Uusimmat

Testikokoonpano & suorituskykymittaukset

31.01.2012 07:00 Muropaketin toimitus

Testeissä Radeon HD 7950 -näytönohjaimen suorituskykyä verrattiin AMD:n Radeon HD 7970-, 6970-, 6950-, 5870- ja 5850- sekä NVIDIAn GeForce GTX 580- ja 570-näytönohjaimiin. Kaikki näytönohjaimet toimivat testeissä valmistajien referenssitaajuuksilla.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon ja se varustettiin yhdellä 180 millimetrin tuulettimella, joka poisti lämmintä ilmaa kotelon yläosan kautta, sekä kahdella 140 millimetrin tuulettimella, jotka asennettiin kotelon etu- ja takaosaan.

Alustaksi asennettiin Asuksen P67-piirisarjaan perustuva P8P67 PRO -emolevy ja kahdeksan gigatavua G.Skillin DDR3-muistia, joka toimii DDR3-1866 nopeudella ja 9-10-9-28 1T -asetuksilla. Prosessorina toimi neliytiminen 3,4 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-2600K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,8 GHz:iin.

Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Western Digitalin Serial ATA 3 Gb/s -liitännäinen yhden teratavun tallennuskapasiteetillinen Caviar Black WD1001FALS -kiintolevy, LG:n Blu-ray-asema ja Corsairin 1000 wattinen HX1000W-virtalähde.

Radeon HD 7970:n ja 7950:n kanssa käytettiin AMD:n toimittamia 20. tammikuuta päivättyjä beeta-asteen Catalyst-ajureita ja muille AMD:n näytönohjaimille asennettiin Catalyst 12.1 Preview -ajurit. NVIDIAn GeForce GTX 580- ja 570-näytönohjaimilla käytettiin 290.36-beeta-versiollisia GeForce-ajureita.

  • Intel Core i7-2600K (4/8 ydintä/säiettä, 3,4 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,8 GHz)
  • Asus P8P67 PRO (Intel P67)
  • 8 Gt G.Skill DDR3-1866 (9-10-9-28 1T)
  • 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
  • Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1 Tt SATA 3 Gb/s
  • Corsair HX1000W
  • LG Blu-ray -asema
  • Viewsonic VX2450WM-LED -näyttö (1920×1080)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

 

  • Radeon HD 7970 (925/1375 MHz)
  • Radeon HD 7950 (800/1250 MHz)
  • Radeon HD 6970 (880/1375 MHz)
  • Radeon HD 6950 (800/1250 MHz)
  • Radeon HD 5870 (850/1200 MHz)
  • Radeon HD 5850 (725/1000 MHz)
  • GeForce GTX 580 (772/1002 MHz)
  • GeForce GTX 570 (732/950 MHz)

 

Suorituskykymittaukset

3DMark 11 ajettiin läpi Performance- ja Extreme-esiasetuksilla. Performance-esiasetuksilla käytössä on 1280×720-resoluutio, ei reunojenpehmennystä ja trilineaarinen suodatus. Extreme-esiasetuksilla käytössä on 1920×1080-resoluutio, nelinkertainen reunojenpehmennys ja 16-kertainen anisotrooppinen suodatus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

3DMark 11:ssä Radeon HD 7950 pärjäsi joukon toiseksi parhaiten ja ykkösen oleva Radeon HD 7970 voitti sen Performance-esiasetuksilla 16 ja Extreme-esiasetuksilla 20 prosentilla. Radeon HD 7950 päihitti GeForce GTX 580:n edellä mainituissa testeissä 3 ja 7 prosentilla.

Vanhempi DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Performance-esiasetuksilla eli 1280×1024-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

3DMark Vantagessa tilanne pysyi hyvin samanlaisena kuin 3DMark 11:ssä ja Radeon HD 7970 voitti Radeon HD 7950:n 10 prosentilla, mutta GeForce GTX 580 jäi Radeon HD 7950:n taakse 5 prosentin erolla.

Unigine Heaven 2.5 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Heaven 2.5:ssä ei tapahtunut suuria muutoksia ja kärkikolmikko pysyi samana. Radeon HD 7970 voitti Radeon HD 7950:n 16 prosentin erolla ja GeForce GTX 580:een verrattuna eroksi muodostui 13 prosenttia.

Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella MSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi. Radeon HD 7970 -artikkelissa asetukset olivat samat, mutta käytössä oli nelinkertainen MSAA-reunojenpehmennys. Asetus laskettiin kaksinkertaiseksi, jotta kaikki näytönohjaimet jaksoivat pyörittää peliä kunnolla.

Battlefield 3 jatkoi samalla linjalla – Radeon HD 7970:n ja Radeon HD 7950:n väliseksi eroksi muodostui 20 prosenttia ja GeForce GTX 580 joutui nöyrtymään Radeon HD 7950:lle 18 prosentin erolla.

Call of Duty: Modern Warfare 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Native-kuvanlaatuasetuksella. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Call of Duty: Modern Warfare 3:ssa kärkikolmikon järjestys muuttui. Radeon HD 7970 pysyi edelleen kärjessä, mutta GeForce GTX 580 kiilasi itsensi toiselle sijalle. Radeon HD 7950 hävisi Radeon HD 7970:lle 12 ja GeForce GTX 580:lle 2 prosentin erolla.

Crysis 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, Extreme-kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Crysis 2:ssa järjestys palasi jälleen samaksi ja Radeon HD 7970 voitti Radeon HD 7950:n 17 prosentin erolla. Radeon HD 7950:n ja GeForce GTX 580:n väliseksi eroksi muodostui 3 prosenttia.

Deus Ex: Human Revolution testattiin 1920×1080-resoluutiolla, MLAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-kuvanlaatuasetuksilla ja Soft-varjoilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Deus Ex: Human Revolutionissa Radeon HD 7970 voitti Radeon HD 7950:n 18 prosentin erolla ja Radeon HD 7950:n sekä GeForce GTX 580:n väliseksi eroksi muodostui 15 prosenttia.

Dirt 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 3:ssa Radeon HD 7970:n ja Radeon HD 7950:n välille muodostui 23 prosentin ero ja GeForce GTX 580 jäi Radeon HD 7950:n vauhdista 10 prosentilla.

Total War: Shogun 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Mukana on tulokset sisäänrakennetulla 3D-suorituskykyä mittaavalla DX11 High -testillä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

Total War: Shogun 2:ssa näytönohjaimen järjestys muuttui hieman, mutta Radeon HD 7970 ja Radeon HD 7950 onnistuivat säilyttämään kärkipaikat ja niiden välinen ero oli 23 prosenttia. Kolmanneksi parhaiten pärjännyt Radeon HD 6970 hävisi Radeon HD 7950:lle 13 ja GeForce GTX 580 18 prosentilla.

Civilization V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin sisäänrakennetulla Late Game View -testin Full Render -osiolla, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

Civilization 5:ssä Radeon HD 7970 säilytti kärkipaikan, mutta GeForce GTX 580 nousi toiseksi. Radeon HD 7950 hävisi Radeon HD 7970:lle 7 ja GeForce GTX 580:lle 5 prosentin erolla.

Sisältö

  1. AMD Radeon HD 7950 (Tahiti PRO)
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano & suorituskykymittaukset
  4. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  5. Ylikellotus
  6. Loppuyhteenveto