Starbreeze tunnustaa: Syndicate oli toivoton tapaus
Ruotsalaisen Starbreezen luoma henkiinherätys Bullfrogin klassisesta RTS-scifipelistä Syndicate ei oikein noussut hittilistoille. Peli on tiemmä myynyt vain noin 150 000 kappaletta, minkä johdosta EA-pomo Frank Gibeaukin on kuvaillut peliä tietoiseksi riskinotoksi, joka ei onnistunut.
Starbreezellä puolestaan ollaan toisaalta pettyneitä pelin vaisuun myyntiin, toisaalta kuitenkin tyytyväisiä siihen miten firma onnistui tarttumaan klassikkopelin aiheeseen ja tekemään siitä uuden näkemyksen. Siitäkin huolimatta, että dissaajia on riittänyt.
”Tiesimme alusta lähtien, että meillä tulisi olemaan pieni mutta sitäkin äänekkäämpi valittajaporukka, joka vihaisi meitä joka tapauksessa, teemme mitä tahansa.”
”Jos pelimme eroaa alkuperäispelistä, he vihaisivat meitä. Jos tekisimme alkuperäispelin täysin identtisenä versiona, he syyttäisivät ettemme osaa keksiä mitään omaperäistä. Tässä suhteessa peli oli menetetty alusta lähtien: pieleen menee vaikka tekisimme mitä.”
Starbreezen Mikael Nermark toisaalta muistuttaa, että pieni ruotsalaisstudio teki pelin paljon tavanomaista AAA-peliä halvemmalla.
Domelaisten tuntoja muistellen pelin suurin ongelma taisi olla laimea yksinpeli, jossa ennakoissa esiteltyjä mahdollisuuksia muiden ihmisten manipulointiin ja armottoman dystopian fiilistä ei oltukaan uskallettu levittää koko pelin laajuudelle.
Lähde: Edge, Starbreeze ”proud” of Syndicate despite poor sales
Lisää aiheesta
Arvostelupäivitys: Syndicate ja Trials Evolution
Toinen mielipide: Syndicaten cooppi on hyvässä seurassa lystiä rähinää
Syndicate on synkkä ja väkivaltainen dystopia
Lue myös
Domen ennakkossa ammattilaispelaamisen tulevaisuus – Counter-Strike: Global Offensive
Okami julkaistaan HD-versiona syksyllä
Pelialan koulutusta Pohjois-Karjalan tapaan
Tässäkö lääke Diablo III:n hajoavaan talouteen ja pelimekaniikkaan?