Uusimmat

Odotettu PSVR 2 julkaistaan tänään – nämä 10 asiaa Sonyn pelilaitteesta on hyvä tietää

22.02.2023 08:00 Muropaketin toimitus

Sonyn seuraavan sukupolven PlayStation VR 2 on viimein täällä.

Odotettu PlayStation VR 2 saapuu virallisesti tänään kaikkien saataville. Julkaisun yhteydessä laitteelle on saatavilla yli kolmekymmentä peliä, jotka vaihtelevat uudesta Horizon Call of the Mountainista vanhempiin VR-klassikoihin, jotka on päivitetty uudelle alustalle.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että uusi malli vaatii toimiakseen PlayStation 5 -konsolin, jonka saatavuus Suomessa on ollut huomattavasti heikompaa. Jos konsoli ei ole kuitenkaan este, mutta osto silti mietityttää, nämä kymmenen asiaa PSVR 2:sta on hyvä tietää.

Lue myös: PSVR 2 on erinomainen, mutta entä pelit? Kokeilussa 10 julkaisua Sonyn VR-laitteelle

  1. PSVR 2:ssa on kaksi 2 000 x 2 040 OLED-paneelia, jotka yltävät yhdessä 4K HDR -resoluutioon. 90/120 Hz virkistystaajuus pitää puolestaan huolen, että kuva pysyy riittävän sulavana virtuaaliseen elämykseen. Paneelit ovat yksi suurimmista parannuksista aiempaan PSVR:ään verrattuna, ja tämä näkyy ennen kaikkea yksityiskohtaisemmilta näyttävissä peleissä.
  2. PSVR 2:ssa on älykäs silmänseuranta, joka nimensä mukaisesti seuraa käyttäjän katsetta. Tätä hyödynnetään esimerkiksi Horizon Call of the Mountainissa tähtäyksessä sekä valintojen tekemisessä, ja monet kehittäjät ovatkin ottaneet kaiken irti teknologiasta myös vanhempia pelejä uudelle alustalle tuodessa.
  3. Yksi laitteen parhaimmista joskin näkymättömimmistä ominaisuuksista on älykäs renderöinti, jota hyödynnetään yhdessä silmänseurannan kanssa. Älykkään renderöinnin avulla pelien grafiikat piirretään tarkasti ainoastaan käyttäjän katselemassa suunnassa, jolloin resursseja voidaan vapauttaa muualta. Käytännössä tämä mahdollista visuaalisesti entistä näyttävämpiä pelejä, sillä laatu voidaan kohdistaa pienemmälle alueelle.
  4. PlayStation 5 esitteli pelaajille uuden 3D-äänen, joka on tuotu sellaisenaan myös uudelle VR-laitteelle. Laitteen mukana tulevat stereo-kuulokkeet pystyvät jo toistamaan peleissä olevan 3D-äänen varsin vakuuttavasti, mutta halutessaan laitteeseen voi kytkeä myös omat kuulokkeet. Käytännössä 3D-ääni tarkoittaa entistä tarkempaa ja monipuolisempaa äänimaailmaa, joka on tosin täysin riippuvainen kehittäjien halusta hyödyntää sitä.
  5. PS5:n kehutuista DualSense-ohjaimista tuttu haptinen palaute on tuotu varsinaiseen PSVR 2:een, jolloin pelitilanteet pystyy kokemaan entistä immersiivisemmin. Aistipalautteen avulla laite pystyy mallintamaan kevyttä värinää käyttäjän pään seudulle, jolloin esimerkiksi päähän osuvan katon tai soundtrackin basson voi tuntea sohvalta asti.
  6. Ohjaimista puheen ollen myös PSVR 2:n ohjaimet on uusittu kokonaan. Sense-ohjaimet lainaavat monia rakastettuja piirteitä DualSensestä, kuten haptisen palautteen ja adaptiivisen liipaisimen. Ne ovat siten kertaheitolla monipuolisemmat kuin PSVR:n Move-ohjaimet ja myös mukavammat pitää kädessä.
  7. Haptisen palautteen avulla ohjaimet pystyvät auttamaan pelaajaa sukeltamaan vielä syvemmälle immersioon. Ohjainten kevyet tärinät pystyvät imitoimaan esimerkiksi pelaajan koskettamaa ruohoa tai antaa pienen palautteen melan osuessa järveen. Tärinää hyödynnettiin jo erinomaisesti PS5-pelien kohdalla, joten siitä on lupa odottaa hyvää myös PSVR 2:n suhteen.
  8. Adaptiiviset liipaisimet ovat niin ikään tutut DualSensestä, mutta virtuaaliympäristössä niiden synnyttämä vastus on helpompi mieltää luonnolliseksi. Toisin sanoen liipaisimet pystyvät imitoimaan esimerkiksi liipaisimeen vaadittua voimaa tai vaikkapa rikottavan vaasin painetta juuri ennen rikkoutumista.
  9. Täysin uutena ominaisuutena Sense-ohjaimissa on sormenkosketuksen tunnistus, jonka avulla ohjain pystyy jossain määrin seuraamaan käyttäjän sormien liikettä. Seuranta ei yllä kuitenkaan täysin vapaamuotoiseen eleohjaukseen, vaan se tunnistaa ainoastaan käyttäjän sormien sijainnin valikoiduilla painikkeilla. Tätä voidaan silti hyödyntää erilaisten virtuaalisten eleiden luomiseen.
  10. Viimeisenä, vaan ei suinkaan vähäisimpänä, PSVR 2:n yksi parhaista käyttömukavuutta lisäävistä puolista on sen helppo käyttöönotto. Sonyn aiempi VR-laite vaati useita ristiin kytkettäviä piuhoja, jotka latistivat käyttöinnon jo ennen kuin touhussa pääsi alkuun. PSVR 2:ssa riittää sen sijaan vain laitteessa olevan 4,5 metrin USB-C-kaapelin kytkeminen PlayStation 5:een, jolloin laite on täysin käyttövalmis.

Lue myös: Testi PlayStation VR 2 on erinomainen laite – vain hinta ja pelitarjonta hiertävät

Lue myös: Arvostelu PSVR 2 -peli Horizon Call of the Mountain näyttää upealta, mutta tuntuu Horizon Forbidden Westin sivutehtävältä