Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

24.03.2011 16:04 Muropaketin toimitus

Muropaketin testeissä GeForce GTX 590 -näytönohjaimen suorituskykyä verrattiin ensisijaisesti AMD:n pari viikkoa sitten julkaisemaan Radeon HD 6990:een. Vertailukohdiksi testeihin otettiin mukaan myös AMD:n edellinen huippumalli ATI Radeon HD 5970, markkinoiden suorituskykyisin yhden grafiikkapiirin näytönohjain eli NVIDIAn GeForce GTX 580 sekä AMD:n joulukuussa julkaisema Radeon HD 6970.

Hintansa puolesta GeForce GTX 590 on ainakin aluksi hieman kalliimpi kuin AMD:n Radeon HD 6990. GeForce GTX 590 on hinnoiteltu Suomessa julkaisun yhteydessä mallista riippuen noin 700 euroon, kun Radeon HD 6990 löytyy halvimmillaan noin 630 eurolla. GeForce GTX 580 maksaa Suomessa noin 480 euroa ja Radeon HD 6970 irtoaa noin 330 eurolla.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin R3-koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe -emolevy kuudella gigatavulla Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina toimi neliytiminen ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu 3,06 GHz:n kellotaajuudella toimiva Core i7-950 -malli, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,33 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Samsungin teratavun SpinPoint F3 -kiintolevylle.

  • Intel Core i7-950 (3,06 GHz)
  • Asus P6T Deluxe (Intel X58)
  • 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)

 

  • NVIDIA GeForce GTX 590 (607/1215/854 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 580 (772/1544/1002 MHz)
  • AMD Radeon HD 6990 (830/1250 MHz)
  • ATI Radeon HD 5970 (725/1000 MHz)
  • AMD Radeon HD 6970 (880/1375 MHz)

 

  • Samsung SpinPoint F3 1 Tt
  • Cooler Master Realpower 850 W
  • Fractal Design R3 -kotelo
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

 

Ajurit

NVIDIAn GeForce GTX 590 -näytönohjaimella käytettiin uusimpia GeForce 267.71 -beeta-ajureita. GeForce GTX 580 -näytönohjaimella testit ajettiin GeForce 267.31 -ajureilla, paitsi Dragon Age II ajettiin GeForce 267.71 -beeta-ajureilla. AMD:n näytönohjaimilla käytettiin Catalyst 11.4 -ajureihin pohjautuvia 8.84.3 Beta 2 -ajureita (Mjölnir I).

Kellotaajuudet

Kaikki näytönohjaimet asetettiin toimimaan testeissä NVIDIAn ja AMD:n määrittelemillä referenssitaajuuksilla.

 

DirectX 9.0c- & 10-testit

  • 3DMark Vantage
  • Crysis Warhead

 

DirectX 11 -testit

  • 3DMark 11
  • Unigine Heaven 2.1
  • Dirt 2
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Aliens vs Predator
  • Metro 2033
  • F1 2010
  • Dragon Age II

Yhden näytön testit: 1920×1200

DirectX 9- ja 10-testit

DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Extreme-esiasetuksella eli 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 590 oli 3DMark Vantagen Extreme-esiasetuksella ajetussa testissä 631 pistettä suorituskykyisempi kuin Radeon HD 6990.

Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin parhaimmilla Enthusiast-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Kuten jo pari viikkoa sitten Muropaketissa julkaistu ennakkokatsaus antoi odottaa, Crysis Warheadissa parhailla kuvanlaatuasetuksilla GeForce GTX 590 jäi 45,3 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella Radeon HD 6990:n taakse 4,2 FPS:llä ja hävisi myös ATI Radeon HD 5970:lle.

 

DirectX 11 -testit

Futuremarkin DirectX 11 -rajapintaa tukeva 3DMark 11 testattiin Extreme-esiasetuksella, jossa on käytössä 1920×1080-resoluutio, nelinkertainen reunojenpehmennys ja 16-kertainen anisotrooppinen suodatus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

3DMark 11:ssä GeForce GTX 590 jäi niukasti alle 3000 pisteeseen 2994 pisteen tuloksella ja Radeon HD 6990 oli 278 pistettä suorituskykyisempi 3272 pisteen tuloksella.

