Nyt löytyi kaikkien aikojen tekosyy moninpelin puuttumiselle!
Pelikehittäjien homma ei ole helppoa. Resursseja on aina liian vähän, deadlinet painavat päälle ja miljoona middle management -persläpeä hengittää niskaan esittäen lisenssinhaltijoiden ja julkaisijoiden hihasta revittyjä vaatimuksia tauotta. On ymmärrettävää, että peleistä joskus puuttuu ominaisuuksia, mutta koittakaa jatkossa keksiä vähän parempia tekosyitä puutteille!
Sonyn PlayStation Vita -käsikonsoli ilmestyy muutaman viikon kuluttua Euroopassa ja eräs sen odotetuimmista julkaisupeleistä on hauskan ModNation Racers -ajelupelin kannettava versio. Se sisältää monia isoveljensä ominaisuuksista, kuten esimerkiksi mahdollisuuden jaella ratoja ja autoja kaverien kanssa. Mutta moninpeli? Se onnistuu vain ad hoc -tilassa, eli lähiverkossa. Nettipeliä ei ole eikä tule.
”Ymmärrän, että monet teistä ovat pettyneitä siitä, ettei ModNation Racers tue muita moninpelimuotoja kuin lähiverkon ad hocia”, Erich Waas tunnusti. Syy puutteelle on suorastaan ratkiriemukkaan traaginen: nettimoninpeli on niin vanha juttu, ettei sellaista enää jaksa.
”Halusimme hyödyntää PS Vitan ominaisuuksia uusilla tavoilla. Jos me kehittäjät vain puskisimme ulos samoja vanhoja juttuja, joita on tehty muissakin peleissä, syöttäisimme kaikki yhä peleihin salasanoja talletusten latailun sijaan ja koko peli täytyisi aloittaa alusta kolmen kuoleman jälkeen.”
Minulle tuli kyllä nyt vähän uutisena, että nettimoninpeli on jossain vaiheessa kirjattu terroristien ja zombien ohelle asioiksi, joita emme enää halua peleissämme nähdä. Ja tilalle nostettu ad hoc -moninpelihän toki on tuttu myös suunnilleen kaikista PSP:n peleistä, mutta ei anneta sen hidastaa miehen vauhtia.
Waas selittää, että ad hoc -pelitila sopii paremmin käsipelaajien tarpeisiin, sillä sen avulla voi pelata päivän aikana useita lyhyempiä sessioita kun haluaa ja on aikaa. Niin toki voisi netissäkin, vielä helpomminkin, koska paikalla ei tarvitse olla useita muita, joilla on samaan aikaan pelihimoa ja aikaa. Mutta päästetään mies tuskistaan, sillä tekosyyhän tämä on. Aika ja raha loppuivat kesken tai vaihtoehtoisesti pelin julkaisija ei halunnut kustantaa servereitä peliä varten ja niinpä tuottajan vastuulle jäi yrittää selitellä asiat parhain päin.
Lähde: PlayStation Blog
Lue myös
Blizzardin seuraava MMO näyttää sisältävän mainoksia
Diablo 3:sta hiotaan edelleen, isoja ja pieniä muutoksia luvassa
Lantrek ’12 starttasi suomalaisen lanikauden
Resident Evil 6 julkistettiin – bioterroristijahtia Kiinassa