Mass Effectin juoksunopeus oli silkkaa lumetta – entinen kehittäjä paljasti karun totuuden
Kuva: © Electronic Arts
Mass Effect -pelin juokseminen ei ollut oikeasti sen nopeampaa.
BioWaren roolipeliklassikko Mass Effectissä oli erillinen juoksunappi, joka on paljastunut nyt huijaukseksi.
Studion entinen kehittäjä John Ebenger paljasti, että pelin juoksunappi oli silkka illuusio, jolla pelaaja saatiin luulemaan hahmon liikkuvan normaalia nopeammin. Todellisuudessa juoksunappi vain muutti kuva-alueen isommaksi, mikä luo tunteen nopeammasta liikkeestä. Hahmo itsessään ei kuitenkaan liiku yhtään sen nopeampaa, sillä tuohon aikaan pelit eivät yksinkertaisesti voineet ladata alueita sen nopeammin.
Juokseminen on korjattu tosin uudempaan Legendary Edition -remasterointeihin.
Jos juoksuhuijaus kuulostaa etäisesti tutulta, saattaa se johtua siitä, että BioWare paljasti viime vuonna Dragon Age Inquisitionin tehneen saman kikan. Siinäkään pelissä hevosen pyrähdys ei todellisuudessa ole lainkaan nopeampi, vaan sen synnyttämät vauhtiviivat sekä kuva-alueen laajentuminen luovat vain illuusion nopeudesta.
Same thing in Mass Effect 1 when you try to run on the Citadel. No change in speed, just in the FOV of the camera to give the illusion you’re moving faster. Can’t remember if that stayed true for 2 & 3 or if load times were better by then https://t.co/I0uLYIhWDq
— John Ebenger (@EbengerJohn) June 9, 2024