Loppuyhteenveto

09.05.2016 12:00 | Leo Milanović

vs1

Artikkelin molemmat näytöt edustavat pitkälti sitä, missä tilanteessa nykyaikaiset 4K- ja ultrawide-pelinäytöt ovat. Samalla ne todistavat, että näinkin korkeassa hintaluokassa ostajan täytyy tehdä kompromisseja. Peleissä PG27AQ:n 16:9-kuvasuhde on ylivoimaisesti paremmin tuettuna, kuin PG348Q:n 21:9. Ajan myötä tilanne tulee varmasti muuttumaan, sillä 21:9-kuvasuhteen yleistyminen on kasvamassa uusien paneelien ja näyttöjen myötä.

PG27AQ-2

Molempien näyttöjen värit olivat tehdasasetuksilla pielessä ja luminanssia oli reilusti liikaa. Kalibroinnin jälkeenkin PG27AQ:n harmaasävyt olivat hieman vihertäviä. Syy on hyvin suurella todennäköisyydellä näytön paneelin uloimmassa kalvossa. Peleissä 4K-resoluutio vaatii näytönohjaimelta runsaasti suorituskykyä. Näytön paneeli toimii 60 Hz:lla, eikä sen ylikellotus ole onnistunut lainkaan.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana on näytön kaksi mainostettua ominaisuutta, jotka tällä hetkellä eivät kuitenkaan toimi yhdessä. Kyse on G-Syncistä ja 10-bitin värisyvyydestä. Tällä hetkellä yksikään G-Synciä tukeva näytönohjain ei kykene toistamaan värejä 10-bitin syvyydellä. Kun otetaan huomioon näytön hyvät ja huonot puolet sisältäen näytön 1000 euron hintalapun, PG27AQ:sta on tuskin tulossa suurta hittituotetta.

PG348Q-2

PG348Q on sellainen näyttö, jonka toivoisimme jokaisen pelaajan kokevan itse. Näytön futuristinen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Ongelmista ja rajoitteistaan huolimatta, kyse on ehdottomasti tämän hetken mielenkiintoisimmista pelinäytöistä. Näyttö edustaa pelinäyttöjen kehityksen terävintä kärkeä. 21:9-kuvasuhde, 100 Hz:lla toimiva IPS-paneeli, G-Sync ja noin 10 ms:n input lag ovat ominaisuuksia, jotka todistavat valmistajien panostavan ultrawide-pelinäyttöihin tosissaan.

Kaksikon kuvasuhde-erojen vertailun helpottamiseksi, piirsimme alla näkyvän kuvaajan:

kuvasuhdevertailu

Kuten kuvaajasta voi päätellä, 3440×1440-resoluution ultrawide on käytännössä reilut 30 % leveämpi, kuin 27-tuumainen näyttö.

Noin kuukauden kestäneen testijakson aikana molempia näyttöjä oli ilo käyttää. Kumpikin näyttö teki sen, mitä valmistaja lupasi. 16:9-kuvasuhteen kohdalla huomasin heti, miksi allekirjoittanut on jo siirtynyt 21:9-kuvasuhteen käyttäjäksi niin töissä, kuin kotonakin.

 

Asus ROG Swift PG27AQ

Hyvää

  • Tyylikäs yhdistelmä modernia ja hillittyä ulkonäköä
  • Jämäkkä ja toimiva jalusta
  • 4K-resoluutio
  • G-Sync
  • Pieni 10 ms:n input lag (mitattu)
  • USB 3.0
  • 10-bit IPS paneeli
  • Hyvä saatavuus Suomesta

Huonoa

  • 4K-resoluutio & 60 FPS vaativat näytönohjaimelta paljon tehoa peleissä
  • Värien huonot tehdasasetukset
  • Kalibroinnin jälkeenkin paneeli tuotti hieman vihertäviä harmaasävyjä
  • 60 Hz:n virkistystaajuus
  • Ei HDMI 2.0 -tukea
  • G-syncin rajoitukset (ominaisuus ei toimi AMD:n näytönohjaimilla)
  • 1000 euron hinta (artikkelin kirjoitushetkellä)
  • Tämän hintaluokan näytössä pikselitakuu voisi olla parempi

 

Asus ROG Swift PG348Q

Hyvää

  • 21:9-kuvasuhde ja sen tuomat edut (pelikokemus)
  • 100 Hz:iin ylikellotettavissa oleva IPS paneeli
  • G-Sync
  • Pieni 10 ms:n input lag (mitattu)
  • USB 3.0
  • Jämäkkä jalusta

Huonoa

  • Jalustan kömpelö kaapelihallinta
  • Ei käytä natiivia 100 Hz:n paneelia. (Kaikki yksilöt eivät toimi 100 Hz:lla ongelmitta)
  • Ei HDMI 2.0 -tukea
  • 21:9-kuvasuhteen vaihteleva tuki peleissä
  • G-Syncin rajoitukset (ominaisuus ei toimi AMD:n näytönohjaimilla)
  • Värien huonot tehdasasetukset
  • 1500 euron hinta (artikkelin kirjoitushetkellä)
  • Heikko saatavuus koko Euroopassa (artikkelin kirjoitushetkellä)
  • Tämän hintaluokan näytössä pikselitakuu voisi olla parempi

 

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Asus ROG Swift PG27AQ -näytön esittely ja ominaisuudet
  3. Asus ROG Swift PQ348Q -näytön esittely ja ominaisuudet
  4. Testit ja mittaukset
  5. Käyttökokemukset
  6. Loppuyhteenveto

Muropaketin uusimmat