UUSIMMAT

Forza Motorsport 4 -ensikosketus osa 1: sinun näköisesi ajopeli?

23.09.2011 16:00 | Jukka O. Kauppinen

Lisenssipelit lienevät nykyään tuttu juttu itsekullekin. Joskus pelitalojen ja erilaisten valmistajien suhdetta joutuu kuitenkin miettimään hieman uudestaan. Onko talviurheilupeleissä suksivalmistajien tuotesijoittelua? Miten lentosimulaattorissa on sovittu lentokoneiden mallien ja nimien käytöstä? Kuinka autovalmistajat tekevätkään yhteistyötä autopelivalmistajien kanssa?

Viimeksimainittua tuli kieltämättä puntaroitua siinä vaiheessa, kun Microsoft kutsui joukon toimittajia Hollantiin urheiluautoistaan tunnetun Spykerin tehtaalle. Forza Motorsport 2:ta koeponnistettiin Audin myymälässä. Miksi olemme nyt miniatyyrimäisen Spykerin luolassa, ihastelemassa Forza Motorsport 4:ää ja Spykerin tulevien automallien prototyyppejä?

No, kyllähän pelitalot tekevät jatkuvasti tiukempaa yhteistyötä suoraan autovalmistajien kanssa. Kyllä se tuli selväksi viimeistään Gran Turismo 5:n kohdalla. Ja ruotsalaisen SimBinin yhteistyö rallipiirien kanssa on kieltämättä ollut erittäin tiivistä. Mutta että pelitalo sanoo ensin olevansa hyvää pataa autovalmistajien kanssa ja heittää sitten kaikki näiden antamat tiedot roskiin? Miten tähän pitäisi suhtautua?

Hupsis. Menin jo vähän liian pitkälle tarinassani. Palataan ensin vähän taaksepäin.

Miten loistavasta voi enää parantaa?

Väliotsikko kuvaa suurinta ihmetystäni Forza 4:n suhteen. Forza 2 oli todella hyvä ajopeli, joka yhdisti oivallisesti hauskaa kaahailua uskottavaan simulaatiotasoiseen kilpa-ajamiseen. Ja sisälsi myös niin hyvän moninpelin, että oksat pois. Sitten saapui Forza 3, joka oli suorastaan loistava peli.

Näiden teosten välissä oli kuitenkin iso ja silminnähtävä teknologinen loikka, kun Turn 10 Studios teki ensin hyvän ajosimulaation uudelle konsolille ja sitten hioi sille jatko-osaa kahden vuoden ajan. Forza 3:n ajotuntuma, fysiikat, realismi ja ylipäätään ajamisen huikea hauskuus olivat jo niin korkealla, että en minä pieni tyhmä ihminen keksi miten siitä voisi enää silminnähden parantaa.

Jos autopelejä harrastamattomat tuttavanikin ajavat Forza 3:sta nettiliigoissa ja Domenkin residentti ajopelihullu, PlayStation-fani ja Gran Turismo -fanaatikko Jani Halmekin päätyi ostamaan Xbox 360:n ihan vain Forza 3:sta pelatakseen, niin miten noin hyvää peliä voi enää parantaa niin, että pelaajat näkisivät eron heti?

Niinpä. Varmasti peliteknologiaa on kehitetty ja varmasti montaa asiaa on viilattu huolella pinnan alla, mutta minä en uskalla väittää Forza 4:ää massiiviseksi kehitysaskeleeksi edellispeliin verrattuna. Jos ensikuulemalta suurimmat uudet jutut ovat Kinect-tuki  ja World Tour -kampanjatila, niin kyllä tämä kuulostaa enemmän päivitykseltä.

Onneksi ihan näin heikoille jäille ei kuitenkaan tarvinnut jäädä seisomaan, vaan löytyi pelistä kaikenlaista muutakin uutta, erityisesti konepellin alta. Esimerkiksi amerikkalaisten muskeliautojen ja American Le Mans Series -sarjan ystäville tarjolla on paljon uutta ajettavaa, mutta silti, on tässä vähän päivityksen makua. Hyvän ja sisältörikkaan päivityksen, mutta silti.

Rakastele autoasi

”Forza Motorsport ei ole peli pelkästään pelaajille”, julistaa pelisarjan takaa löytyvän Turn 10 Studiosin puhemies  Dan Greenawalt. 

