Uusimmat

Donkey Kong Jungle Climber (DS)

11.12.2007 12:26 Markus Muhin

Nintendon entisen mahtipelitalo Raren alunperin Super Nintendolle kehittämässä Donkey Kong Country -tasoloikkasarjassa Donkey Kong ja hänen sukulaisensa taistelivat kuningas K. Roolia vastaan. Varsinkin sarjan ensimmäinen osa keräsi paljon positiivista kritiikkiä graafisen ilmeensä ja pelattavuutensa osalta.

Sen jälkeen Donkey Kong on esiintynyt niin pää -kuin sivuhahmonakin monissa Nintendon peleissä, mutta jostain syystä uusia Donkey Kong -tasoloikkia ei ole ilmestynyt kovinkaan tiuhaan tahtiin. DK: Jungle Climber onkin pitkästä aikaa uusi Donkey Kong -loikkapeli . Kongin suvun jäsenet seikkailevat kotisaarensa lisäksi vieraissa ulottuvuuksissa etenemällä kielekkeeltä toiselle.

Viidakkokiipeily

Jungle Climberia voisi kuvailla eräänlaiseksi tasoloikan ja ongelmanratkaisun yhdistelmäksi. Pelkän hyppimisen sijaan pelissä kiipeillään ja swingataan tasoilla. Sinne tänne on ripoteltu erilaisia kivipaaseja ja muita ulokkeita, joista Donkey Kong voi ottaa kiinni jommallakummalla tai molemmilla käsillään. Pelin ohjaukseen ei välttämättä tarvita nuolinäppäimiä, sillä sekä suuntia että Kongin molempia käsiä edustavat L-ja R-olkapainikkeet. Viholliset voi tarvittaessa hoitaa B-napilla hoituvalla nopealla syöksyhyökkäyksellä.

Donkey Kongin mukana roikkuu myös pienempi Diddy Kong, jonka voi löytää sinne tänne ripotelluista tynnyreistä. Vaikka hän riippuukin yleensä Donkeyn selässä, osaa Diddy ottaa haltuunsa erilaisia tasoilta löytyviä apuvälineitä. Esimerkiksi siivet antavat lentokyvyn rajoitetuksi ajaksi, kun taas valtavilla nuijilla voi raivata tieltään sekä tynnyreitä, laatikoita että vihollisia.

Pelissä ei ole minkäänlaisia elämäpisteitä tai vastaavaa järjestelmää. Jos vihollisten antaa tulla päälle, kuolo korjaa armotta. Tai ainakin seuraavalla kerralla, jos Diddy oli mukana pehmentämässä iskua. Tähän liittyykin pelin ehkä suurin heikkous. Suurimman osan ajasta tasojen tärkein täky ovat monet banaanit, kolikot ja muut aarteet, kuten esimerkiksi tasoilta kerättävät KONG -kirjaimet. Jos keräämisen lomassa vihollinen pääsee kuitenkin yllättämään, palaavat Kongit tason alkuun ja kaikki kerätyt tavarat pitää taas hakea uudestaan. Vaikka swingailu onkin hauskaa, ei samoja aarteita jaksa kerätä monia kertoja samoista paikoista.

Uusintayritystä

Vaikka Jungle Climberin vaikeustaso ei kokonaisuutena ole ankara, siellä täällä tulee vastaan kinkkisempiä kohtia, joita pitää yrittää läpäistä useaan kertaan. Tekijät ovatkin keksineet tasoille monenlaisia viritelmiä, joiden läpi Donkeyn pitää swingata. Swingaus ja sen ajoitus tuovat haastetta muuten melko simppeleihin pomovastuksiin. Tämä luo peliin myös sen koukuttavan vaikutuksen. Moneen kertaan tuli allekirjoittaneellakin ärräpäitä apinasankarien pudottua rotkoon, mutta vaikeampia kohtia palaa aina yrittämään uudelleen. Donkeyn ja Diddyn yhteistyö on usein tärkeässä asemassa.

Jungle Climberin graafinen ulkoasu on hyvin samankaltainen kuin aikoinaan Donkey Kong Countryjen vastaava. Esimerkiksi taustat ovat kauniin näköisiä eikä pelin tarvitse hävetä grafiikkaansa muiden tasoloikkien rinnalla.

DK: Jungle Climber on mukava tasoloikka ongelmanratkontamausteilla. Vaikka se ei ylläkään lähelle SNES:in Donkey Kong -pelejä, Jungle Climber on swingauksen ja siihen liitettyjen ominaisuuksien ansiosta omaperäinen ja hauska pelata. DK:JC:sta voivat helposti pitää myös vanhemmat pelaajat joille ongelmanratkonta-typpiset pelit maistuvat.

Julkaisija: Nintendo
Kehittäjä: Paon
Saatavilla: Nintendo DS
Testattu: Nintendo DS
Moninpeli: 2-4 pelaajaa yhden kortin pelissä
Pelin kotisivut:
http://www.dkjungleclimber.com/