Uusimmat

Specnaz (pc)

13.09.2006 12:44 Jukka O. Kauppinen

Spetsnaz. Neuvostoliiton erikoisjoukot olivat yksi kylmän sodan suurimmista salaisuuksista. Nimettömät, kasvottomat taistelijat koulutettiin iskemään NATOa sinne, missä se eniten sattuu, jos kolmas maailmansota syttyy. Lännen erikoisjoukoista on tehty peli jos toinenkin, mikseipä siis myös venäläisistä?

Olisi kuitenkin ollut parempi jos tämä olisi jätetty väliin. Peliä on palloteltu iät ja ajat. Alkujaan sen piti tulla jo 2004 syksyllä. Kahden vuoden viivettä ei voi järjellä selittää, kun lopputulos on tällainen. Specnaz on yksinkertaisesti kamalin pc-peli vähään aikaan.

Hirveää huttua

Specnazia on väännetty monen vuoden ajan. Ei sitä kyllä mistään huomaa. Ehkä pelin koodi on heitetty jossain vaiheessa kokonaan roskiin. Ehkä Daikatana-efekti on iskenyt parikin kertaa. Ehkä tämä kyhättiin jämäkoodista puolessa vuodessa. Tai tilattiin alihankintana Kiinasta. Muutoin tätä keskeneräisyyden ja viimeistelemättömyyden tuntua on vaikea selittää.

Peli bugaili jo tutoriaalissa, ensimmäisessä opastustehtävässä. Jostain syystä pelaajahahmo kuoli joskus pudottautuessaan harjoitusradan muurilta, joskus ei. Sitten pelaajan pitäisi loikkia laatikolta laatikolle päästäkseen esteen yli, mutta loikkiminen ei onnistu. Tähtääminen on ajoittaminen on liian vaikeaa ja epätarkkaa. Hahmon on löydettävä juuri oikea pikseli ja kuun asento.

Ja kenttäsuunnittelu sitten. Törmäsin jo tutoriaalin alussa kahteen paikkaan, jonne hahmo jää jumiin. Toinen on silkkaa typerää kenttädesignia, toisessa umpikujalla onkin näkymätön yksisuuntainen este. Sen ohi pääsee kujalle mutta ei takaisin.

Mitä on luvassa myöhemmin, jos jo ensimmäinen koulutustehtävä on tällainen?

Saamattomat soltut

Venäjänkieliset komennot ja huutelut tehtävien alussa muistuttavat kivasti kenen joukoissa seisotaan. Lässyt paukaukset ja ääniefektit ovat ok. Muutoin esityksen taso on kaukana nykypäivän standardeista.

Grafiikka näyttää kuvissa paremmalta kuin livenä. Vaikka laitevaatimukset ja grafiikan taso ovat puolen vuosikymmenen takaa, niin peli nykii sairaalloisesti. Hienoa.

Entä tehtävät? Tapahtumat kiertävät pitkin Irania, Jemeniä, Afganistania ja muita terroristien soluttamia valtioita. Supersotilaan päiväurakka saa Rambonkin kateelliseksi. Tehtävänannot noudattavat yleisesti ottaen linjaa ”mene kohteeseen, tapa sieltä kaikki ja räjäytä paikat”.

Toiminnan väitetään olevan vapaamuotoista hiekkalaatikkomeininkiä. Todellisuudessa reitti on vapaa, mutta taktikoinnin ja oveluudet voi unohtaa. Kimppuun vain. Tosin nappi napsahtaa usein omaan otsaan, mutta minkäs voi. Tämänkö takia Neuvostoliitto joutui vetäytymään Afganistanista? Amerikkalaisten viholliset ammuskelevat sarjatulta taivaalle, mutta Specnazien vastustajat ampuvat tähdättyjä kertalaukauksia otsalohkoon.

Vihollisten käytös on välillä, sanoisinko jopa hämmentävää. Reagointikyvystä ei paljoa kannata puhua. Hahmot kulkevat skriptien määräämiä reittejä ja reagoivat laukauksiin määrätyllä tavalla. Ensin käännetään päätä. Jos laukaukset jatkuvat, kävellään kohti. Jos jotain näkyy, ammutaan. Mutta jos pelaaja käyttää vaikkapa äänenvaimenninta, niin veljet joutavat kaatumaan vaikka vierestä. Laukauksia ei kuulu eli kaikki on hyvin.

Välillä meininki on Benny Hillin ja Monty Pythonin ala-arvoista raiskausta. Siinä raavaskin mies kyynelehtii, kun vihollissotilas vetää breakdancet tulituksen kohteeksi joutuessaan. Ihan tosi. Tekoälysolttu ei tajua mistä luodit tulivat ja kieppuu vatsallaan kuin sentrifugi. Kelle tässä pitäisi oikein antaa armonlaukaus…

Suoraviivaista tehtäväsuunnittelua, karua ulkoasua ja yleistä aneemisuutta korostaa ylimitoitettu vaikeustaso ja bugisuus. Luulisi kaikkien pelitekijöiden jo tajunneen, että tilanteen tallentamista ei pidä rajoittaa liikaa. No, Specnazissa pelin saa tallentaa kolmesti per kenttä. Tallennukset säilyvät vain kunkin pelisession ajan. Lopeta peli kesken kentän, tallennukset pyyhkiytyvät. Peli kaatuilee. Usein. Ja tallennukset pyyhkiytyvät.

Parasta Specnazissa oli se hetki, kun sen viimeisetkin tavut oli desinfioitu kiintolevyltä ja pappi puhdisti konetta pyhällä vedellä ja vaderetrosatanalla.

 

Tekijä: Byte Software

Julkaisija: GMX Media

Testattu: pc

Saatavilla: pc

Pelaajia: 1-?

Laitevaatimukset: 733 MHz prosessori, 128 Mt muistia, 900 Mt kiintolevytilaa, 16 Mt näytönohjain

Pelin kotisivu: http://www.gmxmedia.net/specnaz/