Far Cry 3
Far Cry 3 on Ubisoftin julkaisema ensimmäisen persoonan ammuskelupeli, joka sijoittuu avoimeen maailmaan ja siinä on roolipelaamisen elementtejä. AMD:n Gaming Evolved -kehitysohjelmaan kuuluva peli julkaistiin Euroopassa myyntiin 29. marraskuuta 2012.
Far Cry 3 testattiin molemmilla näytönohjainpareilla ilman MSAA-reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, HBAO-valaistuksella (Horizon-Based Ambient Occlusion) ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla.
Far Cry 3:n kuvanlaatuasetuksissa 2xMSAA-reunojenpehmennys söi suorituskykyä noin 6 FPS:ää ja asetuksien nostaminen High-laadusta Very High -laatuun haukkasi suorituskyvystä 10-15 FPS:ää ja Ultra-asetukset noin 2 FPS:ää lisää. DirectComputea käyttävän HDAO-valaistuksen käyttäminen tiputti NVIDIAn näytönohjaimilla ruudunpäivitysnopeutta noin 10 FPS ja AMD:n näytönohjaimilla noin 3-4 FPS. Suurin vaikutus kuvanlaatuasetuksilla on kasvillisuuteen ja niiden tuottamiin varjoihin.
Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Radeon HD 7970 GHz Edition oli Far Cry 3:ssa 2560×1440-resoluutiolla 2,8 FPS:ää eli noin 5 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680. Molemmilla näytönohjaimilla minimi laski alimmillaan noin 50 FPS:ään.
Radeon HD 7870 GHz Edition oli Far Cry 3:ssa 1920×1080-resoluutiolla 4,9 FPS:ää eli noin 8 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 660. Molemmilla näytönohjaimilla minimi tippui 52 FPS:ään.
Tallensimme kaikilla näytönohjaimilla 60 sekunnin testijaksosta FPS-ruudunpäivitysnopeudet (Frames Per Second) eli kuinka monta ruutua näytönohjain piirtää sekunnissa. Piirsimme tallennetuista FPS-lukemista viivakaaviot, joista näkyy miten ruudunpäivitysnopeus vaihteli testijakson aikana.