Uusimmat

Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla

30.05.2014 15:15 Muropaketin toimitus

Jos pelin ruudunpäivitysnopeus on tietyllä hetkellä esimerkiksi 60 FPS (Frames Per Second), se tarkoittaa, että yhden sekunnin aikana näytönohjain renderöi näytölle 60 ruutua. Sekunnissa on 1000 millisekuntia, joten optimitapauksessa jokainen ruutu renderöidään 16,66 millisekunnin välein (1000 ms / 60). Jos ruutujen välinen renderöintiaika vaihtelee merkittävästi, ilmiöstä käytetään termiä micro-stuttering, mikä saattaa näkyä katsojan silmien herkkyydestä riippuen pelin nykimisenä.

Mittasimme Fraps-ohjelman avulla Radeon R9 295X2:llä ja GeForce GTX 780 Ti SLI:llä ruutujen renderöintiaikoja Crysis 3- ja Battlefield 4 -peleissä 3840×2160-resoluutiolla. Frapsin tallentamaa .csv-tiedostoa voi tarkastella FRAFS Bench Viewer -ohjelmalla, joka piirtää viivakaavion ruutujen renderöintiajoista. Ihanteellisessa tapauksessa kaavion viiva olisi vaakasuora.

Huom! Fraps-ohjelman suorittamat toimenpiteet sijoittuvat renderöintiliukuhihnalla varsin varhaiseen vaiheeseen eli käytännössä pelin ja käyttöjärjestelmän väliin, josta on vielä pitkä matka ajurin ja grafiikkapiirin kautta tietokoneen näytölle ja pelaajan nähtäväksi. Lue lisää aiheesta.

 

Crysis 3

Radeon R9 295X2

GeForce GTX 780 Ti SLI

Radeon R9 295X2:n ruutujen välistä renderöintiaikaa käsittelimme jo alkuperäisessä artikkelissa 2560×1440-resoluutiolla. Isommalla 3840×2160-resoluutiolla tilanne säilyi samankaltaisena eli yhteen grafiikkapiiriin verrattuna pientä hajotaa on, mutta se ei näkynyt käytännössä.

GeForce GTX 780 Ti SLI:llä ruutujen väliset renderöintiajat heittelivät selvästi enemmän ja hyvästä ruudunpäivitysnopeudesta huolimatta peli tuntui nykivän enemmän tai vähemmän.

 

Battlefield 4

Radeon R9 295X2

GeForce GTX 780 Ti SLI

Battlefield 4:ssä Radeon R9 295X2:lla ruutujen väliset renderöintiajat heittelivät hieman enemmän kuin Crysis 3:ssa, mutta GeForce GTX 780 Ti SLI:llä tilanne huononi radikaalisti ja pelaaminen tuntui jälleen nykivältä.

 

Yhteenveto

Subjektiivisesti arvioiden pelikokemus 3840×2160-resoluutiolla oli Radeon R9 295X2:lla parempi kuin GeForce GTX 780 Ti SLI -konfiguraatiolla.

Ominaisuustasolla eroja haettaessa Radeon R9 295X2:ssä molemmilla grafiikkapiireillä on käytettävissä neljän gigatavun näyttömuisti, kun GeForce GTX 780 Ti:ssä näyttömuistia on kolmen gigatavua. NVIDIAn SLI-konfiguraatiossa on käytössä ulkoinen SLI-silta, joka tarjoaa PCI Express -väylän lisäksi 1 Gt/s kaistanleveyden grafiikkapiirien väliseen kommunikointiin. Radeon R9 295X2:ssa Hawaii-grafiikkapiirit kommunikoivat pelkästään PCI Express 3.0 -väylän kautta, kun ne yhdistetään PLX:n PEX8747-kytkinpiirillä.

Sisältö

  1. Ultra HD -pelaaminen: AMD vs NVIDIA
  2. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 3840x2160-resoluutiolla
  3. Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla
  4. Loppuyhteenveto