Bungie tekee trolleista hampaattomia Destinyn moninpelissä
Halo-sarjasta tutun Bungien seuraava peli, Destiny, lienee yksi tulevan vuoden odotetuimmista pelijulkaisuista. Firmalla riittääkin kunnianhimoa, sillä Destiny pyrkii uudistamaan yksinpelin lisäksi myös verkkopelaamisen.
Studion teknisenä johtajana toimiva Chris Butcher näkee, että verkkopelaaminen on viimeisen kymmenen vuoden aikana näyttäytynyt lähinnä murrosikäisinä poikina ampumassa toisiaan. Tämä on seurausta sekä tiedostetuista että tiedostamattomista suunnitteluratkaisuista. Bungie tavoittelee Destinyn moninpelissä kuitenkin positiivisempaa sävyä.
Positiivisempaan meininkiin pyritään tarjoamalla pelaajille työkaluja, jotka kannustavat myönteiseen käytökseen. Esimerkiksi käyttöön tarjottavat pelihahmojen eleet ovat luonteeltaan myönteisiä. Pilkkaamisen ja provosoimisen sijaan hahmot tervehtivät ja tanssivat, minkä toivotaan osaltaan luovan positiivista ilmapiiriä pelinsisäisiin kohtaamisiin.
Butcher tiedostaa, että jotkut ihmiset tahtovat pilata toisten ilon eikä näitä ihmisiä voi muuttaa peliteknisillä tempuilla. Niinpä Destinyn moninpelitoiminnot pyritään suunnittelemaan niin, etteivät trollit pysty tuhoamaan muiden pelikokemusta, vaikka sellaista yrittäisivätkin. Tavoitteet ovat kauniita, mutta se, miten ratkaisut toimivat käytännössä nähdään vasta ensi vuonna, kun Destiny ilmestyy.
Lähde: Edge
Lisää aiheesta
Bungien Destiny ottaa mallia Borderlandsista
Kiinnostaako Bungien Destiny? Katso pitkä video pelin kehitysprosessista!