Doomien luoja: pelaaminen vähentää aggressioita
Pelaamisen vaikutukset pelaajiin ovat Norjan taannoisten tapahtumien jälkeen olleet taas tapetilla. Sen sijaan että syypäätä oltaisiin lähdetty etsimään esimerkiksi murhat tunnustaneen henkilön sielunmaailmasta, syypäiksi ollaan perinteiseen tapaan kaivettu niin pelaajan videopeliharrastus, suomalainen muinaiskirkkoslaavin asiantuntija kuin ylipainoinen katolilainenkin. Kuten kaikki tiedämme, erityisesti pelien syyllistäminen on turhaa, ja tätä mieltä on myös Doom-pelit luonut John Carmack.
IndustryGamers-sivustolle puhunut Carmack on sitä mieltä, että pelit enemmänkin auttavat hillitsemään aggressiota kuin synnyttämään sitä. Vertauskuvaksi hän ottaa QuakeConin, joka keskimääräisesti tuntuu huomattavasti turvallisemmalta paikalta kuin esimerkiksi yliopistokampus.
Carmack on suurimmilta osin oikeassa. Breivikin kaltaiset sällit tuskin ovat perinteistä QuakeCon-kävijäryhmää, mutta pelien vaarallisuudesta jeesusteleville ikävänä tosiasiana on se että hullu ei oikeasti tarvitse seotakseen peliä, siihen saattaa riittää vaikka väärän värinen paita tai huono ilma. Tapahtumien vaikutuksista toipuvassa Norjassa tällaiseen rationaaliseen ajatteluun ei kuitenkaan vielä olla päästy, vaan kaupoista on vedetty pois pelejä ja eiköhän joku vielä keksi ehdottaa Saksan kaltaista sensuurijärjestelmääkin.
Jäitä hattuun nyt, ja sama norjaksi. Carmackin koko haastattelu luettavissa IndustryGamersin sivustolta.
Lähde: IndustryGamers
Lue myös
From Dust on yhden hyvän idean peli
Halusitko lisää Duke Nukemia? Tyhjä arpa, sillä sitä on tulossa!
Huikea tarina: Näin hakkeroin pelikoneet syytämään rahaa
Real Warfare 2: Northern Crusades -ensikosketus – Total Warit on pelattu, juu