Uusimmat

Prosessori- ja muistitestit & näytönohjaimen ylikellotus

21.11.2013 16:09 Muropaketin toimitus

Näytönohjaintestien lisäksi tutkimme Battlefield 4:n suorituskyvyn skaalautumista prosessorin ytimien ja kellotaajuuden, DDR3-muistimäärän ja nopeuden sekä näytönohjaimen kellotaajuuden suhteen. Testit suoritettiin Ivy Bridge -arkkitehtuurin Core i7-3770K -prosessorilla ja NVIDIAn GeForce GTX 780 Ti -näytönohjaimella 1920×1080-resoluutiolla ja High-kuvanlaatuasetuksilla.

Prosessorin osalta Battlefield 4:ssä tärkein kriteeri oli ytimien lukumäärä. Suorituskyky oli kahdella ytimellä todella surkea ja paras tulos saavutettiin neljällä fyysisellä ytimellä. Hyper-Threading-ominaisuudesta eli kahdeksasta säikeestä verrattuna neljään fyysiseen ytimeen ei ollut hyötyä.

Prosessorin kellotaajuuden osalta suorituskyky ei enää parantanut yli 3,5 GHz:n jälkeen, mutta alle kolmen gigahertsin kellotaajuuksilla suorituskyky laski jonkin verran.

DDR3-muistien nopeudella ei ollut merkittävää vaikutusta suorituskykyyn. Lisäksi testasimme suorituskykyä 4, 8 ja 16 gigatavun muistimäärillä, mutta ruudunpäivitysnopeuksissa ei ollut eroja. Muistimäärällä on vaikutusta lähinnä pelin ja kenttien latausaikoihin.

Lopuksi kokeilimme näytönohjaimen grafiikkapiirin ja muistien ylikellottamisen vaikutusta. Näytönohjaimen muistien kellotaajuuden korottaminen 200 MHz:llä paransi ruudunpäivitysnopeutta kahdella FPS:llä elin noin 1,5 %, mutta grafiikkapiirin ylikellottaminen 150 MHz:llä paransi ruudunpäivitysnopeutta 12 FPS:llä eli noin 9,5 %. Kun molemmat ylikellotukset yhdistettiin, ruudunpäivitysnopeus parani yhteensä 14,8 FPS:ää eli noin 12 %.

Sisältö

  1. AMD vs NVIDIA: Battlefield 4 -suorituskyky
  2. Kuvanlaatu ja suorituskyky eri asetuksilla
  3. Yksinpelitestit
  4. Moninpelitestit (Paracel Storm)
  5. Prosessori- ja muistitestit & näytönohjaimen ylikellotus
  6. Loppuyhteenveto
  7. Päivitys 10.12.2013: Moninpelitestit (Siege of Shanghai)

Muropaketin uusimmat