Uusimmat

PlayStation, minne matkaat?

01.10.2007 13:14 Jukka O. Kauppinen

Niin pelaajat, pressi kuin bisnesmaailma ovat mietiskelleet kovasti Sonyn ja PlayStationien tulevaisuutta viime vuodet. Asiat kun eivät ole sujuneet aivan samalla voittoisalla tahdilla kuin ensimmäisen ja toisen PlayStationin aikoina.

Usko tulevaisuuteen on kuitenkin vahva. Sony Computer Entertainmentin pääjohtaja Kazuo Hirai kertoi PlayStationien tulevaisuudensuunnitelmista.

PlayStation 2 – yhä vahva ja kasvussa

Vaikka suurin huomio onkin kiinnittynyt uudempiin pelikoneisiin, on PlayStation 2 –konsoli edelleen Sonyn pelipuolen tukijalka, vielä kahdeksan vuotta julkaisunsa jälkeen. Laitteen kysyntä on vahvaa etenkin Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa, ja konsolin elinkaari on ohittanut jo ensimmäisen Pleikkarin suosiossa. Kaikkiaan PS2:a on myyty maailmalla 120 miljoonaa kappaletta.

Sony aikoo tukea laitetta jatkossakin panostamalla etenkin nouseviin markkinoihin ja julkaisemalla uusia  pelejä.

PSP-avainasemaan

Kesäkuuhun 2007 mennessä maailmalla oli myyty yhteensä 26 miljoonaa PSP-käsikonsolia. Vaikka laite jäikin pitkäksi aikaa toiselle sijalle käsikonsolikilvassa, niin Sony uskoo uuden parannetun PSP:n nostavan kysyntää. Ensimmäiset merkit uudistetun PSP:n menekistä Japanissa ovatkin olleet positiivisia. Hirain mukaan Sony aikoo parantaa konsolin kilpailukykyä hinnanalennuksilla.

PSP:n tulevaisuuden strategiaan sisältyy myös uusien värivaihtoehtojen ja konsolin mukaan bundlattavien pelien tarjoaminen. Käyttäjille aiotaan myös tarjota uusia viihdekokemuksia kameran, GPS-laitteen ja TV-virittimen avulla.

Peleissä tullaan myös käyttämään entistä enemmän Remote Play -ominaisuutta, jonka avulla PSP:tä voidaan käyttää PS3-konsolin jatkeena.

PlayStation 3 kehittyy

PS3-rintamalla Sony aikoo panostaa erityisesti pelikehitykseen ja ulkoisten kehittäjien tukemiseen. Yhtiö aikoo kehittää yhteistyötä julkaisijoiden kanssa, jakaa informaatiota entistä paremmin ja tarjota talon sisälle kertynyttä inside-tietoa muillekin. Näin yhtiö pyrkii tarjoamaan kolmansille osapuolille aiempaa paremmat mahdollisuudet PS3-pelien kehitykseen. Samalla omaa pelituotantoa laajennetaan entisestään.

Myös PS3-laitteen kehitystyötä jatketaan, aivan kuten PS1:n ja PS2:n tapauksissa. Sony pyrkii leikkaamaan PS3:n valmistuskustannuksia muun muassa kehittämällä pienempiä siruja ja vähentämällä komponentteja. Tästähän nähtiin jo ensimmäinen vetäisi PS3:n eurojulkaisussa, kun laitteen PS2-tuen rautatasolla varmistanut piiri poistettiin ja vanhojen pelien tuki hoidettiin Xbox 360:n tapaan softaemulaatiolla. Myöhemmät sisäiset uudistukset tuskin kuitenkaan aiheuttavat vastaavia tilanteita. Eiköhän laitteesta saada jossain vaiheessa pienempi paketti, PS2 Slimin tapaan.

Hirai kertoo Sonyn panostavan myös verkkoliiketoiminnan kasvattamiseen ja kehittämiseen. Yli 2,7 miljoonaa käyttäjää on kuulemma hyödyntänyt PS3:n verkkoyhteyttä. Määrä luonnollisesti kasvaa uusien verkkopelien, pikaviesti- ja videokeskustelupalveluiden myötä. Tosin kriittinen europelaaja voinee esittää vienon toiveen sisällön hieman aktiivisemmasta saannista PS3:n eurokauppaan.

Ja lopuksi: PS3 parantaa maailmaa

Hauskana detaljina PS3-konsoleita on myös käytetty tehokkaasti hyväksi Folding@home-luppolaskentajärjestelmässä. Stanfordin yliopiston kehittämä Folding@home yhdistää verkkoon kytkettyjen tietokoneiden ja nyttemmin myös PS3-konsolien laskentatehoa, kun laitetta ei käytetä mihinkään.

Järjestelmällä autetaan parhaillaan muun muassa Alzheimerin- ja Parkinsonin taudin tutkimusta ja PS3-käyttäjät ovat osoittautuneet aktiivisiksi maailmanparantajiksi. Folding@home -verkosto näet saavutti taannoin hetkellisen yhden petaflopin laskentatehon. Useista kymmenistä tuhansista laitteista noin 80 prosenttia oli PlayStation 3 -konsoleita.