Uusimmat

Vaikuttivatko konsoliversiot The Witcher 3:n PC-versioon? Kyllä, ne mahdollistivat sen!

21.05.2015 13:00 Miikka Lehtonen

Netissä on taas viime päivinä kohistu, revitty hiuksia ja laulettu valituslauluja, kun The Witcher 3 ei näyttänytkään samalta kuin wanhassa trailerissaan. ”Konsolipellejen takia PC-version neitsyys uhrattiin alttarilla!”, kuuluu valitus. Ei: ilman konsoliversioita ei olisi PC-versiotakaan.

Tämän viikon kuuma puheenaihe pelaamisen maailmassa on The Witcher 3. Yleensä hyvistä syistä, sillä peli vaikuttaa erinomaisen mainiolta ensimmäisten tuntien perusteella. Joskus myös ikävämmistä, sillä kävi taas niin, että lopullinen peli ei tietenkään näyttänyt ihan yhtä hyvältä kuin ensimmäiset trailerit antoivat ymmärtää. 

Näinhän siinä usein väistämättä käy. Trailerit kuvaavat joko tietoisesti tai vahingossa niitä tavoitteita, joita tiimi itselleen asettaa. Kun työn alla on vain pieni vertikaalinen kaistale pelistä ja alustana studion omat teho-PC:t, on helppo vääntää grafiikkaherkkuja jäätäviin mittasuhteisiin. Sitten tulee todellisuus: ei tämä lopullinen peli olekaan vain yksi huone, jossa näytetään vain purkitettuja animaatioita. Tähän pitäisi saada tekoäly, valtavan suuri ja avoin maailma moninaisine mekanismeineen, sitten tämän pitäisi pyöriä muillakin laitteilla kuin 3000 euron PC:illä… ja sitten väännetään mittareita, kunnes löytyy tasapaino näyttävyyden ja toimivuuden välimaastossa.

Niin kävi Witcherillekin. CD Projekt Redin Marcin Iwinski kommentoi tapahtunutta Eurogamerille. Pelin VGX-messuja varten kuvattu demovideo — joka oli ihan aito pelikuvaa pelin senhetkisestä kehitysversiosta — muun muassa käytti valaisusysteemiä, joka toimi vain siinä ympäristössä, joka demossa nähtiin. Ei muissa. Ei aamulla, ei illalla, ei yöllä. Ja kun pelistä löytyy niitä muita paikkoja ja vaihtuvat vuorokaudenajat, jotain piti tehdä. Ja se jokin ei ollut samanlaisen valaisun tekeminen uudelleen koko pelimaailmaan ja moneen kertaan.

Mutta mikä sitten on syynä? Konsolitko? No, kyllä ja ei. ”Jos olisimme kehittäneet vain PC:lle, olisimme ehkä saaneet pelistä irti vähän enemmän, koska koko tiimi olisi voinut keskittyä yhteen alustaan, ihan kuin jos kehittäisimme vain PlayStation 4:lle tai Xbox Onelle”. Matkassa on kuitenkin mutta: silloin koko peliä ei olisi olemassa. ”Jos konsolit eivät olisi olleet kuvassa, Witcher 3:a ei olisi tällaisessa muodossa. Se on niin yksinkertaista. Meillä ei olisi ollut tähän varaa, koska konsoliversiot mahdollistavat suuremmat myynnit, mikä taas antaa meille suuren budjetin ja tilaisuuden kehittää valtavan, giganttisen pelimaailman.”

Joten tässä sitä sitten ollaan. Mitä jäi käteen? Sikamaisen nätti ja aivan hirrrrvittävän kiehtova ja toimiva roolipeli, joka tuntuu tällä hetkellä liikkuvan siellä 4,5 – 5 tähden maisemissa. Palaamme asiaan arvostelun myötä.

Lähde: Eurogamer