3D-testit ulkoisella näytönohjaimella (Radeon HD 7970)
Futuremarkin DirectX 11 -rajapintaa tukeva 3DMark 11 testattiin Performance-esiasetuksella eli 1280×720-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Suurempi tulos on parempi.
Core i7-3770K:n 3DMark11-tulos oli 93 pistettä eli 1,2 % parempi kuin Core i7-2700K:lla ja Core i5-3570:n tulos oli 150 pistettä eli 2 % parempi kuin Core i5-2550K:lla.
3DMark 11:n fysiikkatesti suoritetaan kokonaan prosessorilla ja testissä simuloidaan jäykkien kappaleiden fysiikkamallinnusta suurella määrällä objekteja. Testi ajetaan esiasetuksista riippumatta kiinteällä 800×600-resoluutiolla ja käytössä ei ole lainkaan grafiikkapiiriä kuormittavia 3D-ominaisuuksia, kuten tesselaatiota, volumetrista valaistusta tai jälkikäsittelyä.
Yhdistetty fysiikka- ja grafiikkatesti kuormittaa prosessoria ja grafiikkapiiriä yhtäaikaisesti. Prosessorilla lasketaan kohtuullinen määrä jäykkien kappaleiden simulaatioita Bullet-fysiikkakirjastoa hyväksikäyttäen ja samanaikaisesti grafiikkapiiri suorittaa pehmeän kappaleen simulointeja DirectComputen avulla sekä tesselaatiota, volumetrista valaistusta ja jälkikäsittelyä.
Fysiikkatestissä Core i7-3770K:n tulos oli 2,14 FPS:ää eli 7,4 % parempi ja yhdistetyssä testissä 0,29 FPS:ää eli 0,8 % parempi kuin Core i7-2700K:lla. Core i5-3570K:n tulos oli fysiikkatestissä 1,79 FPS:ää eli 8,1 % parempi ja yhdistetyssä testissä kaksi FPS:ää eli 6,2 % parempi kuin Core i5-2550K:lla.
DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Performance-esiasetuksilla eli 1280×1024-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Suurempi tulos on parempi.
3DMark Vantagessa Core i7-3770K:n kokonaistulos oli 1715 pistettä eli 5,9 % parempi ja CPU-testin tulos 1815 pistettä eli 7,4 % parempi kuin Core i7-2700K:lla. Core i5-3570K:n kokonaistulos oli 1365 pistettä eli 5,2 % parempi ja CPU-testin tulos 1428 pistettä eli 7,6 % parempi kuin Core i5-2550K:lla.
Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Battlefield 3:ssa Core i7-3770K:lla 1,6 FPS:ää parempi kuin Core i7-2700K:lla ja Core i5-3570K:lla 0,7 FPS:ää parempi kuin Core i5-2550K:lla.
Skyrim testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Skyrimissä Core i7-3770K:lla 4,9 FPS:ää parempi kuin Core i7-2700K:lla ja Core i5-3570K:lla 5,1 FPS:ää parempi kuin Core i5-2550K:lla.
StarCraft II testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin toistamalla pätkä Gamereplays.org-sivuston Hall of Fame -listalta ladattua TheLittleOne vs. HasuObs -taistelua Faster-nopeudella ja mittaamalla minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus Fraps-ohjelmalla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli StarCraft II:ssa Core i7-3770K:lla 6,7 FPS:ää parempi kuin Core i7-2700K:lla ja Core i5-3570K:lla 9,1 FPS:ää parempi kuin Core i5-2550K:lla.
Civilization V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin vakiokuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin sisäänrakennetulla Late Game View -testillä, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. No Render -testissä simuloidaan äärettömän nopeaa näytönohjainta ja mitataan pelkästään prosessorin suorituskykyä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.
Core i7-3770K:n ruudunpäivitysnopeus oli No Render -testissä 1,2 FPS:ää parempi kuin Core i7-2700K:lla ja Core i5-3570K:n ruudunpäivitysnopeus 17,9 FPS:ää parempi kuin Core i5-2550:lla.
Total War: Shogun 2 testattiin sisäänrakennetulla prosessorin suorituskykyä mittaavalla DX 9 CPU -testillä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.
Core i7-3770K:n ruudunpäivitysnopeus oli Total War: Shogun 2:n DX 9 CPU -testissä 2,3 FPS:ää parempi kuin Core i7-2700K:lla ja Core i5-3570K:n ruudunpäivitysnopeus 2,6 FPS:ää parempi kuin Core i5-2550:lla.
Sisältö
- Intel Core i7-3770K & Core i5-3570K (Ivy Bridge)
- Ivy Bridge -arkkitehtuuri, 22 nanometrin 3D-transistorit ja Intel HD Graphics 4000
- Prosessoreiden esittely
- Testikokoonpano ja prosessoritestit
- 3D-testit ulkoisella näytönohjaimella (Radeon HD 7970)
- 3D-testit: Intel HD Graphics 4000 vs Radeon HD 6550D
- Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
- Ylikellotustestit
- Loppuyhteenveto