Tavoitteena paras Star Wars -peli koskaan – haastattelussa TT Gamesin Tim Wileman

31.03.2016 12:30 | Heikki Mustonen

Disneyland on kiva paikka. Musiikki soi, puput tanssivat ja lapset itkevät väsymystään. Kaiken tuon ääreltä on mukava siirtyä syventymään tulevan LEGO Star Wars: The Force Awakens -pelin luomisprosessiin. Istuimme alas TT Gamesin Tim Wilemanin kanssa ja ryhdyimme availemaan tuotantoprosessin erityispiirteitä. Tim on työskennellyt yhtiössä kuusi vuotta ja pistänyt panoksensa muun muassa Pirates of the Caribian, Bat-man 2, City Undercover ja Harry Potter LEGO -peleihin.

Lähestyvä LEGO Star Wars sisältää nipun uudistuksia, joista yksi on niin kutsuttu multibuild. Siinä pelaaja voi koota samoista palikoista useampia rakennelmia. Miten se on vaikuttanut pelinkehitykseen?

”Se on avannut meille enemmän näköalaa puzzle-osioiden rakentamiseen, huumorin käyttöön ja kenttien suunnitteluun. Pelattaessa kenttää uudestaan voi asiat tehdä eri tavalla ja lopputulos on luonnollisesti myös erilainen”, Wileman kertoo.

LEGO Star Wars: The Force Awakens

Pelaajilla varmasti tervetullutta kaikki, mikä lisää uudelleenpeluuarvoa.

Tim kertoo, että heillä jokainen peli vaatii ajallisesti noin puolitoista vuotta. Koska elokuvan ensi-illasta ei ole aivan tavattoman kauan aikaa, vain muutama hullu kuukausi, nousee pohdintaan järjestelyt, joita tarvitaan, että peli saadaan markkinoille näin nopeasti.

”Aloitimme työt reilusti ennen kuin elokuva tuli teattereihin. Yhteistyömme Lucasfilmin kanssa on todella tiivistä ja se alkoi ainakin kuusi kuukautta ennen kuin elokuva oli teattereissa. Olemme todella onnekkaita saadessamme työskennellä heidän kanssaan. Pääsimme kurkistelemaan kulissien taakse ja saimme käyttöömme reilusti lähdemateriaalia. Näimme myös pätkiä elokuvasta ennakkoon. He ymmärtävät meidän pelejämme ja me ymmärrämme heidän erityistarpeensa.”

Kehitystyöhön kuuluu myös paljon sellaista, mikä ei suoraan kytkeydy vain yhteen projektiin. Tim kokee, että on tärkeää lähestyä laatua myös pitkällä tähtäimellä.

”Pelimoottorimme on jatkuvasti testaamisen ja tarkastelun alla. Koodaajat tekevät kokeiluja shadereitten kanssa, valaistusta parannellaan, tekstuurien laatua pyritään parantamaan ja muuta sellaista”.

Tällä kertaa projektin kulkuun on myötävaikuttanut tavallista enemmän tekijöiden palo.

”Koko tiimi on myös Star Wars – faneja. He tekivät valtavasti töitä toteuttaakseen SW-universumin paikat niin tarkasti kuin mahdollista.”

Timin mielestä juuri työryhmän intohimo toteuttaa tarkka ja autenttinen Star Wars -kokemus on se tekijä, jolla saavutetaan arvosana 10+.

”Se on rakkautta Tähtien sotaa ja Legoja kohtaan.”

Yhteistyökumppanina Lucasfilm on vaativa. Tuo tinkimättömyys näkyy esimerkiksi siinä, että ne kuuluisat alhaalta rullaavat alkutekstit pitää olla prikulleen oikein myös peleissä: oikea fontti, oikea kulma ja oikea häviämishorisontti.

”Lucasfilm tietää tarkalleen mitä haluaa ja se on osa tavoitetta luoda mahdollisimman aito Star Wars -kokemus. Tarkka tapa tehdä ulottuu jokaiseen asiaan. Hyvä esimerkki on kamerakulmat. Monet pelin videoleikkeistä on tehty käyttäen samaa kuvakulmaa kuin elokuvassa. Työskentelemme monessa eri kerroksessa saadaksemme aikaan autenttisen tunnelman”.

LEGO Star Wars: The Force Awakens

”Paras Star Wars -peli koskaan”

Esittelytilaisuudessa Tim kertoi, että projektin alussa tavoitteeksi laitettiin ”paras Star Wars -peli koskaan”.

Ainakaan tavoiteasetannassa ei nuukailtu, mutta miten hyvin siihen päästiin? Pienen kakistelun jälkeen mies myöntää, että ainakin hänen mielestään tuleva peli on paras Star Wars -peli koskaan.

”Onhan se nyt aika rohkeasti sanottu, mutta olen henkilökohtaisesti vilpittömästi sitä mieltä!”

Elokuva-alalla elää sanonta, että ”älä koskaan työskentele lasten tai eläinten kanssa”, mutta peliteollisuudessa nämä ryhmät, varsinkin ensimmäinen, on otettava huomioon. TT Games on onnistunut luomaan kaavan, joka uppoaa pelaajiin. Nyt tuota kaavaa ollaan räpläämässä ja siinä on aina tietysti riskinsä. Miten testauksessa mukana olleet lapset ovat ottaneet uudet ominaisuudet vastaan?

