Uusimmat

Kuvanlaatu ja suorituskyky eri asetuksilla

21.11.2013 16:09 Muropaketin toimitus

Kuvanlaatuvertailussa Ultra-, High- ja Medium-asetusten välillä jouduttiin toteamaan, että erot olivat käytännössä hyvin pienet. Peli näytti hyvältä jo Medium-asetuksilla ja Highsta Ultraan siirryttäessä vaikutus oli lähinnä ruudunpäivitysnopeuden merkittävä laskeminen. Käytännössä Ultran ja Highn välillä suurin ero on 4xMSAA-reunojenpehmennyksen käytössä ja esimerkiksi 2560×1440-resoluutiolla reunojenpehmennyksen tarve ei enää ole kovinkaan suuri. Mediumiin verrattuna Ultran ja Highn valaistus ja varjot olivat näyttävämmät ja käytössä on HBAO-valaistuksen (Horizon-Based Ambient Occlusion) sijaan SSAO-tekniikka (Screen Space Ambient Occlusion).

Suorituskykymittauksissa vertasimme 1920×1080-resoluutiolla Ultra- ja High-asetusten ja 2560×1440-resoluutiolla Ultra-, High- ja Medium-asetusten välistä suorituskykyä GeForce GTX 780 Ti- ja Radeon R9 290X -näytönohjaimilla.

 

1920×1080-resoluutio

1920×1080, 4xMSAA, 16xAF, Ultra-asetukset: Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

1920×1080, 16xAF, High-asetukset: Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

1920×1080, 16xAF, Medium-asetukset: Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

GeForce GTX 780 Ti -näytönohjaimella 1920×1020-resoluutiolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus laski jopa 46,9 FPS:llä eli noin 38 % ja minimi 49 FPS:llä, kun siirryttiin High-kuvanlaadusta Ultraan.

Radeon R9 290X:llä 1920×1020-resoluutiolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus laski 31,8 FPS:llä eli noin 32 % ja minimi 29 FPS:llä, kun siirryttiin High-kuvanlaadusta Ultraan.

 

2560×1440-resoluutio

2560×1440, 4xMSAA, 16xAF, Ultra-asetukset: Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

2560×1440, 16xAF, High-asetukset: Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

2560×1440, 16xAF, Medium-asetukset: Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

2560×1440-resoluutiolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus jäi GeForce GTX 780 Ti -näytönohjaimella 52 FPS:ään ja minimi oli 42 FPS:ää. High-asetuksilla suorituskyky oli 58 % parempi ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus yli 82 FPS:ää. Medium-asetuksilla ruudunpäivitysnopeus nousi yli 120 FPS:n ja minimikin yli 100 FPS:n.

Myös Radeon R9 290X:llä peli oli Ultra-asetuksilla ja 2560×1440-resoluutiolla heikosti pelattava, mutta High-asetuksilla ruudunpäivitysnopeus nousi 24,2 FPS:llä eli noin 52 %. Medium-asetuksilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 100 FPS ja minimi 84 FPS.

Sisältö

  1. AMD vs NVIDIA: Battlefield 4 -suorituskyky
  2. Kuvanlaatu ja suorituskyky eri asetuksilla
  3. Yksinpelitestit
  4. Moninpelitestit (Paracel Storm)
  5. Prosessori- ja muistitestit & näytönohjaimen ylikellotus
  6. Loppuyhteenveto
  7. Päivitys 10.12.2013: Moninpelitestit (Siege of Shanghai)

Muropaketin uusimmat