Uusimmat

Operation Flashpoint: Dragon Rising –ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

26.08.2009 19:00 Miikka Lehtonen

2000-luvun synkeinä alkuvuosina monet pelaajat kokivat miltei uskonnollisen herätyksen, kun Operation Flashpoint toi heille taivaallisen ilosanoman: nettiräiskinnän ei tarvinnutkaan olla aivotonta Quakea, töttöröö! Kansa taisteli, miehet kertoivat ja vuodet vierivät iloisesti.

Nykyään alkuperäisen Operation Flashpointin tiimi työstää omaa ArmA-pelisarjaansa, mutta sieltä se Operation Flashpoint II vain änkee markkinoille, vieläpä PC:n ohella paheellisille konsoleille suunniteltuna pelinä. Voiko tästä muka tulla mitään pelattavaa?

Moni asia on muuttunut sitten viimenäkemän, mutta itse peli tuntuu välittömästi tutulta. Dragon Rising keskittyy nimensä mukaisesti Yhdysvaltojen ja Kiinan väliseen kärhämään, jota käydään Japanin rannikon tuntumassa olevalla fiktiivisellä saarella. Vaikka kauheista konsolijuurista voisikin vetää muita johtopäätöksiä, Operation Flashpoint II ei lähde nössöilemään vaan jatkaa isänsä valitsemalla tiellä. Tämä onkin yllättäen melkoinen ongelma.

Vapaa maailma

Otimme testiin Dragon Risingin PlayStation 3 –versiota. Hieman huolestuttavasti ennakkotestikappaleen mukana tuli vihkon kokoinen läpyskä, joka oli täynnä bugeja, ongelmia ja pelistä puuttuvia ominaisuuksia. Testiä ei voi siis pitää mitenkään lopullista suuntaa antavana, ainakaan tekniikan toimivuuden puolesta. Itse peliä uskaltaa kuitenkin hieman kommentoida.

Operation Flashpoint 2 on edeltäjänsä ja ArmA-pelisarjan tavoin todella realistinen ryhmätason sotapeli, jossa pelaaja yhdessä ryhmänsä kanssa ninjailee pitkin Skira-saarta näyttäen kommunisteille, mistä vapaan maailman kana pissii. Pesäerona tavallisiin räiskintäpeleihin Operation Flashpoint 2 ei tarjoile paljon esipurkitettua pelisuunnittelua, vaan pikemminkin pyrkii antamaan pelaajan temmellyskentäksi palan aidonoloista sotatannerta, jossa hänen pitää suorittaa tehtäviä parhaaksi katsomallaan tavalla.

Ratkaisu tarjoaa sekä hyötyjä että haittoja. Hyötynä on toki se, että tehtävät voi suorittaa juuri niin kuin itse lystää. Joku rynnäköi suoraan maaliin, toinen kykkii kukkuloilla sniputtamassa ja kolmas käy varastamassa kiinalaisen panssarivaunun ja polkee sillä kommunistit mutaan. GTA:n tapaiset pelit eivät ole vertailussa mitään avointa pelattavuutta nähneetkään.

Kolikon kääntöpuolella koko peliä vaivaa paha geneerisyyden tuntu. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä valmiiksi suunniteltu ja hyvin tasapainotettu kohtaus on aina jännittävämpi kuin kilometrin päässä kykkivä kiinalainen, joka yli-inhmillisellä tarkkuudella räiskii pelaajaa samalla kun tämä arpoo, mitä korvista kuuluva määräys ”edetä kohti kello kolmessa olevaa puskaa” oikein tarkoittaa. Tämä ei muuten ole liioittelua, vaan Operation Flashpoint –arkea.

Aiemman GTA-vertauksen perusteella ei kannata kuvitella, että kyse olisi kepeästä Mercenaries-hupailusta, sillä Operation Flashpoint on esi-isänsä tavoin vakava sotapeli. Kaikki mallinnetaan viimeisen päälle ja pätemistä yrittävä pelaaja ammutaan sekunneissa. Eteneminen on rauhallista ja pelaajan pääasiallinen ase on hänen komentovalikkonsa, jolla tiimikavereita voi komennella suorittamaan erinäisiä tehtäviä samalla kun yritetään tilata paikalle apujoukkoja ja tykistötukea.

Vain mustekaloille

Vaikka itse peli oli vielä täysin vaiheessa, Operation Flashpoint 2 on jo nyt todistanut olevansa pohjimmiltaan PC-peli, joka sattuu myös ilmestymään konsoleille. Mitä muutakaan voisi odottaa peliltä, jonka ohjaamiseen tarvitaan sen verran nappuloita, ettei ohjain tunnu riittävän? PlayStation 3:n ohjaimen jokainen nappi oli käytössä, usein pariin tai kolmeen kertaan ja silti moni asia piti hoitaa hitaasti valikon kautta.

Vaikka pelin vielä valitettavan raakilemainen olemus tuleekin varmasti parantumaan, olen suuresti yllättynyt, mikäli lopullinen peli pystyy ylittämään tämän mammuttimaisen esteen kunnialla. Toivottavasti näin kuitenkin käy, sillä pelattavaa riittää. Yksinpelin lisäksi Operation Flashpoint 2 tulee tarjoamaan moninpeliä niin kavereiden kanssa kuin heitä vastaan, konsolilla tosin maksimissaan vain 4 v 4 –tiimeillä.