”Totta kai haluamme varmistaa, että pelimme ovat lapsille mieleen. Peleillämme on laaja yleisö, sillä useinhan isät ja äiditkin ovat mukana pelaamassa. Emme halunneet esimerkiksi tehdä multibuildeista liian monimutkaisia, mutta haluamme nuorempien pelaajien kuitenkin pohtivan pelatessaan. Emme halua puhua lapsille ylhäältä alas, vaan pyrimme ymmärtämään heidän tapaansa pelata ja mukauttamaan pelejämme siihen. Toivottavasti uudet asiat haastavat nuorempia pelaajia ja antavat sitä kautta myös enemmän onnistumisen tunnetta.”

LEGO Star Wars: The Force Awakens

Kaikkien kaveri

Legopelit ovat todella onnistuneet olemaan kahdella tontilla yhtä aikaa. Selkeästi ne ovat löytäneet paikkansa lasten ja nuoremman yleisön peleinä, mutta myös vanhemmat pelaajat saavat niistä paljon irti. Tämä tekee niistä mitä parhaimpia koko perheen pelejä. Miten TT Games suunnittelee asiat, että peli puhuttelee yhtä aikaa kahta eri yleisöä?

”Ainakin tässä tapauksessa se on helppoa, koska lähdemateriaali on niin loistavaa. Aikuiset pitävät esimerkiksi siitä, että paikat on toteutettu oikein tai että musiikki on oikeaa ja oikeassa kohdassa. Äänet, paikat, hahmot. Sadat Star Wars -viittaukset vetoavat myös aikuisiin. Jjoo, tuon muistan ja tuo näyttää oikealle’. Lapset vuorostaan pitävät siitä, että pystyvät ratsastamaan eläimillä tai hyppäämään ajoneuvoon. Peleissämme on monta eri kerrosta, jotka tavoittavat erilaiset pelaajat.”

Huumoritta ei legopeli pärjää ja siitä nauttivat myös kaikki ikäryhmät. Välilä legojen hauska on hienovaraista kuin kuuluisa astianpesuaine, mutta toisinaan rymistellään raamit kaulassa parhaaseen slapstick-tyyliin.

”Olemme ylpeitä siitä, että peleissä on mukana jotain kaikille. Varttuneemmat hoksaavat vaikkapa silmäniskun, nyökkäyksen tai ilmeen. Lapset taas reagoivat vaikkapa siihen, kun aseen sijasta käteen ilmestyykin banaani tai makkara. Käsikirjoittajat ja välivideoiden tuotanto miettivät näitä aina todella huolella.”

Huumorin piiriin kuuluu myös Micro Fighterit eli pienalukset.

”Keräämällä pelissä pieniä palikkasettejä, pelaaja aukaisee mahdollisuuden käyttää pienaluksia. Ne ovat suloisia pikku kapistuksia, jotka näyttävät alkuperäisiltä, mutta ovat pienempiä. Mukana on Kylo Renin sukkula, Millenium Falcon ja muut. Kuvittele Kylo Renin sukkula, mutta kasattuna vain noin kahdestatoista palikasta. Pikkuruinen alus, jonka päälle Kylon voi istuttaa ja sitten voi lentää uudestaan kaikki pelin lentotaistelut. Se näyttää todella höperölle, mutta on samalla myös erittäin mukavaa pelattavaa.”

LEGO Star Wars: The Force Awakens

Uskossa väkevät

Viimeinen käsiteltävä uudistusten ainesosa on blaster battlet, joita voisi kutsua taistelukohtauksiksi.

”Kun vastustajan tulivoima on valtava, pelaaja on pakotettu menemään suojan taakse ja miettimään asioita laatikon ulkopuolelta. Suojassa voi liikkua, nousta ampumaan tai käyttää ympäristöä ja hahmojen erikoiskykyjä. Nämä kohtaukset näyttävät todella hienoilta hyvine kamerakulmineen blastereiden räiskyessä ympäriltä. Totta kai ne myös kuulostavat upeilta. Teköälyllä on näissä myös iso rooli. Ne rakentelevat ja touhuilevat omiaan ja joskus vähän odottamattomia. Blaster battlet tuovat peliin hiukan strategiaa mukaan”.

Ainakin tiiminjohto tuntuu vilpittömästi uskovan siihen mitä sanoo. Lego Star Wars: The Force Awakens on tehty niin hyvin kuin se on mahdollista, laatutavoitteet on saavutettu ja peli on erittäin mukava pelata. Kun pressitapahtumassa ei tarvinnut nojata pelkkään puheeseen, vaan peliä näytettiin ja päästettiin pelaamaan, on helppo olla TT Gamesin kanssa samaa mieltä. Ainakin siihen asti kunnes toisin todistetaan. Itse löisin kaverin rahat kuitenkin vetoa sen puolesta, että nyt osutaan napakymppiin tai ainakin tosi lähelle.

 Lue myös: Lego Star Wars The Force Awakens -ensikosketus – tähdet ovat taas oikeassa asennossa

 

LEGO Star Wars: The Force Awakens

Tekijä: TT Games

Julkaisija: Warner Bros

Tulossa: 3DS, PC, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii U, Xbox 360, Xbox One – kesäkuussa 2016

Pelaajia: 1, 2-?

Pelin kotisivu: http://www.lego.com/fi-fi/starwars/games/videogame

Heikki Mustonen

 

Lisää aiheesta

Lego Star Wars (pc, PS2, Xbox)

Lego Star Wars II: The Original Trilogy –ennakko (DS, GBA, GC, PS2, PSP, Xbox, Xbox 360)

Lego Star Wars II: Original Trilogy (GC, PC, PS2, Xbox, 360)

Lego Star Wars III: The Clone Wars (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Lego Star Wars: The Complete Saga (PS3, Wii, 360)

Muropaketin uusimmat