”Forzassa kyse on rakkaudesta autoihin”, herra jatkaa.

”Ensimmäinen auto on kuin ensirakkaus. Se saattoi olla haiseva, vanha ja huono romu. Moni muistelee ensimmäistä autoaan ensin nolona, kuin häpeillen. Mutta pian heidän silmänsä kirkastuvat, kun he muistavat miten paljon muistoja siihen liittyy, miten tärkeä se auto onkaan heille ollut.”

”Minulle se oli avain vapauteen. Pääsin sillä yliopistoon, pääsin ajamaan pois kaupungista.”

Dan siirtyy muistelokierrokseltaan enemmän tähän päivään ja mietiskelee autojen merkitystä niin ihmisille kuin Forza-pelisarjalle. Forza 4:ssä on julkaisussa 500 autoa 80 eri valmistajalta ja peliä laajennetaan jatkossa kymmenellä autolla kuukaudessa DLC-latauksina. Tekijöiden listalla oli kuitenkin omia ja pelaajienkin toiveita noin 1500 autosta, mutta sitten iskivät realiteetit. Ei niitä kaikkia kannata yhteen peliin laittaa. Eivätkä ihmiset suinkaan pelaa kaikilla autoilla.

Ehei. Ihmiset pelaavat autoilla, joilla on heille merkitystä. Autoilla, jotka herättävät tunteita. Hyvä ajopeli rakentuu siitä, että pelaaja saa pelata sellaista peliä, kuin mitä hän haluaa. Siinä Forza 3 oli hyvä. Forza 4 tarjoilee pelaajalle samaan tapaan kustomoidun ajopelielämyksen, jossa kilpailut ja ajosarjat rakennetaan mukailemaan tämän omia valintoja. Kaikki riippuu siitä autosta, mikä sinulla on nyt ajossa tai tallissasi. Sitten vain valitset missä ajat ja miten.  Peli suunnittelee kilpailutapahtumat niiden mukaan ja voila, tämä on juuri sinun näköisesi ajopelielämys.

Haluatko ajaa Mercedes-Benz-simulaattorilla? Löytyy. Pelaja Ferrari-kaahailua? Onnaa.

”Me haluaisimme, että ihmiset löytävät pelistämme ne viidestä kymmeneen autoa, joilla on heille todella merkitystä. Jotka todella puhuttelevat heitä”, Greenawalt ynnää.

Eräs pelin ennakkotiedoissa hämmentänyt tieto pohjautuukin osittain näihin erilaisiin ajopelitapoihin. Raskaan simulaation ohessa Turn 10 on huomioinut myös sitä erittäin suurta kansanosaa, jolle autopeli ei ole ryppyotsainen kilpa-ajopeli vaan hupailuväline. Greenawaltin mukaan jopa puolet Forza-ajeluista ei ole kilpaa kaahaamista, vaan leikkimistä. Kissaa ja hiirtä, hassuja minipelejä ja silleen. Niinpä näille hupipelaajille tarjotaan muun muassa Top Gear -haasteita kuten Top Gear -autojalkapalloa ja -keilailua, muita minipelejä ja jopa Kinect-kilpa-ajamista.

Ja sitten on niitäkin, joiden pääpuuhailu Forzassa ei ole edes ajamista. He esimerkiksi tuunaavat autoja huolella tai maalaavat niitä pelin työkaluilla.

”Monet heistä ovat kaikkein arvostetuimpia yhteisömme jäseniä – ja he jopa ansaitsevat enemmän pelikrediittejä myymällä maalikuvioitaan kuin useimmat tienaavat ajamalla.”

Käytä päätäsi

Kinect. Hyviä ja huonoja uutisia. Ensinnäkin Kinectin headtracking eli pään seuraaminen toimii väittämän mukaan hyvin. Pääseurannan juju on siinä, että pelaaja pystyy pienillä pään liikkeillään kääntämään virtuaalikuskinsa katsetta. Tästä on iloa etenkin mutkissa, kun pelaajan pelisilmä kääntyy vaistomaisella liikkeellä juuri oikeaan suuntaan havainnoimaan ajoreittiä ja kilpakumppaneita.

