uusimmat