Uusimmat

E3: uusi Xbox on 4K-konsoli, mutta 1080p-telkkujen omistajat hyötyvät myös

17.06.2016 17:00 Miikka Lehtonen

E3:n suurin tekninen juttu oli Microsoftin Project Scorpio: se paljon puhuttu ja huhuttu tehokkaampi Xbox One, joka todellakin on massiivisesti tehokkaampi kuin nykyiset konsolit. Mutta miten tätä lisätehoa hyödynnetään? Viestit ovat ristiriitaisia.

Microsoft paljasti E3-messuilla virallisesti Project Scorpion, vuoden 2017 jouluksi julkaistavan uusitun Xbox One -konsolinsa. Se on selvästi tehokkaampi kuin kumpikaan nykyisistä konsoleista, ja vetää reippaasti kaulaa myös Sonyn PlayStation 4 Neo -uusintaversioon nähden. Niinpä moni toki odottikin, että Project Scorpio tulisi tuottamaan näkyviä ja tuntuvia parannuksia perus-Xboxiin verrattuna.

Microsoftin Phil Spencer ehti tuoreeltaan toppuuttelemaan näitä odotuksia. Eurogamerin haastateltavaksi istahtanut Xbox-pomo varoitteli aluksi, että jos kotoa ei löydy 4K-televisiota, Scorpiosta ei ole hirveästi hyötyä.

”Scorpio on suunniteltu 4K-konsoliksi ja jos sinulla ei ole 4K-televisiota, et tule näkemään niitä hyötyjä, joita olemme suunnitelleet”, Spencer totesi.

Giant Bomb -pelisaitin E3-streamissa Spencerin kellossa oli kuitenkin toinen ääni. Mies lupaili, että myös 1080p-televisioiden omistajat tulevat hyötymään Scorpiosta. Ja miksipä ei, tarjoaahan se selvästi enemmän vääntöä kuin Xbox One. Spencer mainitsi esimerkkinä Halo 5:n, joka on suunniteltu pudottamaan resoluutiotaan dynaamisesti pelin vaatiessa lisää vääntöä, jotta se pyörisi mahdollisimman pehmeästi. Spencerin mukaan Halo 5 ja muut dynaamista resoluutiota hyödyntävät pelit tulisivat pyörimään Scorpiolla pehmeämmin ja näyttämään paremmilta.

Spencerin mukaan onkin kehittäjistä kiinni, miten Scorpion lisävääntöä käytetään. Kaikki pelit tulevat pyörimään sekä perus-Xboxilla että Scorpiolla, mutta laitteesta riippuen kokemuksessa voi olla eroja. Ei käy kehittäjiä kateeksi, kun he yrittävät huolehtia siitä, että peli pyörii tarpeeksi pehmeästi peruskoneillakin, mutta ottaa hyödyn irti Scorpiosta.

Spencer korosti, että Scorpio on suunniteltu 4K-pelilaitteeksi. Siitä löytyy massiivisesti vääntöä, jotta se pystyisi pyörittämään 4K-pelejä pehmeästi. 1080p-televisioiden omistajille ei jää kuitenkaan käteen tyhjää arpaa, sillä Spencerin mukaan Scorpio tukee niin sanottua downsampling-tekniikkaa. Siinä pelikuva renderöidään natiivisti paljon näytön resoluutiota tarkemmin ja sitten puristetaan pienempään resoluutioon. Tuloksena on selvästi normaalia 1080p-kuvaa tarkempi lopputulos, mutta tietenkin suuremmalla tehovaatimuksella.

Elämme mielenkiintoisia aikoja!

(ja pointsit niille, jotka tajuavat nostokuvan yhteyden juttuun)

Lähde: Eurogamer

Miikka Lehtonen

Muropaketin uusimmat