Uusimmat

Ylikellotustestit

10.05.2012 15:59 Muropaketin toimitus

Ylikellotustesteissä GeForce GTX 670 oli asennettuna Fractal Design XL -koteloon ja kylkipaneeli pidettiin testien ajan kiinni. Testeissä saavutetut kellotaajuudet eivät edusta absoluuttisia maksimiarvoja, vaan ovat lukijoillemme suuntaa antavia.

Näytönohjaimella haettiin kaikki testiohjelmat vakaasti ja ilman grafiikkavirheitä läpäisevät kellotaajuudet, kun näytönohjaimen tuuletin pidettiin Auto-asennossa eli sen kierrosnopeus säätyi automaattisesti grafiikkapiirin lämpötilan mukaan.

GeForce GTX 670- ja 680-näytönohjaimilla 3D-rasituksen GPU Boost -kellotaajuutta voidaan manuaalisesti hallita Power Target -ominaisuudella. Vakiona Power Target -arvo on 100 %, jolloin GPU Boost säätelee kellotaajuuksia 3D-rasituksessa siten, ettei näytönohjaimen TDP-arvo ylity.

NVIDIAn GeForce GTX 670 -näytönohjaimella Power Target -ominaisuus on mahdollista korottaa 122 % arvoon, jolloin näytönohjaimen TDP-arvo nousee noin 210 wattiin.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

Ylikellotustestit suoritettiin EVGA:n Precision X -työkalulla ja käytimme vakausmittarina Unigine Heaven 3.0 -testiä. GeForce GTX 670 saatiin ylikellotettua GK104-grafiikkapiirin osalta 1090 MHz:n peruskellotaajuudelle, kun käyttöjännite asetettiin kiinteästi 1,175 volttiin. GPU Boost -kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 1155 MHz, mutta grafiikkapiirin todellinen kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa 1050-1273 MHz:n välimaastossa. GDDR5-muistit toimivat vakaasti ja ilman grafiikkavirheitä 1765 MHz:n kellotaajuudella.

GeForce GTX 670 ylikellotettuna 1090/(1155)/1765 MHz:n kellotaajuudelle nosti kokoonpanon tehonkulutusta 39 watilla 283 wattiin. Grafiikkapiirin lämpötila oli ylikellotettuna 3D-rasituksessa 86 astetta, kun tuuletin pyöri 65 % kierrosnopeudella ja melutaso oli 52,5 desibeliä.

Ajoimme ylikellotetulle GeForce GTX 670:lle (GPU: +19,1 % & Muistit: +17,5 %) vertailukohdaksi suorituskykymittaukset ylikellotetuilla GeForce GTX 680- ja Radeon HD 7970 -näytönohjaimilla.

GeForce GTX 670:n suorituskyky parani ylikellotettuna Crysis 2- ja Dirt 3 -peleissä noin 7,5 % ja Battlefield 3:ssa 17 %. Ylikellotetun GeForce GTX 680:n suorituskyky oli pelitesteissä 5-12 % parempi kuin ylikellotetun GeForce GTX 670:n.

NVIDIAn GeForce GTX 670 -referenssinäytönohjaimella saavutettiin ylikellotustesteissä 1090/(1155)/1765 MHz:n kellotaajuudet, mutta GPU Boost -ominaisuudella grafiikkapiirin todellinen kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa 1050-1273 MHz:n välimaastossa. Asuksen DirectCU II -näytönohjain saatiin ylikellotettua grafiikkapiirin osalta 11 MHz alhaisemmalle 1079 MHz:n peruskellotaajuudelle, mutta 3D-rasituksessa grafiikkapiirin kellotaajuus pysyi tasaisesti 1262-1249 MHz:n välimaastossa.

Suorituskyvyn osalta Asuksen GeForce GTX 670 DirectCU II oli ylikellotettuna tasaisemman GPU-kellotaajuuden ansiosta 3DMark 11:n Extreme-testissä 223 pistettä ja Battlefield 3:ssa 0,5 FPS suorituskykyisempi kuin NVIDIAn ylikellotettu GeForce GTX 670 -referenssinäytönohjain.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 670
  2. NVIDIAn referenssinäytönohjaimen esittely
  3. Asus GeForce GTX 670 DirectCU II TOP
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. Loppuyhteenveto