StarForce palaa ilahduttamaan PC-pelaajia
Venäläinen kopiosuojauksia tarjonnut StarForce-yhtiö katosi melkein kokonaan läntisen pelimaailman kartalta vuonna 2006, kun yhtiö onnistui ajattamaan itsensä nurkkaan. Kun StarForce-kopiosuojausta syytettiin epävakaaksi ja jopa PC-koneita rikkovaksi, tekijät uhkailivat siitä kirjoittajia haasteilla ja munasivat itsensä koko maailman silmissä perusteellisesti. Nyt StarForce yrittää kuitenkin palata läntisten pelitalojen sydämiin.
Kolmen vuoden takaisen PR-katastrofin huimimpia hetkiä oli se, kun yhtiön edustaja linkitti firman viralliselle keskustelualueelle Galactic Civilizations 2:n piraattiversioita todistellakseen miten tärkeitä kopiosuojaukset ovat peleille. Ja tällähän sitä vasta positiivista huomiota saatiinkin. Kaikkien syyttelyiden, vastuun välttelemisen ja muiden itkujen jälkeen tulos oli valtaisa StarForce-boikotti, jonka seurauksena usea läntinen pelitalo lopetti StarForcen käyttämisen tuotteissaan.
StarForce yrittää kuitenkin nyt paluutaan. Yhtiön mukaan se tarjoaa nyt täysin uutta StarForce-suojausta, joka on ”käyttäjäystävällinen ja mahdollisimman tuotettava.”
”Olemme poistaneet uudesta suojauksesta joitakin potentiaalisesti bugisimpia järjestelmiä, kuten esimerkiksi PC:n kovon suoran puukottamisen. Suojauksen taso ei ole kuitenkaan tästä juuri kärsinyt, joten StarForce on yhä luotettava ja suojaa pelit hyvin kräkkääjiä vastaan.”
Lue lisää StarForcen uudesta tulemisesta Gamesutran haastattelusta:
Lisää aiheesta
CDV vaihtoi Starforcen, kopiosuojausten valmistajan maine murusina
Starforcea on kuitenkin kritisoitu lukuisista asioista. Se asentaa tietokoneelle lowlevel-ajurit, jotka ovat tuottaneet joillekin käyttäjille epävakaisuusongelmia. Joidenkin usb-laitteet ovat lakanneet toimimasta, toisten kone on kaatuillut. Eräs havaittu ongelma oli cd/dvd-asemien hidastuminen virhetapauksissa. Onpa Starforcen väitetty jopa vahingoittaneen joitakin tietokoneita fyysisesti, joskin näitä tapauksia ei ole koskaan todistettu.
Simumiehet astuivat StarForce-sudenkuoppaan
Venäjä-versiossa peliin oli lyöty reipas tiukka online-DRM, joka salli käyttäjälle kolme pelin aktivaatiota ja kymmenen deaktivaatiota. Se tietysti kräkättiin, joten verkkotietojen ja foorumilähteiden mukaan lännessä julkaistava versio suojataan vielä tiukemmin.
Kopiosuojaukset, nuo PC-pelaajan pikku ystävät
Oltiin PC-pelaamisen tilasta mitä mieltä tahansa, niin muutama vuosi sitten pelien suojaamisen trendit alkoivat mennä ikävään suuntaan. Kopiosuojaukset muuttuivat. Ne eivät enää pelkästään vaikeuttaneet kopiointia, ne suorastaan puuttuivat käyttäjien yksityiselämään. Tapaus Starforce näytti kuinka pahoin voidaan mennä rajan yli. Kopiosuojaus aiheutti jopa fyysisiä vikaantumisia ja sekoitti ihmisten käyttöjärjestelmiä. Moni pelitalo lopetti Starforcen käyttämisen peleissään ja moni pelaaja kieltäytyy nykyään ostamasta pelejä, joissa on Starforce.
Lue myös
Jack Thompson -kotelomodaus on ironian huipennus
Korealaiset WoW-typyt saavat WoWinkin näyttämään hyvältä – katso kuvat!
Liian hyvä grafiikka tekikin peleistä rumia
Voita Far Cry 2 -iPod ja riistä pusakka hehkeältä punapäältä