Turn 10 vietti pitkän aikaa tutkimalla erilaisia ihmisiä ja kuinka nämä ajavat autojaan. Jotkut kääntävät mutkaan ajaessaan päätään hieman. Toiset kallistavat päätään. Onpa niitäkin, joiden koko ylävartalo taipuu. Osa ei toki reagoi mitenkään.  Greenawaltin mukaan Kinectin tarkkuus riittää hienosti näiden erilaisten pelitapojen tunnistamiseen ja pelaajien pientenkin liikkeiden siirtämiseen Forzaan luontevasti. PC:llä TrackIR:ää käyttäneenä uskon tämän olevan hyvinkin lupaava ja pelaamista auttava väline. Ja ei, päätä ei tarvitse käännellä kuin pöllö, pienetkin liikkeet riittävät.

Mutta voih ja oih. Tätä päänseuraamista emme päässeet testaamaan käytännössä. Virallinen syy oli se, että headtracking-toiminto vaatii Kinect-kameran kalibroinnin erikseen jokaisen pelaajan kohdalla. Ja kun meitä toimittajia oli paikalla iso lauma, niin Kinectillä varustetulla boksilla oltaisiin sitten istuttu puolet ajasta analysoimassa naamatauluja. Ehkäpä tätä päästään testaamaan joskus myöhemmin.

Sitten se jokseenkin hölmömpi Kinect-hyötykäyttö, joka suoraan sanoen kuulostaa juuri siltä tyypilliseltä ”yritetään keksiä jokaiseen peliin jotain Kinect-juttuja, vaikka ne olisivat miten tyhmiä” -pakkopullalta. Kinectiä voi käyttää myös rattiohjaimena, kuin Kinect Joy Ridessä ikään. Okei, tämä kosiskelee kyllä kasuaalipelaajia ja etenkin pienimpiä lapsosia, joilla ei ole vielä motoriikkaa padiohjaimen käyttöön. Itse en lämpene käsien heilutteluun ilmassa kuvitteellisen ratin ympärillä, etenkään kun peli kaasuttaa ja jarruttaa nyt automaattisesti. Nyt kuulkaa, oikeasti.

Kinect tukee myös Kinect Voicea, jonka avulla pelaaja voi loikata suoraan pelin osioista toiseen tarvitsematta kulkea valikoiden kautta sekä Autovistaa.

Hauskanpitoa autoilla

Yhteisöominaisuudet ovat tälläkin kertaa Forza 4:n ytimessä. Monilla tavoin. Perinteisimmillään yhteisöllisyys tarkoittaa ihan vain sitä, että ajetaan netissä kilpaa. Tai jaetulla ruudulla. Näitä nettikilpailijoita on Turn 10:n mukaan yhä ”satojatuhansia”, ja suosio pysyy jatkuvasti tasaisena.

”Jonkin ison megapelin, kuten Call of Dutyjen tai Red Dead Redemptionin, kohdalla pelaajamäärämme laskevat jyrkästi, mutta muutaman viikon sisään he palaavat ajamaan Forzaa.”

Ainakin moninpelaajille Forza 4 on merkkitapaus, sillä moninpelikuskien määrä on tuplattu edellispeliin verrattuna 16 ihmispelaajaan. Olisikohan tämä monille Forza 4:n suurin valttikortti?

Kaveriporukoille, nettitiimeille sun muille löytyy kiintoisana ominaisuutena myös autokerho-toiminta. Vähän niin kuin Lada-kerho, mutta virtuaalisesti. Ja sillä erolla, että omia tuunauksiaan on helpompi jakaa toisille. Kerhojen jäsenet voivat esimerkiksi nettikilpailuissa ”lainata” toisten jäsenten autoja niin, että he voivat ajaa kilpaa autoilla, joita eivät itse omista. Samoin klubin jäsenet voivat käyttää toistensa tekemiä automaalauksia tai kopioida hyviä autojen asetuksia. Tai jopa lahjoittaa muille jäsenille omia autojaan.

Klubeille onkin keksitty mukavalta kuulostavia ja hyödyllisiä ominaisuuksia, joiden luulisi innostavan kaveripoppoita ajamaan entistä enemmän kilpaa yhdessä.

Forza Motorsport 4 julkaistaan 14. lokakuuta Xbox 360 -konsolille.

Forza 4:stä on tulossa myös Dan Greenawaltin haastattelu ja paljon muuta forzailua. Pysykää kanavalla!      