Unigine Heaven 2.5 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Vaikka Radeon HD 6990 skaalautui erinomaisesti Heaven 2.5 -testissä Radeon HD 6970:een verrattuna, oli GeForce GTX 590 suorituskykyisin 62,5 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. Eroa syntyi Radeon HD 6990:een 4,3 FPS:ää, vaikka minimiruudunpäivitysnopeus oli GeForce GTX 590:llä 0,4 FPS:ää heikompi.

Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 2:ssa GeForce GTX 590 oli odotetusti erittäin vahva ja päihitti Radeon HD 6990:n 14,8 FPS:n erolla. Molemmilla näytönohjaimilla ruudunpäivitysnopeus oli parhailla kuvanlaatuasetuksilla selvästi yli 120 FPS:ää.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Myös Battlefield: Bad Company 2:ssa GeForce GTX 590 oli joukon suorituskykyisin 117,5 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ja Radeon HD 6990 jäi taakse 3,6 FPS:n erolla. Molemmilla näytönohjaimilla peli pyöri yli 110 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella

Aliens vs Predator testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinnkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Aliens vs Predatorissa parhailla kuvanlaatuasetuksilla Radeon HD 6990:n kaksi gigatavua näyttömuistia näytti etunsa ja GeForce GTX 590 jäi taakse 18,1 FPS:n erolla. Radeon HD 6990:llä minimiruudunpäivitysnopeus oli 41 % parempi kuin GeForce GTX 590:llä (55 vs 39 FPS).

Metro 2033 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, AAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Metro 2033 oli sulavasti pelattava parhailla mahdollisilla kuvanlaatuasetuksilla Radeon HD 6990:llä ja GeForce GTX 590:llä. GeForce GTX 590 jäi 41,8 FPS:n tuloksella 1,9 FPS:ää jälkeen Radeon HD 6990:n 43,7 FPS:n tuloksesta.

F1 2010 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Peliin asennettiin 1.01-päivitys, joka toi mukanaan virallisen DirectX 11 -tuen. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Radeon HD 6990 oli 82,6 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella 17,9 FPS:ää suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 590. Myös vanhempi ATI Radeon HD 5970 onnistui päihittämään GeForce GTX 590:n melko selvästi 12,5 FPS:llä.

Dragon Age 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Molemmilla valmistajilla on ollut omat ongelmansa Dragon Age II:n DirectX 11 -suorituskyvyn kanssa ja luvassa on todennäköisesti lisää päivityksiä niin ajureihin kuin itse peliin. Ajoimme kuitenkin testit molempien valmistajien viimeisimmillä beeta-ajureilla ja peliin asennettiin 1.01-päivitys sekä HD-tekstuuripaketti.

Dragon Age II pyöri parhailla kuvanlaatuasetuksilla sulavasti Radeon HD 6990:llä 58,8 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. GeForce GTX 590:llä suorituskyky kangerteli alle 40 FPS:ssä ja minimiruudunpäivitysnopeus tippui alle 30 FPS:ään.

 

Testitulosten yhteenveto

Radeon HD 6990 päihitti GeForce GTX 590:n Muropaketin pelitesteissä 5-2. GeForce GTX 590 oli suorituskykyisempi Dirt 2- ja Battlefield: Bad Company 2 -peleissä, kun taas Radeon HD 6990 vei nimiinsä Crysis Warheadin, Aliens vs Predatorin, Metro 2033:n, F1 2010:n ja Dragon Age II:n

Emme ehtineet ajaa tähän artikkeliin mukaan suorituskykymittauksia Crysis 2 ja Shogun 2:lla. Valitettavasti molemmat pelit julkaistiin ilman DirectX 11 -tukea, joka on luvassa molempiin peleihin vasta myöhemmin erillisten päivitysten mukana.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 590 (2 x GF110)
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  4. Kolmen näytön Surroud-testit (5760x1080)
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit ja loppuyhteenveto