Open GL 2.1 vs DirectX 9 vs DirectX 10
Grafiikkarajapinnoista ja näytönohjainvalmistajista on kiistlety varmaan niin kauan kuin erilaisia vaihtoehtoja on ylipäätään ollut tarjolla. Erilaisiin rajapintoihin uskovien välillä taitaa olla samankaltaista meininkiä kuin opensource-uskovaisten ristiretkessä kaupallisten, hyi olkoon, valmistajien tuotteita vastaan.
No, leikki sikseen. Valinnanvara on kuitenkin hyvä asia, jopa grafiikkarajapintojen suhteen. Loppukäyttäjän kannalta ei liene niin suurta väliä pyöriikö 3d-grafiikka OpenGL:llä vai DirectX:llä, kunhan vain hyvältä näyttää. Ilmaisen OpenGL-standardin ja Microsoftin DirectX:n välillä on toki omat eronsa, mutta näin ”hitot tekniikasta kunhan toimii” –filosofian noudattajankin on mielenkiintoista tiirailla eri tekniikoiden eroja. Tai eroavaisuuksien puutetta.
Etenkin kun ne tulevat näin selkeästi esiin. Vaikka nämä kuvat ovatkin vanhoja ja aiemminkin nähtyjä, niin niitä tutkaillessa taas uudemman kerran on ainakin allekirjoittaneen pakko todeta, että kyllä OpenGL näyttää antavan Microsoftin grafiikkateknologialle edelleen täyden vastuksen. Ja vaikka DirectX yhdeksikön ja kympinkin välillä on melkoinen ero, ainakin stillikuvissa, niin miten suuri merkitys sillä on tavalliselle pelaajalle?
Päivitys 21.9: Tuoretta ja erittäin mielenkiintoista tietoa etsivien kannattaa lukea juuri Muropaketissa julkaistu laaja artikkeli DirectX 10:stä.
Muropaketti: Katsaus DirectX 10 -rajapintaan
Muropaketti: Testattavat DirectX 10 -näytönohjaimet, Bioshock, Lost Planet, Call of Juarez & Company of Heroes
OpenGL 2.1 vs DirectX 9 vs DirectX 10
(klikkaa kuvaa niin voit referoida eroja suuremmasta kuvasta)