EA oli joskus kiltti piltti, eikä kasvoton megakorporaatio
Nyt mennään kauas wanhauden tuolle puolen, suokaa anteeksi. Mutta joku käpy saattaa ehkä muistaa ne ajat, kun EA oli vielä energinen, nopealiikkeinen ja hurjan inspiroitunut firma. EA myös panosti aikoinaan siihen, että firma tarjoaa pelinsä tekijät edellä. Ei tosin ihan sillä rokkistara-meiningillä, mitä Gathering of Developers yritti 2000-luvulla, vaan enemmänkin asialinjalla. Pelien suunnittelijoilla ja tekijöillä oli identiteetti, heidät tuotiin yleisön eteen ja kansa tykkäsi.
Nykyäänhän tämä on tietysti vähän vaikeampaa kun peleillä on kovin harvoin yhtä ainutta suunnittelijaa tai ohjelmoijaa. Mainittakoon toki poikkeuksina Notch, Shigeru Miyamoto ja Sid Meier, mutta näistäkin kolmesta vain yksi on tienannut kannuksensa tuoreeltaan.
Klikkaamalla iso kuva
EA:n muinainen linja oli kuitenkin ainakin meikäläisen mielestä hienoa, ja tämä Amiga World -lehden ensimmäisestä numerosta löytynyt mainos puhuttelee myös monella tavalla. Siinä kun EA vannoo tukeaan uudelle kotitietokoneelle ja perustelee miksi firman pelit ovatkaan niin hyviä ja miksi niitä kannattaa ostaa. Omalla tavallaan on jännittävää katsoa, miten EA menee tässä firma ja filosofia edellä, pelien tullessa vasta perässä. Mainoksessa halutaankin antaa kuva, että EA:n nimi on laadun tae. ”Osta EA:n peli, saat parasta mitä on!”
Ja näinhän se pitkään olikin.
Tänään, 27 vuotta myöhemmin… Moni asia on muuttunut. EA tekee yhä upeita pelejä, mutta firma on myös kömmähdellyt vuosien mittaan niin monessa asiassa, ettei julkisivua voida enää puhdistaa entisenlaiseksi. Mutta se on sitä elämää.
Lähde: Vintage Computing
Lue myös
LittleBigPlanet tavoittelee Vitalla kuuta
Obsidian Entertainment duunaa jotain, mutta mitä?