Uusimmat

Kiitos LucasArts 1982-2013

03.04.2013 22:37 Jukka O. Kauppinen

Ja näin kuoli iso osa pelaamisen historiaa. George Lucas perusti vuonna 1982 Lucasfilm Games –yhtiön  tuottamaan videopelejä Lucasfilm Limited –elokuvayhtiön rinnalle. Lucasfilm Games kasvoi kuitenkin nopeasti innovatiiviseksi yhtiöksi, joka loi paljon muutakin kuin vain Lucasin leffojen peliversioita.

Sittemmin LucasArtsiksi nimetty peliyhtiö kävi vuosiensa mittaan niin huipulla kuin rämpi mudassa. Yhtiön monet legendaariset pelit muodostuivat pelihistorian suuriksi klassikoiksi, toiset taas veivät peliteknologiaa tai tarinankerrontaa eteenpäin suurin askelin. LucasArtsin tulevaisuus joutui kuitenkin veitsenterälle siinä vaiheessa, kun viihdejätti Disney löi taalat pöytään ja osti Lucasfilm-konsernin. Disney kyllä tykkäsi Star Warsista, mutta omaa pelipuoltaan kovasti supistaneen hiiritehtaan kuvioihin ei uusi studio oikein mahtunut. Ja niin kävi, että Disney sulki LucasArtsin alle puoli vuotta yrityskaupojen jälkeen.

Miten käy LucasArtsin? Ratkaiseeko Star Wars 1313 firman kohtalon?

Yrityskaupan vaikutukset Disneyn pelistrategian huomioiden näet arvuuttavat. Nykyisellään Disney Interactivella on kolme peliyksikköä: Avalanche Software, Junction Point ja Wideload Games. Firma ei kuitenkaan ole epäröinyt huonommin pärjänneiden studioiden sulkemista, mikä on tuonut kirveen muun muassa Propaganda Gamesin ja Crimax Racing/Black Rock Studion niskaan.

Viime vuodet Disney on siirtynyt enemmänkin sosiaalisen median ja koko perheen pelien suuntaan, mikä taasen on jotain ihan muuta LucasArtsin omimpaan kenttään verrattuna.

Siksi LucasArtsin tulevaisuus tuntuukin niin epävarmalta. Studion ainoa julkistettu peliprojekti on aikuisille suunnattu K18-räiske Star Wars 1313, joka tuntuu ainakin meikäläisen pelimakuun täydellisen sopivalta ja kiinnostavalta. Ei jedejä, ei voimaa, vaan pimeämpi ja laittomampi näkemys Star Wars -universumista. Eli jotain niin täysin anti-Disneytä kuin mikään ikinä.

Huhupartio: Star Wars 1313 vaikeuksissa Disneyn vuoksi:

Peli on kuitenkin kadonnut tutkalta kokonaan viime vuoden E3-messuilla nähdyn esittelyn jälkeen. Internetin syövereissä huhutaan, ettei kyse ole pelkästään siitä, että kehittäjätiimi tahtoisi keskittyä hiomaan pelistä mahdollisimman hyvää. Disney osti nimittäin taannoin George Lucasin mediaimperiumin, johon myös LucasArts kuuluu ja yrityskaupalla on saattanut olla ikäviä seurauksia 1313:n kehityksen kannalta.

Kotaku on kuullut useammastakin riippumattomasta lähteestä, että pelin kehitys oltaisiin jäädytetty marraskuisen yrityskaupan toteutumisesta lähtien. Kehitystyön pysäyttäminen aiheuttaa lievimmilläänkin pelin myöhästymisen alun perin tämän vuoden lopulle suunnitellusta julkaisupäivästä.

Sattuuhan näitä studioiden sulkemisia, ihan vahingossa, mutta siinä samalla peruuntuivat LucasArtsin lupaavat peliprojektit Star Wars 1313 ja Star Wars: First Assault.

Ja näistä juuri 1313:n katoaminen suoraan sanoen vituttaa. Siinä oli peli, joka tarjosi uutta näkökulmaa koko Star Wars –universumiin.

LucasArtsin nimi ei sinänsä katoa, mutta Disney käyttää sitä enää vain lisensointibrändinä. LucasArtsilla ei ole enää jatkossa omaa pelikehitystä, vaan se on vain Disneyn leimasin, jonka alla myydään Star Wars –pelejä. Siinä se.

1313 oli aiemminkin lopetusuhan alla, mutta nyt tilanne realisoitui pahimmalla mahdollisella tavalla, etenkin kun Disney ei yhden tahon mukaan tiemmä harkitse edes sen lisensointia tai myyntiä muille julkaisijoille.

Game Informer toisaalta kertoo, että 1313:n lisenssoinnista on yhä hienoinen toivonväre ilmassa.

Silti, perkele.

http://meemi.info/images/3/32/Kikki-lappu.jpg

Lähde: Disney Shuts Down LucasArts, Cancels Star Wars 1313 And Star Wars: First Assault

http://www.langston.com/LFGames/PIX/BusinessWeek19840521-tn.jpg

 

Star Wars 1313 – ei voimaa, ei jedejä, vain läjäyttimiä 

Yksi juttu on varma: tämä on kiinnostavimmin ja hardcoreimmin käsikirjoitettu Star Wars -pelipohja aikoihin. Nyt näet ei pelata voimalla. Ei ole jedejä, ei sithejä. Nyt on vain rikollisia ja palkkiometsästäjiä. Ja aseita, paljon aseita.

Lucasin kaverit totesivat itsekin, että ”tämä on ensimmäinen aikuisille kirjoitettu Star Wars -peli”, joskin tässä kohtaa voisi toki miettiä että eivätkö sitten vaikka Jedi Knightit tai Old Republic olleet aikuisille? No, toisaalta – niissä on päähenkilöinä söpöjä jedejä eikä kunnon rempseitä palkkiometsästäjiä.

 

Lisää aiheesta

Haluatko lisää Monkey Islandia? Loukkausmiekkaile mielesi kyllyydestä nettihärpäkkeellä!

Huhupartio: Star Wars 1313 vaikeuksissa Disneyn vuoksi

Miten käy LucasArtsin? Ratkaiseeko Star Wars 1313 firman kohtalon?

Obsidian haluaisi tehdä taas Star Warsia