Microsoft tuo DirectX 12 -rajapintaan uusia ominaisuuksia ensi kevään Windows-päivityksessä

31.10.2019 14:26 | Muropaketin toimitus

DirectX 12 -grafiikkarajapinta saa uusia ominaisuuksia niin rasterointiin kuin säteenseurantaan. Ominaisuudet ovat tulossa käyttöön vuoden 2020 kevään Windows-päivityksessä.

Uuden DirectX Mesh Shaderin luvataan optimoivan geometristen muotojen piirtämistä. Vaiheet ennen rasterointipiirtoa on yhdistetty ja niiden kuormaa voidaan säätää aiempaa tarkemmin. Tämän pitäisi keventää näytönohjaimen kokonaiskuormaa, kun pakollisia vaiheita ennen rasterointipiirtoa on aiempaa vähemmän.

DirectX:n säteenseuranta saa uuden 1.1-version, joka sisältää mahdollisuuden muuttaa varjostimien määrää yksittäisten objektien kohdalla. Mukana on myös tuki algoritmille, joka säätää piirrettyjen säteiden määrää. Myös Inline Raytracing -ominaisuus mahdollistaa säteenseurannan kuorman entistä tarkemman hallinnan.

DirectX Sampler Feedback mahdollistaa tekstuurien aiempaa paremmin opitimoidun lataamisen erityisesti korkeilla resoluutioilla. Ominaisuus auttaa myös isojen tekstuurien aiheuttamien pitkien latausaikojen kanssa.