U-Boat Leader (lautapeli)

11.02.2013 17:45 | Leevi Rantala

DVG:n julkaisema Leader-pelisarja on pysytellyt aikaisemmin tiukasti ilmassa. Pelaajat ovat päässeet kokeilemaan johtamis- ja taistelutaitojaan muun muassa hävittäjien ja taisteluhelikopterien puikoissa. Nyt sarja ottaa kunnon täyskäännöksen ja sukeltaa kerralla pintaa syvemmälle toisen maailmansodan sukellusvenetaistoihin.

U-Boat Leader sijoittuu ajallisesti vuosiin 1939-1943. Kokonaisuus on pätkitty neljäksi erilliseksi kampanjaksi, jotka voi yhdistää yhdeksi massiiviseksi sodaksi. Ehjänä säilyneitä sukellusveneitä saa halutessaan käyttää useissa kampanjoissa.  Tämä on mielestäni eräs Leader -pelisarjan valttikorteista, sillä samojen sotilaiden johdattaminen läpi useiden operaatioiden luo pelille miellyttävän jatkuvuuden tunteen. Lisäksi usean kampanjan läpi seilanneen paatin uppoaminen kirpaisee aivan eri tavalla kuin vasta korvansa kastelleen miehistön menetys.

Jokaisesta kampanjasta löytyy kolme eripituista versiota. Kampanjoiden pituus määräytyy käytännössä sen mukaan, miten monta kertaa sukellusveneet saavat käydä kotisatamissa varustautumassa. Tämä aiheuttaa sen, että varovaisesti pelaamalla jopa lyhyet kampanjat venyvät kolmen tunnin rupeamiksi. Pisimpien versioiden pelaamiseen kannattaakin varata kokonainen vapaapäivä.

Pelin komeat puitteet

Komponenteiltaan U-Boat Leader on todella näyttävä. Käytettävät pahviarkit näyttävät sukellusveneiden sisätiloilta muttereineen ja putkineen. Etenkin taisteluissa käytettävä tutkaruutu on todella hieno ja sitä tuijottaessa voi melkein kuulla sen aavemaisen piipityksen.

Pelin mukana tulee hirvittävästi erilaisia kortteja ja myös niiden yksityiskohtiin on panostettu. Esimerkiksi jokaisella sukellusveneellä on oma kapteeninsa ja ulkoasunsa. Vastaavasti vihollissaattueen laivat kuvataan oikeilla kuvilla, jotka nähdään periskoopin kautta. Tällainen yksityiskohta luo peliin mukavasti tunnelmaa.

Pelikierroksista kaksi kolmasosaa kuluu kuivissa merkeissä

Pelikierros jakautuu strategiseen-, operaatio- ja taktiseen vaiheeseen. Strategisessa vaiheessa käytetään Special Options -pisteitä miehistöjen kuntoisuuslomiin, erikoistehtävien suorittamisiin ja niin edelleen. Operaatiovaiheessa sukellusveneet liikutellaan asemiin tulevia hyökkäyksiä varten. Matkanteko ei ole kuitenkaan rauhallista köröttelyä, sillä taivaalta saattaa putkahtaa yllättäen vihollisen lentokone tai paatti saattaa joutua äkillisen myrskyn kouriin. Tällaiset satunnaistapahtumat piristävät muuten kuivanoloista pelivaihetta kummasti. Lopulta päästään taktiseen vaiheeseen, jossa hyökätään vihollisen laivasaattueiden kimppuun. Tämän jälkeen aloitetaan jälleen strategisesta vaiheesta.

Valitettavasti strategisia- ja operaatiovaiheita vaivaa akuutti tylsyys. Erikoistehtävät eivät ole luonteeltaan kovin mielenkiintoisia ja suurin osa niistä tuo lähinnä bonuksia taktisen vaiheeseen. Toisaalta taas operaatiovaiheessa seilatessa vastaantulevia satunnaisia tapahtumia on aivan liian vähän. Jännitysmomentti häviää nopeasti, kun joutuu kymmenennen kerran samanlaisen lentokoneen tai hävittäjän ahdistelemaksi. Parin kierroksen jälkeen molemmat vaiheet haluaa ohittaa mahdollisimman nopeasti.

