Uusimmat

Pokémon GO ylitti pelin julkaisun aikaan serverikapasiteettinsa alle kahdessa tunnissa

06.03.2017 08:58 Muropaketin toimitus

Nianticillä Pokémon GO:n parissa työskentelevä Ed Wu paljasti syyn peliä vaivanneisiin, pelin julkaisun aikoihin tapahtuneisiin serveriongelmiin.

Ed Wu kertoi Pokémon GO:n kehityksestä Game Developers Conference -messuilla pitämässään puheessa. Wun mukaan Niantic oli arvioinut Pokémon GO:n pelaajamäärät moninkertaisesti liian pieniksi, raportoi Polygon. Ennen GO:n julkaisua Wu ja hänen työryhmänsä olivat tutkineet muiden suosittujen mobiilipelien pelaajamääriä. He arvioivat niiden perusteella GO:lle odotettavissa olevan pelaajamäärän ja varmuuden vuoksi vielä viisinkertaistivat alkuperäisen arvion.

Silti sekään ei riittänyt.

Kun Pokémon GO julkaistuun kesäkuun alussa Australian sekä Uuden Seelannin markkinoille, pelin serverit täyttyivät alle kahdessa tunnissa. Kahden maan pelaajamäärä oli niin suuri, että se ylitti jopa Nianticin koko maailmalle riittäväksi arvioidun serverikapasiteetin.

Peli julkaistiin myöhemmin myös Eurooppassa, Pohjois-Amerikassa, Japanissa sekä seitsemällä muulla kansainvälisellä markkina-alueella. Parhaimmillaan Pokémon GO:n pelaajamäärät olivat yli 50 kertaa Nianticin alkuperäisiä arvioita suurempia.

Wun mukaan servereiden kanssa selvittiin kuitenkin verrattain pienillä ongelmilla, sillä serveritilaa tarjonnut Google oli suosion myötä valmis avaamaan pelille lisää servereitä.

Pokémon GO:ta on tähän mennessä ladattu yli 650 miljoonaa kertaa.