Uusimmat

GTA V jää uusilla konsoleilla kauas 60 FPS:n tavoitteesta

05.11.2014 11:00 Miikka Lehtonen

Eilen netissä hihkuttiin kun Rockstar Games julkaisi GTA V:n tulevasta uusien konsolien ja PC:n versiosta uutta videokuvaa, joka näytti älyttömän komealta. Ehkä turhankin komealta konsoleille, kuten tuoreemmat uutiset kertovat.

Tähän konsolisukupolveen lähdettäessä moni, myös minä, toivoi, että jos uudet konsolit nyt eivät edustaisikaan samanlaista hyppyä kuin Xbox 360:een ja PlayStation 3:een siirryttäessä, ainakin ne tekisivät sen, mihin edeltäjänsä eivät pystyneet ja tarjoilisivat 1080p-resoluutioista peliä 60 FPS:n nopeudella. Kuten PC:llä on tehty jo vuosikausien ajan.

Haaveeksi jäi, sillä peli toisensa jälkeen jää kauas jommasta kummasta tai yleensä vielä molemmista tavoitteista. Osittain tämä selittyy sillä, että työkalut eivät ehkä vielä ole niin hirveän kehittyneitä, jolloin tavoitteen saavuttaminen on hankalaa. Mutta ehkä myös siitä, että kehittäjät ja julkaisijat eivät pidä tavoitetta niin hirveän tärkeänä. Vähempikin riittää ja sen saavuttaa paljon helpommalla, mikä tarkoittaa säästettyjä työtunteja ja tietenkin kehitysrahoja.

Tuorein failaaja on GTA V, joka tulee Rockstarin oman lausunnon mukaan tähtäämään konsoleilla 1080p-resoluutioon 30 FPS:n nopeudella. Tämä lienee monelle melkoinen pettymys. Ehkä jotakuta lohduttaa se, että PC-versio tukee resoluutioita 4K:hon saakka ja jos koneesta löytyy tarpeeksi rautaa, pyörittää niitä kaikkia vaikka yli 60 FPS:n nopeudella.

Lähde: Rockstar