Uusimmat

WOW hallitsee ylivoimaisesti MMO-pelien markkinoita, muilla vain murusia

19.06.2007 12:32 Jukka O. Kauppinen

MMOGData.com-sivusto ylläpitää tilastoa massiivimoninpelattavien verkkopelien suosiosta ja pelaajamäristä maailmalla. Eikä kukkulan kuninkaasta näy olevan suurta epäselvyyttä.

MMO-markkinoiden kakku muistuttaa Pac-Mania, jossa World of Warcraft yrittää nielaista koko muun internetin:

Alkuperäinen piirakka koko komeudessaan: http://www.mmogdata.com/?q=node/12

Eli nykyisellään WoW hallitsee siis tuhtia 68 prosenttia MMO-pelien markkinoista. Aika rankkaa. Suomalaispelaajille tulee varmatenkin yllätyksenä, että korealaisropet Lineage ja Lineage II ovat yhdessä ja yksittäin toisella ja kolmannella sijalla, 11 ja kahdeksalla prosentillaan.

Sitten mennäänkin pienen ripellyksen puolelle. Final Fantaxy XI ylsi neljän prosentin kakkuun mutta kaikki muut pelit, mukaan lukien Dark Age of Camelot, EverQuest, EVE Online, City of Heroes/Villains ja jopa Ultima Online, näyttävät yltävän vain noin yhden prosentin siivuun kokonaismarkkinoista. Melkoinen pudotus Ultimallekin, joka sentään synnytti nykyisenkaltaiset MMO-nettiseikkailut.

MMOGData.com-sivustolta löytää paljon muutakin mielenkiintoista tietoa verkkopelien markkinatilanteesta.

Kommenteissa tarkennusta markkinapiirakan rakenteesta ja mahdollisista puutteista.

Lue lisää eDomesta:

Verkkoseikkailujen mokaisesessa maailmassa osa 1: laatumorpit

Lisääverkkopeliartikkeleleja

Muropaketin uusimmat