Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
Suorituskykymittauksissa NVIDIAn GeForce GTX 650 Ti Boost -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti GeForce GTX 650 Ti -näytönohjaimeen sekä Radeon HD 7850 2 Gt- ja GeForce GTX 660 -malleihin. Lisäksi mukana ovat tulokset AMD:n Radeon HD 7770- ja 7790-näytönohjaimilla. Testit ajettiin 1920×1080-resoluutiolla ja kuvanlaatuasetuksia jouduttiin jonkin verran karsimaan, jotta pelit saatiin pyörimään noin 60 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella. Pelien ruudunpäivitysnopeudet mitattiin Fraps-ohjelmalla.
Hintataso Suomessa 5.4.2013:
- GeForce GTX 660 alkaen 190 euroa
- GeForce GTX 650 Ti Boost alkaen 175 euroa
- Radeon HD 7850 2 Gt alkaen 175 euroa
- Radeon HD 7790 alkaen 145 euroa
- GeForce GTX 650 Ti alkaen 120 euroa
- Radeon HD 7770 alkaen 100 euroa
Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon ja alustaksi asennettiin Asuksen Z77-piirisarjaan perustuva P8Z77-V Deluxe -emolevy kahdeksalla gigatavulla Kingstonin DDR3-muistia, joka toimi DDR3-1866 nopeudella ja 9-11-9-27 2T -asetuksilla. Prosessorina toimi Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu neliytiminen 3,5 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-3770K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,9 GHz:iin. 64-bittinen Windows 7 Ultimate -käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Kingstonin 256 gigatavun HyperX-SSD-asema, LG:n Blu-ray-asema ja SilverStonen 750-wattinen Strider Gold -virtalähde.
NVIDIAn näytönohjaimilla käytettiin GeForce 314.21 -beeta-ajureita. AMD Radeon HD 7790:llä käytettiin sitä varten erikseen julkaistuja AMD_Radeon_HD_7790_12.101.2.1-130313a-ajureita ja muilla AMD:n näytönohjaimilla Catalyst 13.3 Beta 3 -ajureita.
- Intel Core i7-3770K (4/8 ydintä/säiettä, 3,5 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,9 GHz)
- Asus P8Z77-V Deluxe (Intel Z77)
- 8 Gt HyperX DDR3-1866 (9-11-9-27 2T)
- 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
- Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
- SilverStone Strider Gold 750W
- LG Blu-ray
- Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
- Viewsonic VX2450WM-LED -näyttö (1920×1080)
- GeForce GTX 660 (915/980/1502 MHz)
- GeForce GTX 650 Ti Boost 2 Gt (980/1033/1502 MHz)
- Radeon HD 7850 2 Gt (860/1200 MHz)
- Radeon HD 7790 (1000/1500 MHz)
- GeForce GTX 650 Ti (925/1350 MHz)
- Radeon HD 7770 (1000/1125 MHz)
3DMark Fire Strike
Futuremarkin uuden 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi Default-esiasetuksilla, joissa on käytössä 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja kuvanlaatuasetukset säädetty puoliväliin ja partikkelien valaistuksen laatu minimiin. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
GeForce GTX 650 Ti Boost oli 3DMarkin Fire Strike -testissä 22 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti.
GeForce GTX 660 oli 16 % ja Radeon HD 7850 2 Gt 12 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.
Unigine Heaven 4.0
Uniginen Heaven 4.0 -testi ajettiin läpi ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, Medium-tason kuvanlaatuasetuksilla ja Moderate-tason tesselaatiolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Heaven-testissä GeForce GTX 650 Ti Boostilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 12,8 FPS:ää eli 39 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä.
GeForce GTX 660 oli 13 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost ja Radeon HD 7850 2 Gt:n ruudunpäivitysnopeus oli 0,2 FPS parempi.
Unigine Valley 1.0
Uniginen uusin Valley 1.0 -testiohjelma ajettiin läpi ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Medium-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Valley-testissä GeForce GTX 650 Ti Boostilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 11,8 FPS:ää eli 26 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä ja 2,7 FPS:ää eli 5 % parempi kuin Radeon HD 7850 2 Gt:llä.
GeForce GTX 660 oli 17 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.
Crysis 3
Crysis 3 testattiin ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Medium-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Crysis 3:ssa GeForce GTX 650 Ti Boostilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 14,3 FPS:ää eli 35 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä ja 7,6 FPS:ää eli 16 % parempi kuin Radeon HD 7850 2 Gt:llä.
GeForce GTX 660 oli 15 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.
Tomb Raider
Tomb Raider testattiin FXAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Tomb Raiderissa GeForce GTX 650 Ti Boostilla 79,9 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 19,8 FPS:ää eli 33 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä ja tismalleen sama kuin Radeon HD 7850 2 Gt:llä.
GeForce GTX 660 oli 12 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.
Far Cry 3
Far Cry 3 testattiin ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, HBAO-valaistuksella ja pelin Medium-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Far Cry 3:ssa GeForce GTX 650 Ti Boostilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 7,3 FPS:ää eli 12 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä.
GeForce GTX 660 oli 20 % ja Radeon HD 7850 2 Gt 6 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.
Battlefield 3
Battlefield 3 testattiin ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Battlefield 3:ssa GeForce GTX 650 Ti Boostilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 11,6 FPS:ää eli 20 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä.
GeForce GTX 660 oli 19 % ja Radeon HD 7850 2 Gt 8 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.
Max Payne 3
Max Payne 3 testattiin FXAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Lisäksi käytössä oli HDAO-valaistus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Max Payne 3:ssa GeForce GTX 650 Ti Boostilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 14 FPS:ää eli 26 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä.
GeForce GTX 660 oli 17 % ja Radeon HD 7850 2 Gt 6 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.
F1 2012
F1 2012 testattiin nelinkertaisella MSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
F1 2012:ssa GeForce GTX 650 Ti Boostilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 17 FPS:ää eli 37 % parempi kuin GeForce GTX 650 Ti:llä ja 7,5 FPS:ää eli 13 % parempi kuin Radeon HD 7850 2 Gt:llä.
GeForce GTX 660 oli 11 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 650 Ti Boost.