Taktisten kuvioiden puutteet

Ensimmäistä kertaa pelatessani olin taktiseen vaiheeseen päästessäni todella innoissani. Päässäni soi U-96:n tunnusmusiikki ja visioin uskaliaita manööverejä saattueiden keskellä. Sitten todellisuus iski vasten kasvojani ja jouduin toteamaan pelin rajoitukset.

Käytännössä sotiminen hoidetaan niin, että aluksi nostetaan laivasaattuekortti. Siitä näkee sen, kuinka monta laivaa siinä seilaa ja kuinka paljon saattueella on taistelualuksia tukenaan. Tämän jälkeen tyylikkäälle tutkanäytölle ladotaan sopiva määrä tuntemattomien laivojen pelimerkkejä ja päätetään oma lähestymissuunta.

Tähän asti kaikki kuulostaa hyvältä ja mahdollisuuksia tuntuu riittävän. Valitettavasti muutaman taistelun jälkeen huomaa, kuinka vähän järkeviä hyökkäystoimintoja oikeastaan on. Kun parhaat lähestymis- ja hyökkäystavat hoksaa, häviää taisteluista kaikki jännitys. Kohtaamiset taantuvat nopeasti sarjaksi pakollisia rutiineja, joiden ainoa jännitysmomentti piilee nopanheitossa.

Taistelujärjestelmän ongelma piilee mielestäni saattueiden liikkumissäännöissä. Ne puksuttavat tasaisesti tiettyyn suuntaan ja sukellusveneiden liike sovitetaan niiden nopeuden mukaan. Tämä tekee hyökkäysliikkeiden toteuttamisesta todella hankalaa ja pakottaa pelaamaan aina samalla tavalla. Muutoin vaarana on, että sukellusvene jää saattueesta jälkeen. Paatit täytyy kiriä kiinni nousemalla pintaan ja puskemalla täyttä höyryä eteenpäin. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa piilee se vaara, että saattoalukset havaitsevat sukellusveneen ja hyökkäävät kimppuun ampiaisparven lailla. Väistöliikkeiden aikana saattue pääsee karkuun ja pirullinen noidankehä on valmis.

Kokeile silti, jos sukellusvenepelit kiinnostavat

Haukuistani huolimatta kehotan antamaan pelille mahdollisuuden, mikäli aihe kiinnostaa. Bittien maailmasta löytyy loistava Silent Hunter -pelisarja, mutta lautapelien puolella sukellusvenepelien määrän voi laskea kahden käden sormilla. Itse pidän enemmän Leader-sarjan taivaalla liitelevistä versioista, mutta myös U-Boat Leader onnistui ajoittain viihdyttämään.

 

U-Boat Leader -peliä maahantuo ja myy Fantasiapelit.

 

U-Boat Leader

Pelisuunnittelija: Dave Schueler

Julkaisija: Dan Verssen Games

Pelaajia: 1

Pelin kesto: 2-6 tuntia

Maahantuoja: Fantasiapelit

Hinta: 70 euroa

Pelin kotisivu: U-Boat Leader

Leevi Rantala

 

Lisää aiheesta

Blitz (lautapeli)

Paris Connection (lautapeli)

Red Winter (lautapeli)

Toimituksen vuoden 2012 suosikkilautapelit

Lue myös

BioShock Infinite – haastattelussa pelisuunnittelija Shawn Elliot (osat 1-3)

Dead Space 3 -ensikosketus – sukellus ihmissydämen synkimpiin sopukoihin

Finnish Game Jam oli elämys – koosteessa kaikki videot ja reilusti kuviakin

Tomb Raider -ensikosketus osa 2: syöksy ahdistuksen kuiluun, nouse kohtaloosi

Warface – kasuaalin hardcorea nettiräiskintää melkein ilmaiseksi

 

Keskustelu

Mahtavaa nähdä, että lautapeliarvosteluita tehdään myös pienen kohdeyleisön marginaalipeleistä! Suosittelen muuten ehdottomasti tutustumaan Compass Gamesin
Steel Wolves: The German Submarine Campaign Against Allied Shipping -peliin, joka kattaa Atlantin taistelun strategisen puolen vuodesta 1939 vuoteen 1943. Toki kyseisestä pelistä pitäminen vaatii jonkinlaista rakkautta sukellusvenesotaa kohtaan. Luvattu kesto kuitenkin koko kampanjalle on 150+ tuntia. Mutta taattua huumetta sukellusvenehulluille.

Muropaketin uusimmat