Uusimmat

Tony Hawk’s Proving Grounds –haastattelu

12.11.2007 16:04 Antti Mutta

Toni Haukka, kaikkien skeittaajien sankari. Skeittipelien pitkäaikainen ykkösmies, joka on kuulemma joskus nähty myös oikean laudan päällä, on kärsinyt imagon haalistumisesta. Pelit ovat toistaneet itseään rankemman kaavan mukaan eikä pelaajille ole tarjoiltu juuri mitään uutta, saati mielenkiintoiosta.

Tony Hawk’s Proving Grounds on kuitenkin tasoittanut tilannetta. Miten uutuus pärjää EA:n haastajalle Skatelle? Siitä kertoo Neversoftin Brian Bright, Proving Groundsin projektipäällikkö.

Voitko selittää, mistä nimi Proving Ground tulee? Millä tavoin uusin peli on pelaajille testialue (proving ground)?

Proving Groundissa hypätään rullalaudan päälle ja valitaan vapaasti tie sellaiseksi skeittaajaksi kuin itse haluaa. Tavallaan ympäristö ja haasteet muodostavat testialueen, jossa tätä tietä voidaan kulkea.

Jos valitsee Careerin, on mahdollista saada omat nimikkokengät. Riggingin valikoiva voi edetä ramppien rakentajamestariksi. Hardcore-skeittaaja voi suunnata katseensa underground-videolehden perustamiseen. Pelaajalle jää valinta, minkä polun valitsee.

Nail the Grab ja Nail the Manual –tilat ovat selvästikin Tony Hawk’s Project 8:n Nail the Trick –ominaisuuden laajennuksia. Kuinka näitä voi parhaiten käyttää?

Nail-tilojen paras puoli on niiden mahdollistama luovuus. Nail the Grabissä analogitikuilla ohjataan skeittaajan käsiä. Laudan voi gräbätä joko oikealla tai vasemmalla kädellä neljästä eri kohdasta. Tämän jälkeen voi tehdä fingerflipin, ottaa uudelleen laudasta kiinni ja siirtyä joko seuraavaan gräbiin tai Nail the Trickin flippitemppuun. Lisäksi on mahdollista siirtyä Nail the Manual –tilaan, jossa analogitikuilla määrätään jalkojen painon jakautuminen laudalla. Komboyhdistelmien määrä on loputon, varsinkin kun yhdistää Nail-temput perinteisiin Tony Hawk –trikkeihin.

Muiden hahmojen taklaminen kuulostaa varsin aggressiiviselta. Voiko tätä hyödyntää temppukomboissa vai onko ominaisuus mukana ainoastaan epäsosiaalisista syistä?

Yhdessä kohdassa tarinaa Dustin Dolin yrittää kuvata skeittivideon pätkää FDR:ssä, mutta jengi on vallannut paikan. Dustin opettaa pelaajalle, kuinka taklataan, jonka jälkeen on tarkoitus puhdistaa Tri Cityn kaikki skeittipaikat tunkeutujista.

Taklaaminen on mahdollista yhyttää komboon. Taitoa voi myös kasvattaa muiden temppujen tapaan. Taklaamisen voimaa voi muokata samoin kun vaikutusaluetta, jolloin useita vastustajia voi kaataa kerralla. Agro Kick -taidolla saavutetulla täydellä vauhdilla ja täyteen kasvatetulla taklaus-ominaisuudella voi tehdä todellista tuhoa.

Tony Hawkit ovat edelleen merkittävin rullalautailupelien sarja. Millaisia muita sarjan tuoreena pitäviä ideoita Proving Groundista löytyy edellä mainittujen lisäksi?

Tänä vuonna me räjäytimme pankin. Proving Ground on VALTAVA. Pelissä on yhdeksän rinnakkain kulkevaa tarinaa, kahdeksan uutta pelimekaniikkaa ja kolme kykypuuta, joita muokata.

Videoeditori on todellinen tajunnanpamauttaja – vastaavaa ei ole ennen nähty.

Verkossa toimiva Skate Lounge on täysin muokattavissa ja jaettavissa muille. Mahdollisuus hypätä verkkoon omalla hahmolla milloin tahansa vedonlyöntiä varten ja palata takaisin hahmon arvon noustua (sekä aseman parannuttua leaderboardeilla). Nail the Grab, Nail the Manual, mahdollisuus luoda skeittipuistoja mihin tahansa pelimaailmassa ja tallentaa ne sekä jakaa netissä… Lista voisi jatkua loputtomasti. Niin, ja pakettiin sisältyy Guitar Hero III:n demo.

Yhteisöllisyys vaikuttaisi olevan tärkeä asia tällä kertaa. Mitä luulet, kuinka fanit ottavat tämän vastaan? 

Tony Hawk 3 oli ensimmäinen verkkopeli PlayStation 2:lla. Sarja käytti ensimmäisenä ladattavaa lisämateriaalia (jota nykyisin kutsutaan lyhenteellä DLC). Proving Ground seuraa tätä perinnettä. Skate Loungessa pelisessioiden pitäminen antaa mahdollisuuden omien saavutusten ja personointien jakamiseen. Videoeditorin leaderboardit tuovat puolestaan parhaiden videoiden jakamisen ja lataamisen pelaajien ulottuville. Muiden skeittivideoita voi jopa tallentaa omalle kovalevylle. Olemme tehneet paljon yhteisöllisen pelaamisen hyväksi ja uskomme, että fanit arvostavat tätä.

Millaisia Achievementejä teillä on pelaajien varalle?

Pisteitä saa muun muassa hienosta videosta, 1000 verkkopelin pelaamisesta, jengiläisen tuuppaamisesta kartan toiselle puolelle, skeittispottien löytämisestä ja samankaltaisten haasteiden voittamisesta SICK-tasolla. Tiedossa on todella hauskoja ja kiehtovia Achievementeja.

Miten eri taitopolut, Hardcore, Career ja Rigging, toimivat? Millainen pelaaja valitsee minkäkin taidon?

Proving Groundissa voi pelata juuri sillä tavoin kuin haluaa. Voit olla valinnut Careerin, mutta sanotaan vaikka, että olet aikeissa osallistua Tri Cityn skeittikilpailuun. Voit jättää sen kesken ja tavata Mike V:n oppiaksesi Hardcore-tilan Agro Kick –taidon ja valloittaa joitain valtavia gäppejä. Tietyissä kohdissa pelin kulkua pelaajaa joutuu valitsemaan vaihtoehdoista, jotka ovat sidottu skeittaajan uravalintaan. Silti mikään ura, Career, Hardcore tai Rigger, ei ole lopullinen.

Tony Hawk’s Proving Grounds on saatavilla nyt pelikaupoista.

 

Kiitämme XCN-verkosta yhteistyöstä haastattelun toteutuksessa.

Lue lisää eDomesta

Disney’s Extreme Skate Adventure (Xbox)

Guitar Hero III:n demo Tony Hawkin mukana

Skate (PS3, 360)

Tony Hawk Project 8 – skeittikunkku jatkaa yhä

Tony Hawk´s Project 8 (Xbox, Xbox 360, PS2, PS3)

Tony Hawk’s Sk8land (DS)

Tony Hawk’s American Wasteland (GC, PS2, Xbox)

Tony Hawk’s Downhill Jam (Wii)

Tony Hawk’s Pro Skater 2 (DC, PC, PSX)

Tony Hawk’s Projext 8 (PSP)

Tony Hawk’s Underground (PS2)

Wakeboarding Unleashed featuring Shaun Murray (Xbox)