Uusimmat

Viisi tähteä ja Suosittelemme: sellainen on BioShock Infinite

02.04.2013 21:30 Jukka O. Kauppinen

Miikka Lehtonen suuntasi Bioshock Infinite –seikkailupelin maailmaan, tiukasti JOK kantapäillään. Molemmat olivat myytyjä miehiä. Ei vain Elizabethin sinisille silmille vaan myös Irrational Gamesin rohkealle pelisuunnittelulle ja tarinankerronnalle.

Eikä loisto ole pelkästään visuaalista. Harvan pelin äänimaailmaan on kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin Bioshock Infiniten. Näyttelijänsuoritukset ovat hyviä, maailman ambient-äänet erinomaisen toimivia ja soundtrack suorastaan loistava. Pelimaailmassa kuullaan niin varta vasten peliä varten sävellettyä musiikkia kuin myös aikakauteen sopivia sovituksia moderneista hiteistä. Miten ihmeessä? Älä huoli, sekin selitetään.

Niin upea kuin Columbian maailma onkin, se on vain puoli loistoa. Se toinen puolisko on tarina, joka on alusta saakka mukaansatempaavan koukuttavaa settiä. Se vie Bookeria välillä rauhallisesti, toisinaan henkeäsalpaavalla vauhdilla Columbian nurkasta toiseen. Jokaisen kulman takana odottaa uusi paljastus tai käänne, joka saa tarkastelemaan kaikkea aiemmin tietämäänsä ja olettamaansa aivan uudessa valossa.

Aiempien pelien tavoin myös Bioshock Infinitessä merkittävä osa tarinasta kerrotaan maailmaan kätkettyjen audiologien avulla ja veikkaan, että niiden ohi pää kolmantena jalkana juokseva ei saa pelistä paljonkaan irti ja on loppuratkaisua katsellessaan aivan hämmennyksissään. Mutta ei hätää: jos kiinnittää huomiota pelin tapahtumiin, kaikessa kyllä on järkeä. Viimeistään kun asioita on piirrellyt ja kirjoitellut paperille hetken aikaa.

Tarina tuntuu koko pelin ajan toimivalta ja omaperäiseltä ja kun ne lopun viimeiset käänteet ja ulottuvuudet on nähty, jäljelle jää aika ainutlaatuinen fiilis. Hämmentynyt, yllättynyt, innostunut ja tyytyväinen. ”Tämä oli hyvää settiä.”

Lue koko arvostelu: Bioshock Infinite (PC, PS3, Xbox 360)

 

Lisää aiheesta

Bioshock (PC, 360)

Bioshock 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Muropaketin uusimmat