Rollercoaster Tycoon 3: Soaked! (pc)

25.07.2005 00:00 | Jukka O. Kauppinen | 283

Brittiläisen Frontier Developments -studion huvipuistosimulaattori Rollercoaster Tycoon 3 oli poikkeuksellisen hyväntuulinen peli. Hauskuutta pulppuava peli sisälsi niin tavoitteita kuin haasteitakin paketissa, jossa peruspelimuotojen lisäksi oli myös rajaton hiekkalaatikkomoodi, jossa ei rahan puutetta tarvinnut surra. Ikioma huvipuisto lienee joka lapsen ja lapsenmielisen unelma, ja kerrankin sitä pääsi toteuttamaan oikein viimosen päälle.

Soaked!-laajennuslevy jatkaa huvipuistoteemaa ja laajentaa sitä myös märempään elementtiin: lisärin teemana ovat näet vesileikit. Huvipuistoon voi lisätä vesiliukumäkiä, vesitykkejä ja kaikenlaisia muita viihdevempaimia. Kaiken kaikkiaan uusia laitteita on riittoisasti viitisenkymmentä. Vaikka varsinainen peli ei ole miksikään muuttunutkaan, niin vesiteeman myötä peliin on tullut runsaasti uutta värikkyyttä. Rannat, järvet, vesiputoukset ja tietenkin erilaiset märät vimpaimet tuovat kesähelteiden keskelle hitusen edes virtuaalista viileyttä. Huvipuistoistaan saa samalla aiempaa monipuolisempia ja näyttävämpiä elämyskohteita.

Peli itsessään ei ole Soakedin myötä muuttunut, mitä nyt haasteita kaipaaville löytyy uusi yhdeksän tehtävän mittainen kampanja. Näiden teemat vaihtelevat alkuperäispelin tapaan laidasta laitaan. Silmään pistää erityisesti niissä käytetty messevä mielikuvitus. Teemat ja tehtävät vaihtelevat riittoisasti, ja erilaiset valtavat uima-allaskompleksit ja rakennelmat ovat komeaa katsottavaa.

Maastotkaan eivät ole enää alkuperäispelistä tuttuja aakeita laakeita, vaan saattavat kumpuilla melkoisesti. Tämä kuitenkin tuo rakenteluun erään ongelman. Vaikka pelaaja voikin käännellä ja zoomailla kuvakulmaa täysin vapaasti, niin 3d-rakennelmien havainnollistaminen on välillä vaikeaa. Pienetkin korkeuserot tekevät eri laitteiden sijoittelusta ja suunnittelusta välillä tuskaisan hankalaa. Muutenkin osa uusista laitteista vaatii sen verran erilaista rakentelulogiikkaa, että niiden pykääminen saattaa enemmänkin raivostuttaa kuin huvittaa. Ja pahuksen turvatarkastajat voivat kaiken lisäksi tulla ja sulkea parhaimmankin laitteen – mikä siinä nyt muka on vaarallista, jos vesiliukumäen hyppyri lennättää ihmisen parinsadan metrin matkan komeassa kaaressa?

Ilotulitusjärjestelmä on pistetty perusteellisesti uusiksi. Se ei ole enää pelkkä rakettien laukomissysteemi, vaan pelaaja voi rakentaa järjestelmällä kokonaisia huvipuiston laajuisia tapahtumia. Raketit ja itse suunnitellut laseresitykset voidaan synkata musiikkiin, vuoristoratojen ja muiden laitteiden liikkeisiin sekä suihkulähteisiin. Vaivannäköähän se vaatii, mutta lopputulos voi olla todella komea.

Vaikka Soakedin näkyvin myyntipointti onkin kaksin käsin ammennettavassa uudessa sisällössä, visuaalisissa efekteissä, parantuneessa grafiikassa sekä uusissa uima-allas- ja vesiputouseditoreissa, niin huvipuistosimulaation ystäville lisälevyn kenties tärkein ominaisuus löytyy kuitenkin aivan muualta – sitä ei edes mainita esitteissä. Pelin sisäinen logiikka ja vierailijoiden tekoäly on näet parantunut tuntuvasti. Alkuperäispelissä huvipuiston vierailijoiden käyttäytyminen ja eri vempeleiden suosio heittelehtivät päättömästi, eikä pelaajalla ollut todellisia keinoja tilanteeseen vaikuttamiseen. Nyt syiden ja seurausten logiikka toimii selkeämmin. Pelaaja voi oikeasti testailla hintojen, myyntivalikoimien ja muiden muuttujien vaikutuksia, ja tehdä muutoksia joiden seurauksissa on oikeasti järkeä. Ei liene yllätys, että tämä tekee pelaamisesta merkittävästi miellyttävämpää.

Soaked on tyypillinen mutta ehkä hieman keskivertoa laajennuslevyä enemmän tarjoava lisäri hyvään peliin. Se ei muuta peruskonseptia, mutta tuo peliin lisää vaihtelevuutta ja onnistuu jopa parantamaan kokonaisuutta.

Tekijä: Frontier Developments
Julkaisija: Atari
Testattu: pc
Saatavilla: pc
Pelaajia: 1
Laitevaatimukset: vaatii alkuperäisen RTC3-pelin
Pelin kotisivu: atari.com/rollercoastertycoon