Uusimmat

Arvostelu Uudesta Prince of Persia -pelistä löytyy jo paljon hyvää, mutta vielä tarvittaisiin lisää lihaa luiden ympärille

05.06.2024 21:01 Ilari Hauhia
The rogue prince of persia

Kuva: © Ubisoft

Early accessiin julkaistu The Rogue Prince of Persia on lupaava yhdistelmä tasoloikkaa ja rogueliteä. Vielä tässä vaiheessa Dead Cells -kehittäjä Evil Empiren pelissä on kuitenkin vähäisesti sisältöä. 


Animal WellJulkaisupäivä: 27.5.2024 (early access)
Kehittäjä: Evil Empire
Julkaisija: Ubisoft
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1
Ikäraja: –
Peliä pelattu arviota varten: 6 tuntia


Ubisoftin Prince of Persia -sarja on herännyt tänä vuonna hiljaiselostaan peräti kahden pelin voimin. Alkuvuodesta ilmestynyttä ja Muropaketin arvostelussa menestynyttä The Lost Crownia seuraa nyt The Rogue Prince of Persia. Molemmat pelit ovat sivulta toiselle rullaavia tasohyppeilyitä kamppailuelementeillä, mutta The Rogue Prince of Persia keskittyy edeltäjäänsä enemmän roguelite-mekaniikkoihin.

Early access -vaiheessa tarinallista sisältöä on mukana hyvin vähäisesti. Pelaaja matkaa myyttiseen tulkintaan Ctesiphonista, joka oli aikoinaan persialaisen keisarikunnan sydän. Tarinan sijaan peli keskittyy tässä vaiheessa pelimekaniikkoihin ja prinssin taitoihin, jotka ammentavat selvästi Dead Cellsin perinnöstä.

Taidoista tärkein on akrobaattinen eteneminen, jossa hyödynnetään loikkia, seinäjuoksuja ja muita erikoisliikkeitä. Viholliset kuitenkin tekevät etenemisestä vaikeaa, jonka lisäksi hunneilla on puolellaan ainutlaatuisia taikavoimia. Ennen pitkää hahmo saattaa kokea ennenaikaisen kuoleman, jolloin sankari palautuu aiempaan lepopaikkaan maagisen bolansa avulla. Näin roguelite-pelille ominaisesti kuolema ei ole pelin päätepiste, vaan ainoastaan hidaste ja matka jatkuu tästä vanhat voimat säilyttäen ja virheistä oppien.

The Rogue Prince of Persia

Kuva: © Ubisoft

Proseduraalisesti luodut kentät haastavat prinssin monin eri tavoin, kuten ansoin, vihollisin ja vaikeasti edettävin rakennelmin. Matkan varrella prinssi kerää aseita, apuvälineitä ja työkaluja, jotka auttavat etenemisessä ja vihollisten kaatamisessa.

Dead Cells -kehittäjä Evil Empiren kokemus näkyy kamppailun ja tasoloikan laadussa sekä sulavuudessa. Jo aikaisessa kehitysvaiheessa vihollisista mitan ottaminen on hauskaa ja mielekästä. Peli on haastava, ja välillä liian isot vihollisryhmät tuntuvat epäreiluilta, mutta yleensä kuolema tuntuu silti omalta virheeltä eikä se johdu esimerkiksi epätarkoista kontrolleista.

Vielä tässä vaiheessa aseita ja parannuksia on kuitenkin tarjolla selvästi vähemmän kuin Dead Cellsissa eivätkä ne ole välttämättä kovin luovia. The Rogue Prince of Persia voisi muutenkin yrittää keksiä enemmän uutta, sillä nyt peli tuntuu liian varman päälle tehdyltä. Viholliset ja tasot ovat kyllä hyviä, mutta eivät kovin massasta erottuvia.

The Rogue Prince of Persia

Kuva: © Ubisoft

Paranee ajan kanssa?

Matkan varrella prinssi tapaa kyllä muitakin sankareita, joiden kanssa he miehittävät yhteistä leiriä. Toistaiseksi hahmojen välinen dialogi on kuitenkin vähäistä eikä henkilöhahmoilla ole juuri syvyyttä, eikä edes juurikaan ääninäyttelyä.

Tilanne varmasti paranee pelin kehityksen edetessä, mutta nyt se syö osaltaan pelimotivaatiota. Esimerkiksi niin ikään early accessissa olevassa ja Muropaketin arviossa paljon kehuja saaneessa Hades 2:ssa on jo aikaisessa vaiheessa kiinnostava taustajuoni.

Graafisesti purppurateemainen The Rogue Prince of Persia näyttää erinomaisen hyvältä ja visuaalisuus on yksi sen vahvuuksista. Piirretty tyyli on ajaton ja selkeä, eivätkä viholliset huhu taustaan. Peli myös pyörii teknisesti hyvin, ja sopii erinomaisesti Steam Deckin ja Asus ROG Allyn kaltaisille PC-käsikonsoleille.

The Rogue Prince of Persia

Kuva: © Ubisoft

Kokonaisuudessaan The Rogue Prince of Persia on nykyisessä muodossaan lupaava roguelite-pelin selkäranka, joka tarvitsisi päälleen lisää sisältöä. Vaikka kamppailu on jo nykyisellään hauskaa, päivitykset voisivat tuntua merkittävämmiltä ja erota toisistaan enemmän. Ylipäätään peli tarvitsee vielä rutkasti lisää sisältöä ja tarinankerrontaa.

Koska kyse on early access -pelistä, on parannuksia lupa vielä odottaa. Kehittäjien mukaan pelin saapuessa versionumeron 1.0 julkaisumuotoon luvassa on lisää uusia pelitasoja ja enemmän pomovastustajia sekä uusia aseita, rivivihollisia ja päivitysosia. Mukaan otetaan myös lisäyksiä yhteisöpalautteen perusteella.

Toivottavasti The Rogue Prince of Persia paranee iteraation kautta, samoin kuin pelaajan hahmo paranee kierrosten välillä. Nykyisen pohjan päälle olisi hyvinkin mahdollista rakentaa peli, joka saattaa tulevaisuudessa nousta Dead Cellsin rinnalle genren hittien joukkoon.

Vielä toistaiseksi The Rogue Prince of Persian kimppuun ei ole kuitenkaan kiire, ellei halua välttämättä nähdä kuinka pelin kehitys etenee matkan varrella.

THE ROGUE PRINCE OF PERSIA (EARLY ACCESS)

Arvosana: 3,5/5

”The Rogue Prince of Persia on jo early accessissa lupaava roguelite, mutta se kaipaa vielä paljon lisäsisältöä.”

Ilari Hauhia

”Olen ollut mukana Muropaketin toiminnassa vuodesta 2016 saakka ja osallistun nykyään peli-, tietotekniikka- ja mobiiliaihealueiden uutisointiin sekä peli- ja laitetesteihin. Pelien osalta rakastan erityisesti kilpailullisia moninpelejä, mutta niiden ohella pelaan laajasti kaikkien genrejen edustajia. Tietotekniikan ja mobiililaitteiden osalta erityisesti uusia innovaatioita esittelevät laitteet ovat omaan mieleeni.”

Muropaketin uusimmat