UUSIMMAT

Testikokoonpanot

25.01.2017 13:00 | Tapio Berschewsky

Testikokoonpanot

Ajoimme suorituskykymittauksia kolmella erilaisella kokoonpanolla. Kaikille kokoonpanoille oli yhteistä 2 x 8 gigatavua G.Skillin Trident Z -sarjan DDR4-3600 F4-3600C16D-16GTZ -muistia, Asus STRIX GeForce GTX 1080 A8G Gaming 8 Gt -näytönohjain, Noctuan NH-D15-prosessoricooleri, Samsungin 850 EVO -SSD-asema ja 64-bittinen Windows 10 Home.

MSI:n B250 Gaming M3 emolevyn kanssa käytimme i5-7600 prosessoria. Verrokeiksi tälle otimme jo aiemmista testeistä tutun i7-7700K-prosessorin, jota käytimme tässä Asus STRIX Z270E Gaming -emolevyn kanssa, sekä Skylake-arkkitehtuuria edustavan i7-6700K-prosessorin, jonka emolevynä toimi Asus Z170 Pro Gaming/Aura.

Ajoimme ensin prosessoria ja emolevyä kuormittavia mittauksia, jonka jälkeen mittasimme myös pelitehoja useilla erilaisilla peleillä sekä 3D Markin testeillä.

Prosessoria ja emolevyä mittasimme Cinebench R15:llä, 7-Zipillä, SiSoft Sandralla, POV-raylla ja AIDA64:llä. Cinebench R15:llä (15.038) mitattiin prosessorin renderöintinopeutta niin kaikkia säikeitä käyttäen kuin yhdellä säikeellä.

7-Zipillä (16.04) mittasimme LZMA-algoritmin mukaista pakkaus- ja purkunopeutta sisäänrakennetulla testillä, joka käyttää kaikkia säikeitä. SiSoft Sandrasta (2016.03.22.20) ajoimme prosessorin aritmetiikkatestin, joka sekin kuormittaa kaikkia säikeitä. POV-Ray’ta (3.7.0) käytimme sen sisäänrakennetun testin avulla, joka käyttää kaikkia prosessorin säikeitä.

AIDA64:llä (5.80.4000) mittasimme muistiväylän kaistanleveyttä.

Pelitesteinä kullakin kokoonpanolla ajettiin 3D Mark Time Spy- ja 3D Mark Fire Strike Ultra -testit. Näiden lisäksi jokaista kokoonpanoa testattiin myös Rise of the Tomb Raiderin, Civilization VI:n, Tom Clancy’s The Divisionin, Total War: Warhammerin ja Deus Ex: Mankind Dividedin sisäänrakennetuilla benchmarkeilla.

3D Markin testit suoritettiin vakioasetuksilla ohjelmiston versiolla 2.2.3509. Halusimme mahdollisimman kovan kuorman, joten ajoimme Fire Strike -testistä nimenomaan Ultra-version. Ilmoitamme testeistä kokonaisarvosanan 3D Mark -pisteinä.

Kaikki varsinaiset pelien sisäiset benchmarkit ajettiin käyttämällä DirectX 12 -rajapintaa.

Rise of the Tomb Raiderissa (1.0 Build 753.2_64) käytimme Very High -asetuksia ja 4K-tarkkuutta (3840 x 2160 pikseliä). Benchmarkissa käytetään kolmea erilaista kenttää pelistä. Lopullinen tulos ilmoitetaan keskiarvotettuna ruudunpäivitysarvona näistä kolmesta testistä.

Civilization VI:ssa (1.0.0.56 (241523)) käytimme vakioasetuksia 4K-resoluutiolla. Ajoimme pelin kahdesta eri testistä graafista suorituskykyä mittaavan Graphics Benchmarkin, joka simuloi tyypillisen Civ-pelin loppupuolta. Tulos kertoo, kuinka monta millisekuntia keskimäärin kuluu yhteen ruudunpäivitykseen.

Tom Clancy’s The Divisionissa (1.5) käytimme pelin Ultra-asetuksia ja 4K-tarkkuutta. Peli ilmoittaa tuloksen keskimääräisenä ruudunpäivitysnopeutena.

Total War: Warhammerissa (1.5.0 Build 12745.988912) käytimme pelin vakioasetuksia. Tulos ilmoitetaan keskimääräisenä ruudunpäivitysvauhtina.

Deus Ex: Mankind Divided -pelissä (1.12 Build 667.0) käytimme Very High -asetuksia ja FullHD-tarkkuutta (1920 x 1080 pikseliä).

Kaikki mittaukset tehtiin viiteen kertaan. Tämän jälkeen paras ja huonoin tulos poistettiin ja jäljelle jääneestä kolmesta tuloksesta otettiin keskiarvo. Käytämme näitä keskiarvoja seuraavan sivun graafeissa.

Lisäksi mittasimme laitteistosta virrankulutuksen pistorasiaan asennettavalla kulutusmittarilla. Teimme mittaukset Prime95:tä ajettaessa ja otimme samalla talteen prosessorin lämmöt tunnin kohdalla.

Halusimme suorituskykymittauksillamme ottaa selvää, miten hyvä i5-prosessori suoriutuu verrattuna huipputason i7-prosessoriin niin pelaajan kuin raskaita hyötysovelluksia käyttävän kannalta.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. MSI B250 Gaming M3
  3. Testikokoonpanot
  4. Suorituskykymittaukset: prosessorin kuormitus
  5. Suorituskykymittaukset: pelitestit
  6. Loppuyhteenveto