Uusimmat

Kehittäjäväite: PS4 on puolet Xbox Onea nopeampi

14.09.2013 12:00 Juho Anttila

Kerro kerro kuvastin, ken on maassa kaunehin. Siinäpä kysymys, joka on taas nousemassa pinnalle PlayStation 4 – ja Xbox One -konsolien lähestyvän julkaisun myötä. Edge kyseli pelikehittäjien mielipidettä ja jos tuloksiin on uskominen, PlayStation 4:lla on tässä kisassa merkittävä etumatka.

Eräs Edgen haastattelemista pelikehittäjistä kertoo, että PlayStation 4 lukee muistia lähes 50% kilpailijaansa nopeammin ja että konsolin aritmetiikkayksikkö toimii niin ikään puolet Xbox Onen vastaavaa vikkelämmin. Saman kehittäjän mukaan Xbox One on hidas ja konsolin muistiratkaisua on hankala käyttää.

Microsoft on yrittänyt kuroa eroa umpeen muun maussa nostamalla konsolinsa keskusyksikön kellotaajuutta, mutta muutos ei ole kehittäjien näkökulmasta kovin merkittävä. Toisaalta kehittäjät muistuttavat, etteivät laitteet ole vielä näinkään lähellä julkaisua aivan valmiita. Esimerkiksi Xbox Onen ajurituki on vielä lapsenkengissään, joten tällä alueella on syytä odottaa parannusta ja sitä kautta myös lisää suorituskykyä.

Nopeusvertailu ei toki ole täysin yksiselitteinen. Erään kehittäjän mukaan Xbox One vie kilpailijaansa proseduraalisessa laskennassa ja raytracing-tempuissa. Tarkemmin sanottuna siis silloin, kun konsolilla kirjoitetaan paljon dataa muistiin, eikä aritmetiikkayksikköä kuormiteta merkittävästi.

Konsolien tehoerot tuskin näyttäytyvät kuluttajille näin dramaattisina ainakaan heti julkaisun jälkeen. Etenkin monialustajulkaisujen kohdalla on helpompi tehdä versioista lähes identtisiä sen sijaan, että paukkuja laitettaisiin alustakohtaisiin optimointeihin. Päätös voi joissain tapauksissa olla myös poliittinen. Pelin myynnit kärsivät helposti, jos toisen pääalustan versio on merkittävästi toisen alustan versiota heikompi.

Lähde: Edge

Lisää aiheesta

PS4:lle julkaistaan enemmän pelejä kuin Xbox Onelle

Konsolisoturit sotajalalla

Xbox One taitaa lämmönhallinnan salat

Muropaketin uusimmat