Itse pelistä on vielä paha sanoa paljoakaan, sen verran vaiheessa näkemämme testiversio vielä oli. Kyllähän se Operation Flashpointilta tuntui, ei siinä mitään. PC-pelaajat voivatkin jo tässä vaiheessa huokaista ensimmäisen kerran helpottuneesti, sillä Operation Flashpoint 2 on selvästi isänsä poika, eikä konsoleita varten pehmennetty kevytversio. Konsolimiehet taas voivat tuhahtaa samasta syystä turhautuneesti, sillä epäilen vakavasti näin raskaan ja monimutkaisen konseptin toimivuutta konsoliympäristössä.

On sitä toki ennenkin oltu väärässä, joten lopullinen tilinteko akselilla Lehtosen ennakkoluulot – Codemastersin optimointikyvyt tapahtuu vasta lokakuussa, jolloin Operation Flashpoint 2 ilmestyy. Toivon hartaasti olevani väärässä, mutta…

 

Tekijä: Codemasters
Julkaisija: Codemasters
Testattu: PlayStation 3
Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Julkaisu: 8.10.2009
Pelin kotisivu: http://www.flashpointgame.com
Miikka Lehtonen

 

Testissä PC-versio

Ensikosketus uuden Flashpointin PC-versioon haiskahtaa epäilyttävästi konsolilta. Valikoiden käyttötuntuma tuo mieleen muutaman muunkin Codemastersin konsolipohjaisen teoksen eikä vaikutelmaa ainakaan vähennä se, että latausruutuna näytetään Xbox-ohjaimen kontrolliapuja. Jälkimmäinen piirre tulee toivottavasti muuttumaan lopulliseen versioon mennessä.

Itse pelin puolella konsolimaisuus ei enää hypi silmille yhtä näkyvästi. Komentopaljouden saa upotettua näppäimistölle kohtuullisen hyvin, vaikka jotkut valikkoratkaisut onkin selvästi suunniteltu padilla käytettäviksi. Erityisesti ryhmätovereita käskyttäessä ei voinut välttyä pohtimasta, jotta eikö tiettyjä komentoja olisi voinut laittaa suoraan pikanäppäinten taakse. Tiukassa taistelutilanteessa useamman painalluksen taakse haudatut käskyt saattavat maksaa henkiinjäämisen kannalta kriittisiä sekunnin osia.

Tekniseltä toimivuudeltaan PC-esiversio tuntui kohtuullisen lupaavalta, mutta ei vielä missään nimessä valmiilta. Graafinen toteutus ei pahemmin yskinyt, sen sijaan äänillä oli vähemmän hassu tapa kadota osittain tai jopa kokonaan.

Myös käyttöliittymässä oli havaittavissa pieniä bugeja. Jotkut komennot eivät toimineet lainkaan, ja esimerkiksi karttanäkymä oli kovin tunnoton. Väittäisin, että kartan käyttäminen on PC:llä silti konsoliversioita sujuvampaa.

Bugeja siis riittää vielä eikä PC-toteutus ole säästynyt täysin konsoliversioiden vaikutukselta. Jos ötökät vain saadaan liiskattua ajoissa, vaikuttaisi PC-versio siitä huolimatta parhaalta tavalta kokea paluu Flashpointin maailmaan. Onko todellakin näin, se selviää lokakuussa.

Juho Anttila

 

 

 

Lisää aiheesta

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising – ensitesti osa 1

Operation Flashpoint. Siinäpä vasta peli. Teos joka saa monet pitkän linjan PC-pelaajat sykkimään. Flasari kun oli se ensimmäinen suorastaan sotasimulaatioksi kutsuttava PC-peli, jossa oli tunnelmaa, vaaraa ja sodankäynnin fiilistä kasapäin. Sitä ennen oli vain räiskintöjä. Sen jälkeen oli myös sotapelejä.

Flashpoint saa lopultakin jatkoa, vaivaiset kahdeksan vuotta esikoista myöhemmin. Tilanne on kuitenkin jännittävä, jopa tulenarka. Ensimmäisen Flashpointin tehneen Bohemian välit kun ovat katkenneet Codemastersiin, joka omistaa pelisarjan nimen ja oikeudet. Joillekin tämä on jo lähtökohtaisesti hirveä synti. Siitä huolimatta Dragon Rising vaikuttaa hyvältä ja odottamisen arvoiselta peliltä.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising – ensitesti osa 2

Operation Flashpoint. Legenda peliksi. Teos, joka vaatii oman lukunsa Pelien Suuressa Kirjassa. Tämä FPS-sotasimulaatioiden pienen mutta sitäkin ärhäkämmän perheen esi-isää muistellaan yhä lämmöllä, etenkin kun peligenre elää tänä vuonna uutta vahvaa tulemistaan.

Flashpoint saa ensi syksynä jatko-osan, kahdeksan vuotta ilmestymisestään. Tutustuimme ensitestimme ensimmäisessä osassa erityisesti pelin tekoälyyn ja yleiseen olemukseen. Nyt vierailemme taistelukentällä ja ihmettelemme tekijätiimin lupauksia monialustakehittämisen eduista PC-pelaajille. eDome tutustui Dragon Risingin saloihin Codemastersin pelitekijöiden hellässä ohjauksessa.

Lue myös

Crazy Machines Complete (PC)

Damnation (PC, PS3, 360)

Sacred 2 (PS3, Xbox 360)

Shadow Complex (Xbox 360)

Stalin vs. Martians (PC)

Trials HD (Xbox 360)

Wii Sports Resort (Wii)