Uusimmat

Onko tässä kaikkien aikojen surkein pelin loppu vai suoranaista kusetusta?

21.10.2013 11:00 Miikka Lehtonen

Pelien lopettaminen on usein vaikeaa, kuten moni suuren profiilin pelistudiokin on viime vuosina huomannut. Mutta heiltä jäi selvästi huomaamatta todellinen indie-innovaatio: musta ruutu ja homma seis kuin veitsellä leikaten.

Dark Matter on mitä ilmeisimmin oikein mukava ja maistuva metroidvania-henkinen toimintaseikkailu, ainakin ne ensimmäiset neljä tuntiaan. Sen jälkeen peli loppuu aika yllättäen, kuten oheinen video osoittaa.

 

Kyllä, se oli todellakin pelin loppu. Kuin veitsellä leikaten musta ruutu, tympeä teksti ja paluu alkuruutuun. Katsokaas kun kehittäjiltä loppuivat rahat tai into, riippuen siitä, keneltä asiaa kysyy. Tämä ei estänyt heittämästä peliä myyntiin Steamiin ilman mitään mainintaa siitä, että koko loppuosio ja lopetus puuttuvat. Touhun vielä ymmärtäisi, jos kyseessä olisi Early Access -tyylinen alfaversio, jota tuunattaisiin lisää myöhemmin, mutta kehittäjien kommenttien mukaan se oli siinä se. Mitään uutta sisältöä ei ole tulossa, paitsi ehkä tekstiruutu muutetaan, jotta kaikki tajuavat varmasti pelin todellakin loppuneen.

Sitä myös tarvitaan, sillä nykykunnossaan lopetusta ei voi pitää mitenkään tyydyttävänä. Peli rullaa mukavasti eteenpäin, pelaaja selvästi törmää vielä pelillisiin elementteihin ja uudelta vaikuttavaan sisältöön, kunnes sitten kuuluu naps: loppu.

Kaikkien aikojen paskimman pelilopetuksen titteli on ainakin lähellä, mutta mitäs olette filosofisesti mieltä: jos peli on muuten ihan OK neljän tunnin ajan, pilaako tällainen lopetus sen? Onko tämä kusetusta vai vain ikävä sattuma?

Ja loppuun pakollinen Simpsons-viittaus.