Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
AMD Radeon HD 6870 & 6850
Palit GeForce GTX 470, Gigabyte GV-N460OC-1GI & Asus EN460GTX DirectCu TOP
Testeissä ylikellotettuja AMD Radeon HD 6870- ja 6850-näytönohjaimia verrattiin NVIDIAn ylikellotettuihin GeForce GTX 460- ja 470 -näytönohjaimiin. GeForce GTX 460 -näytönohjaimista mukana olivat molemmat mallit (192-bit & 768 Mt ja 256-bit & 1 Gt) ja GF100-grafiikkapiiriin perustuva GeForce GTX 470 oli puolestaan Palitin kahdella tuulettimella varustettu Dual Fan -malli.
Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin R3-koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe -emolevy kuudella gigatavulla Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina toimi neliytiminen ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu 3,06 GHz:n kellotaajuudella toimiva Core i7-950 -malli, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,33 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Samsungin teratavun SpinPoint F3 -kiintolevylle.
AMD Radeon HD 6850- ja 6870-näytönohjaimien kanssa käytettiin AMD:n Catalyst 10.10a Hotfix -ajureita ja NVIDIAn GeForce GTX 460- ja 470-näytönohjaimilla käytettiin uusimpia WHQL-hyväksyttyjä GeForce 260.99 -ajureita.
- Intel Core i7-950 (3,06 GHz)
- Asus P6T Deluxe (Intel X58)
- 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)
- AMD Radeon HD 6870 (1015/1150 MHz)
- AMD Radeon HD 6850 (1000/1170 MHz)
- GeForce GTX 470 (750/1500/925 MHz)
- GeForce GTX 460 (850/1700/1050 MHz; 256-bit & 1 Gt)
- GeForce GTX 460 (850/1700/1050 MHz; 192-bit & 768 Mt)
- Samsung SpinPoint F3 1 Tt
- Cooler Master Realpower 850 W
- Fractal Design R3 -kotelo
- Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
- Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
DirectX 9.0c- & 10-testit
- 3DMark06
- 3DMark Vantage
- Crysis Warhead
DirectX 11 -testit
- Unigine Heaven 2.1
- Dirt 2
- Battlefield: Bad Company 2
- Aliens vs Predator
- Metro 2033
- F1 2010
DirectX 9- ja 10-testit
3DMark-tuoteperheen testiohjelmista DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin performance-presetillä ja DirectX 9.0c -rajapintaa tukeva 3DMark06 vakioasetuksilla.
3DMark Vantagessa GeForce GTX 470 nousi kärkeen 771 pisteen ja 3DMark06:ssa 600 pisteen erolla AMD Radeon HD 6870:een verrattuna. AMD Radeon HD 6850 jäi GeForce GTX 460 1 Gt -mallista jälkeen reilulla 300 pisteellä, mutta päihitti noin 700 pisteellä edullisemman GeForce GTX 460 -mallin.
Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Gamer-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Crysis Warheadissa GeForce GTX 470 päihitti AMD Radeon HD 6870:n 1,3 FPS:llä. Nopeusjärjestys säilyi samana kuin Vantagessa ja GeForce GTX 460 1 Gt oli kahdella FPS:llä jäljessä 6870-mallia, mutta 1,6 FPS:llä edellä 6850-malliin verrattuna.
DirectX 11 -testit
Unigine Heaven 2.1 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Heavenissa GeForce GTX 470 repäisi eroa 6870:ään verrattuna 4,4 FPS:ää, kun muilla näytönohjaimilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus jäi kahden FPS:n sisälle 25-27 FPS:n tuntumaan.
Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Dirt 2:sssa GeForce GTX 470 ylsi ainoana yli 70 FPS:n. AMD Radeon HD 6870 ja GeForce GTX 460 1 Gt olivat tiiviissä nipussa 68-69 FPS:n tuntumassa. AMD Radeon HD 6850 jäi alle 65 FPS:ään ja edullisempi GeForce GTX 460 alle 60 FPS:ään.
Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Battlefield: Bad Company 2:ssa GeForce GTX 470 kasvatti johtoaan entisestään ja eroa 6870:ään syntyi 7,3 FPS:ää. Minimi ruudunpäivitysnopeus oli puolestaan jopa 13 FPS korkeampi. GeForce GTX 460 1 Gt ja AMD Radeon HD 5850 suoriutuivat Battlefieldistä molemmat 50 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.
Metro 2033 testattiin 1680×1050-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Normal-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Metro 2033:ssa ylikellotettu GeForce GTX 470 oli jälleen omalla kymmenlukemalla 40,8 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. AMD Radeon HD 6870 ja GeForce GTX 460 1 Gt pärjäsivät tasaväkisesti ruudunpäivitysnopeuden ollessa 35 FPS:n paremmalla puolella. AMD Radeon HD 6850 oli 33 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella hyvin kannoilla, kun edullisempi GeForce GTX 460 jäi 29,9 FPS:ään.
F1 2010 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Pelissä pakotettiin käyttöön DirectX 11 -rajapinta ja Shader Model 5.0 konfiguraatiotiedostoista, sillä peliin ei ole vielä julkaistu virallista DX11-tukea. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Myös viimeinen F1 2010 -testi meni GeForce GTX 470:n nimiin ja AMD Radeon HD 6870 jäi taakse 1,3 FPS:llä. GeForce GTX 460 1 Gt jäi 6870:stä jälkeen 2,9 FPS:llä. AMD Radeon HD 6850:n ruudunpäivitysnopeus oli vielä 40 FPS:n paremmalla puolella, mutta edullisempi GeForce GTX 460 jäi 35,2 FPS:ään.