Google selitti, miksi Stadian pelit näyttävät huonolta – ”30 fps ruudunpäivitysnopeus kuuluu taiteelliseen näkemykseen”
Google Stadian luvattiin alun perin tuovan pelit mille tahansa ruudulle 4K-resoluutiolla ja 60 fps ruudunpäivitysnopeudella. Fanit ovat kuitenkin pettyneet pelien graafiseen laatuun.
Stadia-pomo Phil Harrisonin mukaan Stadia mahdollistaa kyllä 4K-resoluution ja 60 fps ruudunpäivitysnopeuden teknisellä tasolla. Siitä huolimatta osa pelikehittäjistä on päättänyt pysyä 30 fps ruudunpäivitysnopeudessa ”taiteellisista syistä”. Tällöin streamaus tapahtuu kaksinkertaisella enkoodauksella.
Eurogamerin julkaiseman virallisen tiedotteen mukaan Google on antanut kehittäjille vapaat kädet sen suhteen, kuinka nämä haluavat tuoda ”parhaan mahdollisen graafisen laadun ja suorituskyvyn”. Google kuitenkin uskoo, että kehittäjät saavat tehtyä peleistään entistä näyttävämpiä
Yes, all games at launch support 4K. We designed Stadia to enable 4K/60 (with appropriate TV and bandwidth). We want all games to play 4K/60 but sometimes for artistic reasons a game is 4K/30 so Stadia always streams at 4K/60 via 2x encode.
— Phil Harrison (@MrPhilHarrison) 9. lokakuuta 2019