Far Cry 3 – ohjaaja kertoo hulluudesta ja kauneudesta

10.08.2012 15:40 | Jukka O. Kauppinen

Far Cry 3 -räiskintäseikkailu lähestyy hiljakseen pelikoneitamme, vaikka teoksen julkaisua onkin kertaalleen siirretty syksyltä alkutalveen. Odotuksen tuskaa lieventänee – tai sitten liekittää – pelin moninpeluupuolen luova ohjaaja Magnus Jansen, joka kertoo haastattelussa yhtä jos toista siitä mitä onkaan luvassa.

Magnus Jansen on pitkän linjan massivelainen, sillä hän oli tekemässä myös viiden vuoden takaista World in Conflict -naksusotaa. Ja kiintoisasti tietyt jutut naksusodinnan suunnitteluratkaisuista näkyvät myös Far Cry 3:ssa.

Ennen videoiden saloihin sukeltamista nostettakoon esille Massiven kiintoisa ja avoin pelisuunnitteluprosessi. Tekijöitä ei näet ole niinkään pakotettu mihinkään tiettyyn rooliin, vaan kuka tahansa voi sanoa painavan mielipiteensä mistä tahansa asiasta. Studiolla vallitseekin näin tavallaan darwinlainen kehitysympäristö, jossa vahvin ja paras idea voittaa, esittäjästä riippumatta.

Tällä voidaan välttää muun muassa keisarin uudet vaatteet -tilanteet, joissa kukaan ei uskalla nostaa kättään, jos peli onkin kaikkien mielestä paska mutta kukaan ei uskalla sanoa sitä ääneen.

Jansen ynnäilee myös, että jo World of Conflict oli ”hyvin fps-henkinen peli. Sen kamera ja moni muukin ominaisuus olivat vahvasti fps-tyylisiä, joten askel naksusodasta räiskintään ei ollut meille kovinkaan iso ongelma.”

”Olemme myös tuoneet WoCista monia asioita mukanamme.”

”On hyvin inspiroivaa tehdä räiske ympäristöön, jossa ei ole armeijoita, ei poliiseja, ei järjestystä, vaan hulluutta. Yritämme tuoda moninpeliin omalaatuisuutta ja houkutella pelaajia moninpelaamaan sooloilemisen sijasta.

 

 

Osa 1: Massiven kuulumiset, miten studiolla tehdään pelejä, mitä kaikkea onkaan muuttunut World of Conflictin jälkeen, pelitiloista, inhorealistisuutta + hulluutta + kauniita trooppisia maisemia…

 

Osa 2: pelin tyyli ja tunnelma, brutaali slapstick -meininki, lopetuskohtaukset ja kanssapelaajien nöyryyttäminen, firestorm-pelitila

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Far Cry 3

Tekijä: Ubisoft Montreal ja Ubisoft Massive

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa: PC, PlayStation 3 ja Xbox 360 – marraskuu 2012

Pelaajia: 1, 2-? (internetissä)

Pelin kotisivu: http://far-cry.ubi.com/far-cry-3/en-US/

Jukka O. Kauppinen

 

 

Kaupanpäällisinä E3-pelidemo trailerina.

 

Far Cry 3 -ensikosketus osa 1 – terveisiä täältä paratiisisaarelta, painajaissaarelta 

Keskitytään nyt Far Cry 3:een. Mennään paratiisisaarelle, joka ei olekaan ihan niin paratiisimainen. Enää. Nyt siellä on paikat täynnä ilkimyksiä ja tuhmeliineja, joiden keskelle pelaaja hupsistalallaa haaksirikkoutuu.

Far Cry 3 -ensikosketus osa 2: Massive tykkää liekeistä ja räjähdyksistä

Katsotaanpa myös hahmoluokkia…. Hahmoluokkia ei ole viety minnekään Team Fortressien kaltaisen äärimmäisen erikoistumisen suuntaan.

Far Cry 3 – haastattelussa tuottaja Petter Sydow – monta pelikokkia saman padan ääressä

Annetaan puheenvuoro pelin tuottaja Petter Sydowille, jonka luulisi tietävän pelistä vähän jotain satunnaista toimittajanretkua enemmän…

Far Cry 3 – piinapenkissä pelisuunnittelija Daniel Berlin

Daniel Berlin kertoo meille muun muassa tropiikkisaariräiskinnän moninpelin rakentamisen lähtökohdista ja monen monista muista asioista.

 

Lue myös

7 Wonders (lautapeli)

Angry Birds Space Race Kimble – klassikko toimii edelleen

Blaze Sega Mega Drive Ultimate Handheld – 18 klassikkoa tv-pelinä

Illuusio: Peliteollisuus matkustaa itään

Roccat Isku – upea ja jopa rönsyilevä pelinäppis

Wiikon wanha: Steel Battalion