Dark Messiah of Might & Magic (PC)

24.11.2006 15:00 | Miikka Lehtonen

Mitä ihmettä rakkaalle Might & Magicilleni on tapahtunut? Eeppiset roolipelit ovat historiaa ja tarjolla on mätkettä ja turpasaunaa! Alkujärkytyksen väistyttyä odottaa kuitenkin iloinen yllätys. Tämähän toimii!

Dark Messiah of Might & Magic on synkkä first person -mäiskintäpeli, jossa pelaaja yrittää, kuinkas muuten, pelastaa maailman täydeltä tuholta. Mukana on hahmonkehitystä, miekkoja, magiaa ja örkkejä. Valitettavasti myös iso pino bugeja.

Syksy 2006 tullaan muistamaan vielä pitkään keskeneräisten pelien vitsauksestaan. Battlefield 2142 ei liene vieläkään pelattavassa kunnossa, eikä paljon paremmin mene Dark Messiahillakaan. Pelin keskeneräisyydet vaihtelevat pienistä riesoista täydellisiin pelinpysäyttäjiin.

Ensimmäinen rasitus on pelin kömpelö yhteenliittäminen Steamin kanssa. Dark Messiahin pystyi ostamaan joko kaupan hyllyltä tai digitaalisesti ja ideana oli, että kumpikin versio sidotaan moninpeliä ja päivityksiä varten Steamiin. Käytännössä homma ei toimi. Aktivoinnin jälkeen Steam ei näe lainkaan DVD-asennusta, vaan ryhtyy lataamaan peliä uudelleen. Onneksi Ubisoft heräsi pelaajien mölyyn ja iski päivitykset jakoon myös FTP-serverilleen.

Dark Messiah tuntuu myös teknisesti sangen keskeneräiseltä. Arkanen pojat ovat valitelleet netissä, miten peli toimi täydellisesti aina kultaversioon saakka, jonka jälkeen kopiosuojaus kuulemma rikkoi koko roskan. Jotain on tosiaan mennyt pieleen, sillä kenttien lataukset kestävät useita minuutteja, äänet pätkivät ja ratisevat jatkuvasti ja peli pyörii käsittämättömän raskaasti. Source Enginen skaalautuvuudesta ei ole tietoakaan.

Ongelmien taso tuntuu myös riippuvan tähtien ja kuun asennosta. Itse selvisin vaivoilla, jotka saivat verenpaineen kasvamaan ja kaatoivat pelin noin kerran tunnissa, mutta jaksoin silti loppuun saakka. Monilla meni huonommin. Liioittelematta 15 minuutin latausajat, yksittäisissä luvuissa pyörivä ruudunpäivitys ja säännölliset kaatumiset olivat monien arkipäivää. Toisaalta joillain pelaajilla ei ollut ongelmia lainkaan. Sopii toivoa, että Arkane löytää ongelmien lähteet ja julkaisee päivityksiä, sillä toimiessaan peli on ratkiriemukasta hupia.

Valitse roolisi

Dark Messiah of Might & Magic on todellinen fantasiaseikkailun stereotyyppi. Yksinkertainen ja iloinen velhon oppipoika lähetetään rutiiniaskareelle, joka kuitenkin paisuu hetkessä eeppiseksi seikkailuksi. Pahoja velhoja, magiaa, örkkejä, uhkeita prinsessoja ja legioona eläviä kuolleita – mitä muuta seikkailultaan voi enää odottaa?

Vaikka pelaaja on velhon oppipoika, ei hahmon kykyjä ole sidottu pelkkään loitsimiseen. Dark Messiahin hahmokehitys tapahtuu yksinkertaisten kykypuiden avulla. Kun juoni etenee, pelaajan tilille kilisee pisteitä, joiden avulla kykyjä avataan. Kolme puuta keskittyvät taistelijan, maagin ja varkaan arkkityyppeihin ja niiden välillä voi loikkia vapaasti. Näin on mahdollista kehittää vaikka taistelija, joka on kivikova lähitaistelussa ja ammuskelee tulipalloja. Itseasiassa näin myös kannattaa tehdä, sillä yhteen rooliin itsensä lokeroimalla kohtaa varmasti ongelmia myöhemmin.

Pelin keskipisteessä on taistelu, jossa eri hahmotyypit pääsevät loistamaan omilla avuillaan. Half-Life 2:n tapaan fysiikkamoottorista otetaan kaikki irti, joten kentät ovat täynnä erilaisia ansoja ja huterien tolppien päälle pinottuja tynnyrivuoria. Siinä missä taistelija voi seistä mies miestä vastaan vaikka örkin kanssa, kelmi kiertää tämän selustaan ja tuuppaa vihernahan pohjattomaan rotkoon. Tai nuotioon. Tai piikkimatolle.

Maagi jää tosin yksittäisvalintana hieman lapsipuolen asemaan. Pelissä on jopa yksi kohtaus, jossa magian käyttö on suoraan kielletty. Viisas mies ottaa maagikykyjä tukemaan pääasiallista ammattiaan, eikä toisinpäin.