Ensikosketuksen toinen osa: Forza Motorsport 4 -ensikosketus osa 2: Top Gear -komiikkaa autopelissä

Yksi Forza 4:n valteista on näet monivuotinen yhteistyösopimus suositun Top Gear -auto-ohjelman kanssa. Sen myötä pelissä nähdään kaikenlaisia Top Gear -vaikutteita – ja hekotellaan Jeremy Clarksonin huumorille.

 

Forza Motorsport 4

Tekijä: Turn 10 Studios

Julkaisija: Microsoft

Tulossa: Xbox 360 – 14.10.2011

Pelaajia: 1, 2 (jaetulla ruudulla), 2-16 (internetissä)

Pelin kotisivu:http://forzamotorsport.net

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Forza Motorsport 3 (Xbox 360)

Forza Motorsport 3 Exotic Car Pack DLC (Xbox 360)

Forza Motorsport 3 World Class Car Pack DLC (Xbox 360)

Forza Motorsport 3 Community Choice Classics Pack DLC (Xbox 360)

Forza Motorsport 2 –ennakko (360)

Forza Motorsport (Xbox)

Lue myös

Asura’s Wrath – WTF vieköön, mitä tämä on?

Deus Ex: Icarus Effect laajentaa Human Revolutionin tarinaa

Diablo 3 – pahuksen hauskaa luolarymistelyä

Far Cry 3 -haastattelu: onnistuuko paluu ykkösosan tunnelmiin?

Pohjanmaan valtias (Lautapeli)

Silverlit 3D Twister – radio-ohjattava leluauto

Steelseries Spectrum 7XB – langatonta kuulokelaatua Xbox-pelaajalle

 

Keskustelu

@3:

Joo, saat tankata, mutta vain tankin täyteen. Et voi itse valita polttoainemäärää.

Joo, saat vaihtaa renkaat, mutta vain ne kumit mitä on alunperinkin autossa ollut. Et voi päättää mitä seosta laitetaan, eikä eteen ja taakse voi laittaa eri seoksia.

Joo, voit ajaa endurance-kisoja, jotka on typistetty onnettoman mittaisiksi.

Jotenkin ei vain vakuuta kun nuo ominaisuudet löytyy jo jostain Gran Turismo nelosestakin. FM3 on kyllä tällä hetkellä omasta mielestäni paras konsoliajelu, mutta kyllä tuossa on ihan törkeä määrä parantamisen varaa että se olisi loistava.

”Ymmärtäisin hyvin jos sitä käytettäisiin pään kääntelyyn trackIR:n tapaan”

Käytetään.

Kuten jutussa kerrotaan,
”Ensinnäkin Kinectin headtracking eli pään seuraaminen toimii väittämän mukaan hyvin. Pääseurannan juju on siinä, että pelaaja pystyy pienillä pään liikkeillään kääntämään virtuaalikuskinsa katsetta. ”

Eli nimenomaan TrackIR-tyyliin. Sitä ei kuitenkaan päästy nyt kokeilemaan.

tv,
jok

Tuo kameraohjaus ei kyllä vakuuttanut alkuunkaan.

Ymmärtäisin hyvin jos sitä käytettäisiin pään kääntelyyn trackIR:n tapaan, mutta omasta mielestä tuommoinen käden kääntely (ja vielä hyvin hidasvasteinen sellainen) ei kyllä sovi eikä toimi vielä tällä vuosikymmenellä ainakaan autopeleissä.

Olisivat keskittyneet enempi siihen immersion luomiseen, eikä siihen että kameralla pitäisi muka pystyä tekemään kaiken.

LaDeX,
Kuten AdrianLee kommentoi.
Mallinnus vetää vertoja mille tahansa PC:n raskassarjalaissimulle, vaikka onkin vain ”paska konsolipeli”.

tv,
jok

@4
Varmaan tarkottaa että haastaa realismillä/laadullisesti. Tai näin itse ymmärsin.

Kuinka niin ei saa vaihtaa, tankata ja ei ole endurance kisoja?
Kyllä minä noista kaikkia olen kolmosessa harrastanut.

Ai että ei keksi miten FM3:sta voisi parantaa?

Ei tuota kovin simuksi voi kutsua, kun renkaita ei saa vaihtaa, polttoainetta ei saa tankata ja endurance-kisat loistavat poissaolollaan. Toivottavasti FM4 korjaa nimenomaan nämä puutteet.

Muropaketin uusimmat