Peilin takaa: näin syntyi D&D-seikkailu 80-luvulla
Kauan, kauan sitten rooli- ja strategiapelaajat lempivät TSR-nimistä yhtiötä. Sillä se oli pelaamisen kunkku. Amerikkalaisen yhtiön upeat lautapelit olivat kovinta pelaamista ikinä, ja yhtiö loi menestyksensä vuosina muun muassa sellaisen ihan mitättömän pikkupelin kuin Dungeons & Dragons. Loistoa riitti 90-luvulle saakka, jolloin keräilykorttipelien ja tietokonepelien kasvava suosio nujersi heikentyneen jätin.
Mutta silloin kerran yhtiö oli jätti. Merkittävä, rakastettu jätti, joka teki hyviä pelejä. Eikä pelintekeminen 80-luvulla tunnu paljoa eroavan nykyisestä, ainakaan jos lukee Jon Petersonin muistelmaa Dungeons & Dragons –roolipelin Quagmire! –seikkailun syntyprosessista.
Peterson avaa hienolla tavalla sekä tuon ajan kynä & paperi –roolipelien tekemistä että suuren pelitalon sisäisiä prosesseja ja mitä kaikkea vaaditaankaan, että peli muuttuu yhden A4-arkin mittaisesta ideasta kauppojen hyllyillä myytäväksi tuotteeksi.
Kantsii lukea!
Lue juttu: Quagmire! The Making of a 1980’s D&D Module
Lisää aiheesta
AD&D hamuaa nostalgikkojen lompakoita
Ei hyvä luoja – uusi Dungeons & Dragons –leffa tulossa
Luolia, lohikäärmeitä ja karseita pettymyksiä – älkää koskeko Neverwinteriin