Veristä menoa

Taistelun määrän huomioiden on hyvä, että se on näin ratkiriemukasta. Meleessä pelajaalla on käytössä kaksi eri tehoista peruslyöntiä, joista voimakkaampi vaatii parin sekunnin latausajan. Niin pelaaja kuin vihollisetkin yrittävät kilpimuurinsa takaa tuuppia vihollisen puolustusta auki, jonka jälkeen avataan valtimoita terällä. Viholliset osaavat käyttää ylivoimaansa hyvin hyödykseen ja piirittävät nopeasti varomattoman pelaajan.

Kun vihollisia läpsii tarpeeksi innokkaasti, ruudun alalaidassa oleva adrenaliinimittari kasvaa. Sen täytyttyä pelaaja hurmioituu hetkeksi todelliseen berserkkitilaan, jossa viholliset lennähtävät lyönnin voimasta hidastettuna pitkin seiniä. Raajat irrallaan, tietenkin. Positiivisesti megaiskut tehoavat myös pomoihin. Mikä onkaan lystikkäämpää kuin nakata legendaarisen pahan manaajan pää ja kädet seinille yhdellä lyönnillä? Mielettömän voiman tuntu on todella läsnä.

Taistelumoottorin riemuista pääsee myös nauttimaan suorastaan hykerryttävissä tilanteissa. Matka kulkee alun fantasiakaupungeista muun muassa muinaisen örkkisivilisaation hämähäkkitemppeliin, merirosvolaivoille, pahan manaajan magia-akatemiaan sekä vuoristoon etsimään kadonnutta retkikuntaa.

Kukin alue tarjoaa omat haasteensa ja tilaisuutensa sadistiseen massamurhaan. Vuoristossa viholliset voi lähettää synkkään kuolemaan katkaisemalla köysisillan näiden alta. Laivalla taas voi vallata sen puolustuksena toimivat ballistat ja tykittää niillä onnettomia mosureita jauhelihaksi.

Mukana on toki myös elämää ja pelihahmoa suurempia hirviöitä. Hirveiden manaajien lisäksi vastaan tallustelee tai lepattaa jättimäisiä peikkoja ja kovasti lohikäärmeitä muistuttavia örmelöitä. Näitä veitikoita ei kaadetakaan enää raa’alla voimalla, vaan taistelussa tarvitaan ympäristön tehokasta hyödyntämistä ja nokkeluutta. Mitähän peikko esimerkiksi tykkää, jos sen päälle kaataa 10 metriä korkean kivipaasin?

Peliä on joissain piireissä kritisoitu vahvasta itsensä toistamisesta, mikä on tavallaan totta. Peli on kieltämättä yksi pitkä polku miekkataistelusta toiseen. Itse taistelut ovat ratkiriemukkaita, vaihtelevia ja täynnä huvittavia mahdollisuuksia, joten en itse jaksa pitää tätä kovinkaan suurena haittana.

Kokonaisuutena Dark Messiah of Might & Magic on sekoitus hyvää ja huonoa. Kun peli toimii, se rokkaa ja lujaa. Näin typeriä virneitä ja riemukkaita pelihetkiä ei pc-pelien parissa usein koe. Valitettavasti pelin tekniset ongelmat ovat tuurista riippuen joko lievä ärsytys tai täydellinen pelinpysäytin. Siitä on peli-ilo kaukana, kun lataukset kestävät 15 minuuttia ja peli kaatuu kahden minuutin välein. Henkilökohtaisesti odottaisin Arkanen mainostamaa, suurempaa päivitystä, mutta tuuriaan voi toki kokeilla jo nyt. Onhan se kuitenkin joillain toiminutkin.

 

Tekijä: Arkane
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: pc
Saatavilla: pc
Laitevaatimukset: 3 Ghz prosessori, 1 Gt keskusmuistia, 256 Mt DirectX 9.0c -yhteensopiva näytönohjain,
Pelin kotisivu: http://www.darkmessiahgame.com

Mikä Might & Magic -sarjan haara herättää lämpimimmät tunteet?

Katso tilanne vastaamatta

Keskustelu

olipa kyllä mainio peli… ei oikeestaan o tullu pelattua viimeaikona mitään toista FEAR:in lisäkjsi läpi asti… kertakaikkisen mukavaa taistelua, maiskis :D

Yksi parhaista FPSistä mielestäni koskaan, ja tasan ”jokaista” tullut pelattua.

v6.9 Catalysteillä kaatuili, v6.5:llä oli vakaa, mutta välillä leveliin mennessä ruudunpäivitys alkoi nihkeilemään, MUTTA…

QUICK SAVE -> QUICK LOAD -> ongelma ratkeaa, ja FPS on taas sulava.

v6.5:lla en saanut kaatumaan kertaakaan.

Kun pelailin pelin läpi, v6.9 oli uusin versio.

Älkää vaivautuko pelaamaan ”savesta” uusiksi, koska loppu on pelissä AIVAN sama, teitte mitä ratkaisuita tahansa…

Huippupeli, mut virheraportti tulee kyllä tutuksi pelin aikana. :/ Suosisittelen päivittämään peliä heti miten!

odottelin tuossa venekohdassa ja parissa muussakin että tuo prinsessa olisi kommentoinut metalgear ja residentevil tyyliin jotain jos yrittää kurkkia hameen alle :D

Muropaketin uusimmat