Uusimmat

Tim Schafer ei enää lämpene konsoleille

14.02.2012 21:00 Jouni Mäki-Panula

Hiljattain uudelle seikkailupelilleen rahoituksen vuorokaudessa Kickstarterin kautta järjestänyt Tim Schafer harmittelee indie-pelien kohtaloa konsoleilla. Schafer kertoo olleensa haltioissaan, kun Xbox Live Arcadessa julkaistiin Geometry Wars.

Itsenäisten kehittäjien kannalta trendi kääntyi kuitenkin laskuun jo Castle Crashersin ilmestyttyä. Microsoft ja Sony eivät tarjonneet palveluissaan riittävästi tukea, markkinointia ja sijoittelua pikkupeleille.

Nykyisin indie-porukka on siirtymässä eteenpäin Xbox Live Arcadesta ja PlayStation Networkista. Omille peleille on opittu hankkimaan rahoitus ja järjestämään jakelukanavat, jolloin hallintamahdollisuuksia on enemmän. XBLA ja PSN ovat edelleen suljettuja alustoja, joihin päästäkseen täytyy nöyrtyä monenlaisiin temppuihin. Erityisesti oman tuotannon päivittäminen ja tukeminen on vaikeaa, sillä Schaferin mukaan yksittäisen päivityksen julkaiseminen maksaa kehittäjälle 40 000 dollaria.

Steamin kaltaisissa avoimissa järjestelmissä ei rokoteta kehittäjiä yhtä armottomasti. Myös Minecraftin esimerkin osoittamat pelikohtaiset ratkaisut ovat vaihtoehto.

Lisätietoja: Interview: Schafer’s Millions.

Lisää aiheesta

Tim Schaferin seikkailupelikeräys tuotti päivässä yli miljoonan 

Pelaajat rahoittivat Tim Schaferin uuden pelin yhdeksässä tunnissa

Haluatko Psychonauts 2:n? Niin Tim Schaferkin – mutta pelifimat eivät

Tim Schafer teki pelin tyttärelleen: Douple Fine Happy Action Theater

Lue myös

3DS Circle Pad Pro – veivaa tattia tuplana

Mass Effect 3 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Men of War: Vietnam (PC)

PS Vita -katsaus – Sonyn uudessa käsikonsolissa kaikki on isoa